چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: خشونت‌ها در سوریه کم نبوده‌اند؛ درحالی‌که کشورهای مخالف دولت بشار اسد بر مسلح کردن و حمایت از کسانی که خودشان هم شناخت درستی از آنها ندارند همچنان پافشاری می‌کنند در طول 2سال گذشته این کشور روزی نبوده است که صحنه‌های فجیع ندیده باشد.

سوریه

حالا نهادهای بین‌المللی و رسانه‌های غربی با پخش شدن گسترده فیلم شکافتن سینه یک سرباز کشته‌شده سوری و خوردن قلب او توسط یکی از فرماندهان مخالفان مجبور شده‌اند دست به محکومیت و انتقاد از خشونت و وحشی‌گری بزنند؛ فیلمی که تنها یک نمونه از وضعیت سوریه و خشونت‌ها در این کشور است.

در این ویدئو یکی از فرماندهان مخالفان به نام خالد حمد مشهور به ابوصقار که از فرماندهان شناخته شده مخالفان سوریه‌است، در خونسردی کامل با چاقو سینه یک سرباز کشته شده سوری را می‌شکافد و با خارج کردن قلب او، آن را به دندان می‌کشد. سازمان دیدبان حقوق‌بشر، آنچه در این ویدئوی انزجارآور روی می‌دهد را مصداقی بارز از جنایت جنگی توصیف کرده است.

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با «رقت‌بار و سبعانه» خواندن آنچه در ویدئو دیده می‌شود، از رهبران نیروهای مخالف سوریه خواسته است که با اقداماتی فوری مانع از وقوع جنایاتی اینچنین شوند. دید‌بان حقوق بشر اعلام کرده که فیلم‌ دیگری هم از ابوصقار وجود دارد که در آن پرتاب راکت به سوی روستاهای شیعه‌نشین مرز لبنان و سوریه نشان داده می‌شود.

گفته می‌شود گروه عمر فاروق که تحت فرماندهی خالد حمد در شهر حمص است حدود ۲۰ هزار نیروی شبه‌نظامی در اختیار دارد و خیلی‌ها به خوبی می‌دانند که تنها محکوم کردن این اقدام همزمان با تحویل تسلیحات و پول از هزاران کیلومتر دورتر، مسئله‌ای را حل نمی‌کند. ندیم حوری، محقق و ناظر سازمان دیدبان حقوق بشر در امور سوریه به همین‌خاطر تأکید کرده است که محکوم کردن به‌تنهایی کفایت نمی‌کند و نیروهای مخالف بشار اسد باید به‌طور جدی برای جلوگیری از تکرار وقایعی اینچنینی اقدام کنند. این ویدئو تنها به‌طور نمادین از عمق آنچه در نتیجه خشونت‌های وحشتناک در سوریه اتفاق می‌افتد، خبر می‌دهد.

با وجود واکنش‌های جهانی و محکومیت گسترده این اقدام وحشیانه، خالد حمد با تأکید بر تنفر از علوی‌ها اعلام کرده که از اقدامش پشیمان نیست. او در گفت‌وگو با مجله تایم گفته است ویدئوی دیگری دارد که در آن یک سرباز علوی سوری را با اره قطعه‌قطعه کرده‌ است. این ویدئو نخستین بار در‌ماه آوریل در اینترنت پخش شده و تازه اکنون به‌دست رسانه‌های غربی رسیده است.

با وجود این خشونت‌های گسترده همچنان کشورهای غربی بر مسلح کردن مخالفان و آموزش آنها پافشاری می‌کنند. یک روزنامه مصری به تازگی گزارش داده که تروریست‌های خارجی پس از آموزش نظامی در صحرای سینا به سوریه منتقل می‌شوند. همزمان با انتشار این ویدئو، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم بار دیگر دولت سوریه را تهدید کرده که حمایت‌های بیشتری از مخالفان این کشور خواهد شد. کری اعلام کرده درصورتی که دولت سوریه در مذاکرات آتی که در سفر او به مسکو برنامه‌ریزی شده همکاری نکند کمک‌های بیشتری به مخالفان سوریه خواهد شد.

فیصل المقداد، معاون وزیر خارجه سوریه روز گذشته تأکید کرد: موفقیت کنفرانس بین‌المللی که این روزها صحبت از آن زیادشده، بدون حضور بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه ممکن نیست و هر راهکاری برای حل بحران سوریه که در آن رهبران سوریه نقشی نداشته باشند در نهایت به فاجعه منجر می‌شود.این درحالی است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اعلام کرده درصورتی که بشار اسد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال2014 نامزد شود 75درصد آرا را به‌خود اختصاص خواهد داد.

کد خبر 214444
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز