گروه بین‌الملل: روسیه و آمریکا برای برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی صلح درباره بحران سوریه توافق کردند تا شاید پس از ماه‌ها خونریزی، دیپلمات‌ها بتوانند در تلاشی دیگر با پیگیری مذاکرات ژنو، راه‌حلی برای بازگشت آرامش به این کشور پیدا کنند؛ اقدامی که اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب آن را قدمی بسیار مهم خوانده است.

روسیه

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به همراه جان کری، همتای آمریکایی خود پس از مذاکرات دوطرف در مسکو اعلام کردند که برای برگزاری این کنفرانس به توافق رسیده‌اند و برای آوردن هر دوطرف ناآرامی‌های سوریه به پای میز مذاکره تلاش خواهند کرد. لاوروف در نشست خبری مشترک با کری تأکید کرد که مسکو و واشنگتن خواستار برگزاری هر چه سریع‌تر یک کنفرانس بین‌المللی هستند تا دو طرف درگیری در سوریه را به اجرای مفاد توافقنامه ژنو ترغیب کنند.

گفته می‌شود براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته احتمالاً این کنفرانس در اواخر‌ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد. دو طرف در تلاش برای اجرای توافقنامه ژنو هستند که با وجود موافقت کشورهای مختلف هنوز اجرایی نشده است. در توافقنامه ژنو که سی‌ام ژوئن سال گذشته به تصویب رسید امضا‌کنندگان خواستار تشکیل دولتی انتقالی در سوریه شده‌اند اما این مسئله به‌خاطر برقرار نشدن آتش‌بس در این کشور هیچ وقت عملی نشد.

در این توافقنامه اشاره‌ای به آینده بشار اسد نشده و به‌نظر می‌رسد که این مسئله در مذاکرات کری در مسکو هم به نتیجه‌ای نرسیده است. آمریکا به همراه متحدان غربی خود تاکنون هر راه‌حلی برای بازگشت آرامش به سوریه با حضور اسد را رد کرده‌اند و در مقابل، روسیه و چین هم کناره‌گیری رئیس‌جمهور سوریه از قدرت را با اجبار این کشورها نمی‌پذیرند. لاوروف به همین‌خاطر در نشست خبری با کری اعلام کرد برکناری بشار اسد نباید پیش شرط اجرای این توافقنامه باشد.

او در عین حال گفت: ما نگران سرنوشت یک فرد نیستیم. ما نگران سرنوشت مردم سوریه هستیم. وزیر امور خارجه روسیه همچنین با تقدیر از اراده دولت سوریه برای پایان درگیری‌ها از مخالفان به‌خاطر نگفتن حتی کلمه‌ای که نشان‌دهنده تعهد آنها باشد انتقاد کرد. کری هم هشدار داد که اجرانشدن توافقنامه ژنو به بروز خشونت‌های بیشتر ختم خواهد شد. مقام‌های آگاه پیش از این اعلام کرده بودند که کری در تلاش است با تهدید به مسلح کردن مخالفان سوریه مقام‌های مسکو را تحت فشار بگذارد.

او پس از مذاکره با مقام‌های روسیه تأکید کرد درصورت برقرار شدن دوره انتقالی در سوریه، دیگر نیازی به مسلح کردن مخالفان به وسیله آمریکا وجود نخواهد داشت. به عقیده بسیاری از زمان آغاز ناآرامی‌های سوریه برای نخستین‌بار است که آمریکا و روسیه به موضع مشترکی درباره این کشور رسیده‌اند. اخضر ابراهیمی، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به همین‌خاطر با استقبال از توافق آمریکا و روسیه آن را خبری امیدبخش و قدمی مهم خواند. ابراهیمی به‌خاطر همکاری نکردن کشورهای مختلف برای راه‌حلی سیاسی در فکر کناره‌گیری از مقام خود بود. وی تأکید کرد که همه کشورهای منطقه برای ادامه این روند باید همکاری کنند.

توافق پس از مذاکرات طولانی

توافق آمریکا و روسیه برای پیگیری راه‌حل دیپلماتیک، پس از مذاکرات طولانی کری با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در نخستین سفر او به مسکو به‌عنوان وزیر امور خارجه آمریکا اعلام شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که وزیر امور خارجه آمریکا در مذاکرات خود با مقام‌های ارشد روسیه تلاش داشته تا شکاف میان واشنگتن و مسکو را درخصوص درگیری‌های سوریه کاهش دهد. کری در مذاکره با پوتین اعلام کرد که آمریکا و روسیه منافع مشترکی در سوریه دارند که ثبات در منطقه و اجازه‌ندادن به افراط‌گراها برای مشکل آفرینی از مهم‌ترین آنهاست.

او گفت: ما بر این باوریم که می‌توانیم به یک زمینه مشترک درباره سوریه دست پیدا کنیم. روسیه و آمریکا معاهده ژنو را امضا کرده‌اند و موضع مشترکی داشته‌اند. وزیر امور خارجه آمریکا گفت: هدف ما از نشست آتی این است که هیأتی متشکل از مخالفان و نظام سوریه در این کشور تشکیل شود تا دوره‌ای انتقالی در این کشور شکل بگیرد.

اوباما و تجربه جنگ عراق

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا که به‌نظر می‌رسد به‌ویژه از سوی جمهوریخواهان برای مداخله نظامی در سوریه به‌شدت تحت فشار است از موضعش درباره بحران سوریه دفاع کرده و با اشاره به تجربه تلخ جنگ عراق، درباره خطر اقدام‌کردن براساس «شواهداحتمالی» درباره سلاح‌های کشتارجمعی هشدار داد. «شواهد احتمالی» اشاره باراک اوباما به ادعاها درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی است. وی گفت: من براساس شواهد احتمالی تصمیم نمی‌گیرم. نمی‌توان براساس شواهد احتمالی، یک ائتلاف بین‌المللی درست کرد.

آزادسازی یک شهر راهبردی

ارتش سوریه در یک پیشرفت قابل ملاحظه روز گذشته موفق شد تا یک شهر راهبردی را از دست مخالفان مسلح آزاد کند. نیروهای نظامی این کشور منطقه استراتژیک «خربه غزاله» در جنوب این کشور که در مسیر منتهی به اردن قرار دارد را به‌صورت کامل پاکسازی کرده و کنترل آن را در اختیار گرفتند. خربه غزاله در منطقه استراتژیک هارون در نزدیکی بلندی‌های جولان قرار دارد که دسترسی به بزرگراهی که به اردن می‌رسد را میسر می‌کند.

واکنش اسد به حملات رژیم صهیونیستی

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در نخستین اظهارنظر خود پس از حملات رژیم صهیونیستی به این کشور تأکید کرد: سوریه قادر است از خود در مقابل اسرائیل دفاع کند. اسد در این رابطه گفت:تجاوز اسرائیل به سوریه نشان داد که اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه‌ای و غربی تا چه حد در حوادث جاری سوریه نقش دارند.

کد خبر 213311
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز