دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ارتش سوریه در ادامه پیشروی‌های خود در جنگ علیه مخالفان مسلح، دیروز کنترل کامل یکی از مناطق استراتژیک را در جنوب کشور به‌دست گرفت.

سوریه

همزمان با این پیشروی‌ها وزیر دفاع آلمان و همتای سابق آمریکایی‌اش درباره هرگونه دخالت نظامی در سوریه هشدار دادند.
به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، نیروهای سوری دیروز پس از 2هفته درگیری با گروه‌های مسلح منطقه خربه غزاله را در حومه استان درعا در جنوب کشور به‌صورت کامل پاکسازی کردند و بدین‌ترتیب راه ارسال تدارکات به این استان گشوده شد.

به‌دست گرفتن کنترل این منطقه، آزادراه بین‌المللی دمشق به اردن در جنوبی‌ترین نقطه کشور را باز کرده و در پی آن، ارتش می‌تواند کنترل مرز جنوبی سوریه با شمال اردن را به‌دست گیرد و مانع از ورود گروه‌های مسلح به داخل کشور شود. ارتش سوریه که از یک هفته پیش وارد این منطقه استراتژیک شده بود، دیروز هم مناطقی در شمال شهر القصیر در استان حمص در غرب کشور را به‌دست گرفت.

کنترل این مناطق و شهر القصیر به‌معنای کنترل بخش اعظم مرز سوریه با لبنان و در نتیجه جلوگیری از ورود گروه‌های مسلح به داخل سوریه است. ارتش سوریه کنترل منطقه الغسانیه در شمال غرب القصیر را هم به‌دست گرفت. حدود 8هزار مسیحی در این منطقه زندگی می‌کنند و گروه‌های مسلح طی 8ماه، راه‌های ورود به آن را بسته و ساکنان ناچار بودند از طریق رودخانه، رفت‌وآمد کنند. ارتش سوریه با تغییر دادن راهبرد عملیاتی خود، می‌کوشد تا کنترل مرزهای کشور را به‌دست گیرد و سپس اقدام به پاکسازی شهرها کند. این تغییر راهبرد زمینه ساز پیشروی‌های گسترده‌ای در شمال، جنوب و غرب کشور شده است. دولت سوریه امیدوار است با این پیشروی‌ها، زمینه چانه‌زنی روسیه با آمریکا در دیدار آتی پوتین و اوباما را بالا ببرد.

همزمان با این پیشروی‌ها، وزیر دفاع سابق آمریکا هشدار داد که هرگونه دخالت مستقیم نظامی آمریکا در سوریه، اشتباه خواهد بود. رابرت گیتس در گفت‌وگو با شبکه خبری سی بی‌اس تصریح کرد که وی در روزگار وزارتش شاهد 2جنگ بوده که به تغییر فوری نظام‌های سیاسی منجر شده و به خوبی می‌داند که پیامدهای چنین رخدادهایی چه می‌تواند باشد. وی با اشاره به اینکه سوریه اکنون صحنه جنگی داخلی است، افزود: تصور امکان تأثیر بر نتیجه این جنگ، امری اشتباه است. در همین حال، وزیر دفاع آلمان که کشورش از اصلی‌ترین مخالفان مسلح‌سازی‌ گروه‌های مخالف در سوریه است، تصریح کرد که دخالت خارجی در سوریه بر روند تحولات تأثیری منفی خواهد گذاشت.

توماس دی میزیر در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی آلمانی افزود: لازمه هرگونه دخالت نظامی هزینه‌های کلان و چه بسا خسارات فراوان است و بر این باوریم که امکان تأثیر بر روند اوضاع از بیرون وجود ندارد. اما نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که پیش از این به چین یکی از 2کشور متحد استراتژیک سوریه سفر کرده بود، دیروز هم با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کرد. سفر بنیامین نتانیاهو پس از آن صورت می‌گیرد که رسانه‌های خبری گزارش دادند که روسیه قصد دارد موشک‌های پیشرفته زمین به هوای اس300را براساس قراردادهای امضا شده در سال 2010، به سوریه تحویل دهد.

این تحولات میدانی و دیپلماتیک در حالی است که رئیس سابق ائتلاف مخالفان، گروه‌های مسلح مخالفی را که اقدام به فروش نفت می‌کنند، به قاچاق منابع ملی متهم کرد. گروه‌های مسلح در مناطق نفت‌خیز، کنترل برخی از چاه‌های نفتی را به‌دست گرفته‌اند و اروپا هم اخیرا ضمن لغو تحریم‌های نفتی علیه سوریه، می‌کوشد تا زمینه خرید نفت از این گروه‌ها را به‌دست آورد و با همین درآمدها، به آنها سلاح بفروشد اما به‌علت پیچیدگی فرایند استخراج و صدور نفت، این موضوع با سختی‌های فراوانی مواجه است.

احمد معاذ الخطیب که پیش از این و در اعتراض به تلاش ائتلاف مخالفان برای تشکیل دولت از سمت خود کناره‌گیری کرده بود، در انتقادی شدید از این ائتلاف، اعضای آن را مجری طرح‌های منطقه‌ای و بین‌المللی توصیف کرد. وی اذعان کرد که عربستان و قطر تصمیمات این ائتلاف را سمت و سو می‌دهند. وی این ائتلاف را به شرکت در کنفرانس آتی ژنو 2و گفت‌وگو با حاکمیت سوریه فراخواند.

کد خبر 214024
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز