گروه بین‌الملل: دو‌ماه پس از آنکه سوریه سازمان ملل را به انجام تحقیقی درباره استفاده گروه‌های مسلح از سلاح شیمیایی فراخواند، اکنون یک کمیته بین‌المللی تأیید کرده است که مخالفان مسلح در خاک سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند.

ناظران سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارلا دل پونته، عضو کمیته تحقیق سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در سوریه و دادستان کل سابق دادگاه جنایات بین‌المللی دیروز اعلام کرد، گروه‌های مسلح مخالف در سوریه از گاز اعصاب سارین برای مقابله با ارتش سوریه استفاده کرده‌اند.

این نخستین‌باری است که یک نهاد مستقل اذعان می‌کند که مخالفان مسلح از این مواد کشنده در درگیری‌ها استفاده کرده‌اند. پیش از این، مقام‌های سوریه در‌ماه مارس اعلام کردند که گروه‌های مسلح پس از واردکردن گاز کشنده و شیمیایی سارین از ترکیه به داخل سوریه، از آن در منطقه خان‌العسل در نزدیکی حلب استفاده کرده‌اند. سوریه درپی آن، از سازمان ملل خواست تا تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کند اما بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را به‌نظر اعضای دائمی شورای امنیت مشروط کرد و مشخصا انگلیس و فرانسه با آن مخالفت کردند و آن را به انجام تحقیق در تمام خاک سوریه گره زدند، مسئله‌ای که باعث شد سوریه آن را نقض تمامیت ارضی خود تلقی و اعلام کند که بازرسان تنها مجاز به استقرار در مناطقی هستند که در آنها از سلاح شیمیایی استفاده شده است.

دل‌پونته در گفت‌وگو با تلویزیون سوئیس تصریح کرد که دلایل و مدارکی که اعضای کمیته بین‌المللی از متخصصان و افراد آسیب‌دیده گردآوری کرده‌اند، اثبات می‌کند که مخالفان از گاز سارین استفاده کرده‌اند و بدین‌ترتیب می‌توان گفت که مخالفان مسلح از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند. وی افزود: با وجود این، هنوز کارشناسان استنتاج نهایی خود را اعلام نکرده‌اند و باید مستندات و دلایل بیشتری را گردآوری کرد اما در حال حاضر به یقین می‌توان گفت مخالفان سوریه از گاز سارین استفاده کرده‌اند.

این در حالی است که در روزهای گذشته رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد که دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. بعد از این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقامات دولت این کشور سوریه را تهدید کردند که اگر این گزارش‌ها درست باشد، موضع واشنگتن تغییر و مخالفان را علیه دولت مسلح می‌کند.

به موازات این اظهارات و درپی حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مقرهای نظامی در سوریه، وزیر خارجه فرانسه این بار خواستار حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک بحران سوریه شد. لوران فابیوس تأکید کرد که اوضاع در سوریه یک تراژدی واقعی است که کشورهایی نظیر اردن و لبنان از آن در امان نیستند و این تراژدی نه‌تنها داخلی بلکه منطقه‌ای است. وی هشدار داد که درصورت ادامه‌یافتن اوضاع به این منوال، چه بسا که فاجعه‌ای انسانی و سیاسی در سوریه رخ دهد. فرانسه پیش از این در کنار انگلیس همواره بر طبل مسلح‌سازی‌ مخالفان سوریه می‌کوبید.

درهمین حال دیروز یک رسانه صهیونیستی گزارش داد که نتانیاهو در پیامی سری به سوری‌ها اطمینان داد که همسو با گروه‌های مسلح عمل نمی‌کند.به نوشته روزنامه یدیعوت آحرنوت، اسرائیل از طریق کانال‌های دیپلماتیک پیامی محرمانه را به رئیس‌جمهور سوریه منتقل کرده که در آن تأکید کرده قصد ورود به جنگ جاری در سوریه به نفع یا علیه گروه خاصی را ندارد. در پیام یادشده آمده است که هدف از حملات هوایی اخیر نه حاکمیت سوریه بلکه پایگاه‌های حزب‌الله در داخل سوریه است. هنوز هیچ طرف رسمی این گزارش را تأیید نکرده است، در همین حال، یک مرکز وابسته به مخالفان مسلح گزارش داد که در حمله هوایی به مقرهای نظامی سوریه در نزدیکی دمشق، دست‌کم 15نظامی کشته و شماری دیگر ناپدید شده‌اند.

این مرکز که مقرش در انگلیس است، اعلام نکرد که آمار خود را از چه منابعی تهیه کرده است. سوریه پس از حمله هوایی اسرائیل به مرکز تحقیقاتی جمرایا در‌ماه ژانویه، آن را تخلیه کرده بود. در سطح دیپلماتیک هم قرار است امروز جان کری وزیر خارجه آمریکا با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه درباره بحران جاری در سوریه به رایزنی بپردازد. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که قرار است پوتین و اوباما‌ ماه آینده میلادی در نشستی در مسکو، درباره تحولات منطقه و مشخصا بحران سوریه به گفت‌وگو بپردازند. در آخرین رایزنی تلفنی اوباما و پوتین که محور اصلی آن احتمال استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه بود، بر ضرورت ادامه رایزنی وزرای خارجه دو کشور تأکید شد.

کد خبر 212839
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز