همشهری آنلاین: روسیه با تاکید بر ضرورت حضور جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بین المللی ژنو درباره سوریه، می‌گوید ایران نقش مهمی در حل بحران سوربه ایفا می‌کند.

روسیه

به گزارش شبکه پرس تی وی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیدان لبنان گفت: «اگر چه مسکو خواهان مشارکت کشورهای بیشتر از جمله کشورهای همسایه سوریه و نیز ایران و عربستان سعودی در دور دوم گفت‌وگوها [در ژنو] است، اما واشنگتن به دنبال کاهش شمار کشورهای شرکت‌کننده در کنفراس و جایگزین کردن آن‌ها با کشورهایی است که از گروه‌های شبه‌نظامی در سوریه حمایت می‌کنند.»

لاوروف به همراه جان کری، وزیر خارجه امریکا، ۱۷ اردیبهشت (۷ مه) با شرکت در یک نشست خبری مشترک توافق کردند دولت دمشق و شبه‌نظامیان را برای یافتن یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه ترغیب کنند.

مسکو و واشنگتن درباره برگزاری «کنفرانس بین‌ المللی صلح» درباره سوریه که ادامه کنفرانس پیشین باشد به توافق رسیدند.

نخستین کنفرانس بین المللی صلح برای حل بحران سوریه ژوئن سال گذشته میلادی در شهر ژنو سوئیس برگزار شد.

لاوروف با اشاره به توافق مسکو و واشنگتن برای برگزاری این کنفرانس، یادآور شد که هیچ چیز موجب عدم برگزای این کنفرانس نخواهد شد، اما برخی اختلافات بین طرف‌ها درباره جزئیات کنفرانس بین‌المللی صلح وجود دارد.

وزیر خارجه روسیه ضمن محکوم کردن اقدام اتحادیه عرب برای واگذاری کرسی سوریه به مخالفان مسلح، گفت که این تصمیم «مانعی بزرگ برای رسیدن به صلح در سوریه» بود.

همچنین لاوروف ادعاها درباره مداخله جنبش مقاومت حزب الله درباره در سوریه را رد کرد.

سوریه از مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی بوده است. در خشونت و ناآرامی‌های این کشور بسیاری از سوری‌ها از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و نظامی این کشور کشته شده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید این ناآرامی‌ها از خارج کشور طراحی می‌شوند و گزارش‌ها نشان می‌دهند، شمار بسیار زیادی از شورشیان درگیر با دولت دمشق، اتباع خارجی هستند.

دمشق همچنین برخی از کشورهای غربی و متحدان منطقه‌ای آن از جمله عربستان سعودی، قطر و ترکیه را به تامین بودجه و تجهیز تسلیحاتی شورشیان معارض با دولت سوریه متهم کرده است.

برخی از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، شورشیان مورد حمایت خارج در سوریه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده‌اند.

کد خبر 214210
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز