سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که موج جدیدی از محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به حومه دمشق حتی از سوی کشورهای مخالف بشار اسد آغاز شده‌است، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته وارد مسکو شد تا برای قانع کردن مقام‌های روسیه برای تغییر موضع درباره سوریه بار دیگر تلاش کند.

سیاست

سفر وزیر امور خارجه آمریکا به مسکو برای دیدار با مقام‌های ارشد روسیه ازجمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور درست چند روز پس از حمله جنگنده‌های اسرائیل به سوریه انجام شده و مقام‌های واشنگتن اعلام کرده‌اند که او در این سفر در تلاش برای کاهش اختلاف‌ها میان دوطرف برسر سوریه است. برخی منابع آگاه اعلام کرده‌اند که کری تلاش دارد در این سفر روسیه را برای اجرایی کردن طرح ژنو قانع کند.

با وجود این بسیاری اعتقاد دارند که این دور از مذاکرات واشنگتن و مسکو هم به‌خاطر اختلاف دو طرف بر سر یک مسئله مهم با شکست مواجه خواهد شد. آمریکا خواستار کناره‌گیری بشار اسد است و پایان بخشیدن به بحران این کشور را با حضور رئیس‌جمهوری سوریه ناممکن می‌خواند. از سوی دیگر روسیه به همراهی چین تاکنون دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرده و با کناره‌گیری اسد موافق نیست. روسیه همچنین حمله اسرائیل به سوریه را محکوم کرده و کرملین از مذاکره تلفنی پوتین با نتانیاهو در این رابطه خبر داده است.

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند که کری در سفر خود به مسکو قصد دارد مقام‌های این کشور را با دو محور تحت فشار قراردهد: تهدید به دادن تسلیحات پیشرفته به مخالفان سوریه و مسئله تسلیحات شیمیایی. چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا به تازگی به صراحت اعلام کرد که مسئله مسلح کردن مخالفان یک گزینه در دسترس است. در آستانه سفر جان کری اما مقام‌های روسیه با پیش‌بینی بازی آمریکا هشدار دادند که نباید از مسئله تسلیحات شیمیایی برای بهانه‌جویی جهت مداخله نظامی در سوریه استفاده کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به کشورهای غربی هشدار داد که نباید مسئله تسلیحات شیمیایی را سیاسی کنند و درباره آماده‌سازی افکار عمومی به این بهانه برای مداخله نظامی در سوریه ابراز نگرانی کرد. آمریکا و روسیه در ژوئن ۲۰۱۲ در ژنو بر سر برنامه‌‌ای مشترک برای حل و فصل سیاسی مسئله سوریه به توافق حداقلی رسیدند. این برنامه تأکید داشت که همه‌ گروه‌های مخالف بشار اسد باید در مذاکرات شرکت کنند. به گفته مقام‌های آمریکا کری تلاش دارد تا در این سفر با روسیه برای اجرایی کردن طرح ژنو به توافق برسد.

محکومیت از سوی مخالفان اسد

حمله رژیم صهیونیستی به حومه دمشق آنچنان با محکومیت و انتقاد روبه‌رو شد که کشورهای مخالف بشار اسد هم نتوانستند در این رابطه سکوت کنند. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه روز گذشته پس از چند روز سکوت اعلام کرد حمله اسرائیل به سوریه غیرقابل دفاع است. او اعلام کرد: هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند این حمله را توجیه کند. به‌دنبال موج محکومیت‌ها علیه حمله اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه، عربستان سعودی هم بالاخره حمله به دمشق را محکوم کرد و آن را نه‌تنها نقض حاکمیت ملی سوریه بلکه نقض حاکمیت تمام کشورهای عربی دانست و هشدار داد که ادامه این روند پیامدهای ناخوشایندی را دامنگیر امنیت و ثبات منطقه خواهد کرد.

این در حالی است که نبیل قاووق، معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان اعلام کرد که برخی کشورهای عربی با اسرائیل علیه سوریه در یک جبهه قرار گرفته‌اند. تونس در کنار عراق و اردن هم به صف کشورهای محکوم‌کننده این حمله پیوستند. نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای این حمله را نقض قوانین بین‌المللی و تجاوز آشکار دانست. همزمان با سفر جان کری به مسکو، ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه هم در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود تأکید کرد که پاسخ دادن به حملات اخیر اسرائیل حق سوریه است.وی گفت: این اقدام اسرائیل بار دیگر ثابت کرد که اسرائیل و کشورهای حامی آن ازجمله آمریکا و اروپا در ریختن خون مردم سوریه و اقدام‌های تروریستی نقش دارند.

کد خبر 213062
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز