سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتقاد از اینکه وزیر امور خارجه آمریکا سیاست و دروغگویی را مترادف یکدیگر می‌داند، نسبت به سخنان خلاف واقع وی در کشور آفریقایی اتیوپی به شدت انتقاد کرد.

انتقاد آسوشیتدپرس از دروغ های وزیر خارجه آمریکا

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا دیروز در دیدار با جوانان اتیوپیایی، در مورد نقش آمریکا در مبارزه با دگرگونی هایی آب و هوایی جهان مبالغه کرد، در مورد سیاست دولت باراک اوباما در استفاده از پهپادها به دروغ متوسل شد و در مورد مخالفتش با جنگ عراق، بخشی از واقعیت را نگفت.

جان کری، یک روز پیش از آن هم در ارایه آمار اقتصادی دچار اشتباه شد و به گونه ای سخن گفت که انگار فهرست گروه های تروریستی منتشرشده توسط وزارتخانه خودش را هم نخوانده است.

در زیر، فهرستی از سخنان نادرست وزیر امور خارجه آمریکا در دو روز گذشته، آورده شده است:

جان کری درباره پهپادها

'تنها کسانی که تروریست های مسجل در سطوح بالا هستند مورد هدف ما قرار می گیرند... ما زمانی که بدانیم کودکی در محل هست یا شلیک به سوی تروریست ها باعث آسیب های دیگر می شود، هرگز شلیک نمی کنیم. من متقاعده شده ام که ما یکی از سختگیرانه ترین، پاسخگوترین و منصفانه ترین سیستم ها را در این زمینه داریم.'

راستی آزمایی: در الحاقیه هایی که به تازگی به مقررات مربوط به حمله پهپادها اضافه شده، بخشی از ادعاهای جان کری وجود دارد. اما روش استفاده از پهپادها توسط واشنگتن همیشه اینگونه نبوده است. بر اساس اطلاعات 'بنیاد آمریکای نو'، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و ارتش آمریکا در یک دهه گذشته، سه هزار و 364 شبه نظامی و غیرنظامی را با حمله پهپادها از پا در آورده اند. مسلما این تعداد قربانی نمی توانند همگی 'تروریست های مسجل در سطوح بالا' باشند.

بر اساس تخمین این بنیاد، از هر پنج قربانی پهپادهای آمریکایی، یک نفر اصلا مبارز نبوده است. البته دولت اوباما مدعی است که شمار غیرنظامیان کشته شده توسط پهپادها کمتر از تعداد انگشتان دو دست است.

در مقام مقایسه، هیچ کشور جهان به جز آمریکا از هواپیماهای بی سرنشین برای کشتن افراد در کشورهای دیگر استفاده نمی کند.

جان کری و جنگ عراق

'من با تصمیم جرج بوش برای حمله به عراق مخالفت کردم.'

راستی آزمایی: این روایتی خلاصه و سانسور شده از موضع های پیچیده جان کری درباره جنگ عراق است.

وزیر امور خارجه آمریکا زمانی که در سنای آمریکا بود به لایحه بودجه جنگ عراق رای مثبت داد. وی در کشاکش رقابت های انتخاباتی سال 2004 نیز به این امر اعتراف کرد: 'من در واقع به لایحه 87 میلیارد دلاری رای مثبت دادم، اما بعدها نظرم عوض شد. در آغاز موافق بودم، اما بعد مخالفت کردم!'

همین اظهار نظر سبب شد که احساس ناپایدار بودن جان کری در گروهی از رای دهندگان تقویت شود.

در لایحه یادشده، آشکارا به دولت اجازه داده شده بود که 'در صورت نیاز، برای خلع سلاح صدام حسین، از زور استفاده کند.'

جان کری درباره دگرگونی های جوی

'حجم آلاینده های ما اکنون از آنچه در پیمان کیوتو تعیین شده بود، کمتر است.'

راستی آزمایی: بر اساس پیمان کیوتو که دولت بیل کلینتون آن را امضا کرد، اما هرگز به تصویب کنگره آمریکا نرسید، ایالات متحده موظف شد حجم انتشار گازهای گلخانه ای اش نسبت به سال 1990 را شش درصد کاهش دهد. این در حالی است که بر اساس آمار موجود، حجم انتشار گازهای گلخانه ای در آمریکا از سال 1990 تا 2011 حدود 9.5 درصد افزایش یافته است.

جان کری و مذاکره با تروریست ها

شرط ما برای حضور طالبان در گفتگوهای صلح این بوده است که گروه یادشده دست از خشونت علیه دیگران و علیه کشور خود بردارد، دست به اقدام های تروریستی نزند و قانون اساسی افغانستان را پایمال نکند و...'

راستی آزمایی: البته آمریکا این پیش شرط ها را به صورت شفاهی گذشت، اما در عمل، واشنگتن در سال 2011 با طالبان وارد مذاکره شد؛ بی آنکه حتی تضمینی برای ادامه نیافتن اقدام های تروریستی طالبان وجود داشته باشد. چه رسد به خودداری از خشونت و پایمال نشدن قانون اساسی.

جان کری درباره میراث خود در قاره آفریقا

'من اینجا هستم تا کمک کنم. رییس جمهور اوباما می خواهد کمک کند. و شاید میراث ما همین تلاشمان برای کمک کردن باشد. من به پپفار (PEPFAR) فکر می کنم و به آن مفتخرم. من آن قانون را نوشتم.'

راستی آزمایی: طرح فوری رییس جمهوری برای کمک به ایدز (PEPFAR) با بودجه 48 میلیارد دلار، در واقع از سال 2003 یعنی زمان دولت جرج بوش آغاز شد و اگر کسی میراث دار آن باشد، حتما دولت بوش است! 'جان کری' و 'بیل فریست' که در آن زمان سناتور بودند نیز زمینه های قانونی امر را در کنگره فراهم آوردند. بنابراین اگر افتخاری در این زمینه وجود داشته باشد، حتما یک افتخار گروهی است.

جان کری درباره گروه بوکو حرام

'بوکو حرام یک گروه تروریستی است.'

راستی آزمایی: بوکو حرام که مقر آن در نیجریه است و با القاعده ارتباط دارد، در فهرست گروه های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا نیست! هرچند آمریکا تحریم هایی را علیه شماری از رهبران بوکو حرام وضع کرده است.

جان کری و کشور اتیوپی

'اتیوپی امروز رشد اقتصادی دو رقمی دارد.'

راستی آزمایی: رقم رشد اقتصادی اتیوپی در سال گذشته تنها 7 درصد بود. در چند سال پیش از آن نیز رشد اقتصادی اتیوپی همواره تک رقمی بوده است!

کد خبر 216395
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز