همشهری آنلاین: جورج جبور، تحلیل‌گر سیاسی مقیم دمشق درباره سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو گفت‌وگو کرده است. آنچه در پی می‌آید برگردان این گفت‌وگو است.

putin
  • پرس تی‌وی: اول از همه ما شاهد انگلیس هستیم، نخست وزیر انگلیس در روسیه، بعد جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در مسکو و حالا اسراییل. فکر می‌کنید این‌ها تلاش‌های هماهنگی از سوی این سه قدرت برای تغییر یا تاثیر بر موضع روسیه درقبال سوریه است؟

جبور: بله، البته، اما موضع روسیه درقبال سوریه کاملا روشن است و در همصدایی و هماهنگی با زبان قوانین بین‌المللی است. این یک زبان متوازنی است که آ‌ن‌ها با آن سخن می‌گویند. آقای لاوروف اخیرا گفت که وقتی ما به وسریه تسلیحات تحویل دهیم، براساس قراردهای شناخته شده هستند، قراردادهای قدیمی که به آن‌ها احترام می‌گذاریم و آن‌ها را به دولت این کشور تحویل می ‌دهیم. طرف‌های دیگر مناقشه تسلیحات را به مخالفان، غیر دولتی‌هایی که حق تجارت سلاح ندارند ارائه می‌دهند. بنابراین من فکر می‌کنم که موضع روسیه کاملا روشن است و در هماهنگی با قوانین بین المللی است و این حقیقت که امریکا، انگلستان و اسراییل سعی بر تاثیرگذاری بر تعهد روسیه به فروش تسلیحاتش به سوریه دارد موفق نخواهد شد.

  • بنابراین آیا معتقد هستید که به نوعی مذاکره‌ای برای یک مداخله نظامی خارجی احتمالی در سوریه صورت گرفته و رژیم اسراییل، امریکا و انگلیس می‌خواهند که روسیه را با خود همراه کنند؟

خب، من معتقد هستم که این وظیفه روسیه است که به همه کسانی که در فکر یا رویای یک مداخله هستند هشدار دهد که این کار آسانی نخواهد بود. من معتقد نیستم که مداخله‌ای نظامی در سوریه صورت گیرد، اما امیدوارم که در زمینه اجرای توافق مسکو میان واشنگتن و مسکو شاهد عزم بیشتری از جانب نه تنها روسیه بلکه امریکا با توجه به کنفرانس سوریه که قرار است در ژوئن برگزار شود باشیم، امیدوارم که در آن زمان این کنفرانس برگزار شود و این خصومت‌ها متوقف شود. این منطقه به صلح نیاز دارد، به خونریزی بیشتری نیاز ندارد.

کد خبر 214523
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز