جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که رجب‌طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه با یک بغل اسناد و مدارک به واشنگتن رفته بود تا باراک اوباما را درباره استفاده کردن از تسلیحات شیمیایی در سوریه برای اعلام منطقه پرواز ممنوع قانع کند، رئیس‌جمهور آمریکا با کنار کشیدن از مداخله یکطرفه نظامی در سوریه نشان داد تمایلی برای رفتن به مسیر مورد علاقه آنکارا ندارد.

اردوغان

رئیس‌جمهور آمریکا پس از مذاکره با اردوغان در نشست خبری مشترک با اعلام اینکه مدارک ارائه‌شده از سوی نخست‌وزیر ترکیه درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی را دیده است، تأکید کرد که هنوز باید درباره استفاده از این سلاح‌ها جزئیات دقیق‌تری کسب کرد. باراک اوباما پیش از این اعلام کرده بود که استفاده از تسلیحات شیمیایی «خط قرمز» این کشور است و اردوغان به همین‌خاطر در تلاش بود در سفر به واشنگتن از این مسئله برای مداخله نظامی آمریکا در سوریه استفاده کند. رئیس‌جمهور آمریکا اما در نشست خبری خود هر نوع مداخله نظامی یکطرفه از سوی کشورش در سوریه را حتی درصورت اثبات استفاده از تسلیحات شیمیایی ردکرد تا نشان دهد هیچ تمایلی برای ورود به این بحران ندارد.

اوباما در نشست خبری گفت: این یک مشکل بین‌المللی است. این مسئله‌ای نیست که آمریکا به تنهایی برای حل آن اقدام کند و فکر نمی‌کنم هیچ‌ کشوری در منطقه هم فکر کند اقدام یکطرفه آمریکا نتیجه مناسبی داشته باشد. اوباما در روزهای اخیر با اشاره به مسئله عراق و ادعای وجود تسلیحات کشتار جمعی در این کشور اعلام کرده باید دلایل موثق درباره استفاده تسلیحات شیمیایی در دست داشته باشد تا نشان دهد تصاویری که رسانه‌ها به نمایش می‌گذارند نمی‌توانند در این رابطه مورد اتکا باشند. رئیس‌جمهور آمریکا با وجود تلاش‌های آنکارا نشان داد که میلی به مداخله نظامی در سوریه ندارد و تنها مورد تفاهم اوباما و اردوغان پس از مذاکرات‌شان اعلام افزایش فشارها بر بشار اسد بود. ساعاتی پس از دیدار اوباما و اردوغان، وزارت خزانه‌داری آمریکا، در بیانیه‌ای از افزایش تحریم‌ها علیه سوریه خبر داد.

4 مقام ارشد سوری، یک شرکت هواپیمایی دولتی سوریه و یک شبکه خصوصی به اتهام حمایت از دولت سوریه از سوی آمریکا تحریم شده‌اند. باراک اوباما همچنین اعلام کرده که او و اردوغان خواستار برکناری بشار اسد هستند و تنها راه‌حل پایان بحران سوریه انتقال قدرت توسط اسد به یک دولت انتقالی است. اوباما گفت: هیچ راه‌حل جادویی برای مواجهه با این وضعیت خشونت‌بار و دشوار در سوریه وجود ندارد.

اگر راهی بود، ما حتما به آن عمل می‌کردیم و بحران تاکنون حل شده بود. همزمان با مذاکرات علیه اسد، شورشیان مسلح سوریه فیلمی را از اعدام ۱۱ نظامی سوریه منتشر کردند تا بار دیگر خشونت خود را پس از انتشار فیلم شکافتن سینه یک سرباز نشان دهند. این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز روز گذشته در گزارشی به نقل از منابع دولتی آمریکا اعلام کرد که روسیه موشک‌های پیشرفته ضد‌کشتی را به سوریه داده است که مداخله نظامی در این کشور را بسیار سخت می‌کند. در همین حال سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، سوریه موردی برای چانه‌زنی نیست و مسکو هیچ توافق پشت پرده‌ای درباره سوریه در برابر مسائل مورد مناقشه با غرب ازجمله سپر دفاع موشکی نخواهد کرد.

کد خبر 214599
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز