جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور سوریه در تازه‌ترین اظهارات خود تأکید کرد که کشورش به هرگونه حمله احتمالی رژیم صهیونیستی واکنش استراتژیک و راهبردی نشان خواهد داد.

سوریه -بشار اسد

بشار اسد در گفت‌وگو با شبکه خبری المنار لبنان تصریح کرد: همکاری رژیم صهیونیستی با تروریست‌ها و حملات هوایی این رژیم به سوریه با هدف از بین‌بردن مقاومت و نابود‌کردن سامانه‌های دفاعی سوریه صورت می‌گیرد. وی با تأکید بر اینکه واکنش موقتی ارزشی نخواهد داشت، افزود: ماهیت این واکنش سیاسی و استراتژیک خواهد بود.

بشار اسد با تأکید بر اینکه جریان جنگ تماما به نفع ارتش سوریه است، به پیشروی‌های مستمر ارتش اشاره کرد و افزود که از بابت پیروزی در این جنگ مطمئن است. وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تأکید کرد: سوریه بدون هیچ پیش شرطی در کنفرانس ژنو 2شرکت خواهد کرد، اما هرگونه نتیجه برآمده از آن ‌باید به همه پرسی گذاشته شود.

بشار اسد ضمن تأیید حضور حزب‌الله در سوریه گفت: حزب‌الله از کلیت کشور سوریه حمایت می‌کند اما شمار افرادش در برابر بیش از 100هزار فرد مسلح که از گوشه و کنار دنیا برای جنگ به سوریه آمده‌اند، بسیار ناچیز است.اسد درباره موشک‌های استراتژیک اس 300روسیه، اعلام کرد که سوریه مسائل نظامی خود را فاش نمی‌کند اما قراردادها با روسیه هیچ ارتباطی با بحران جاری ندارد و هر آنچه با روسیه درباره آن به توافق رسیده‌ایم انجام خواهد شد و بخشی از آن در گذشته انجام گرفته است.

پس از این اظهارات، برخی رسانه‌ها اعلام کردند که بشار اسد رسیدن نخستین محموله موشک‌های اس 300روسیه به سوریه را به‌صورت تلویحی تأیید کرده است. در پی انتشار وسیع این تحلیل، یوری اوچاکوف معاون رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که قراردادهای امضا شده میان روسیه و سوریه براساس جدول زمانبندی شده انجام می‌شود و این مربوط به سلاح‌هایی است که هیچ‌گونه ممنوعیت بین‌المللی شامل آنها نمی‌شود.

اوچاکوف هیچ اشاره‌ای به رسیدن یا نرسیدن نخستین محموله از سامانه‌های موشک‌های زمین به هوا به سوریه نکرد و افزود: نمی‌خواهم درباره جزئیات و محموله اول یا دوم صحبتی کنم، امایک منبع آگاه به صادرات سلاح روسیه اعلام کرد که هنوز زمان دقیق ارسال موشک‌های اس 300به سوریه مشخص نشده است. این منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس روسیه پیش‌بینی کرد که تحویل این موشک‌ها تا پیش از پاییز آینده صورت نگیرد. از سوی دیگر، مدیرکل شرکت میگ روسیه احتمال داد که مسکو جنگنده‌های جدیدی را براساس قراردادهای امضا شده در گذشته به دمشق تحویل خواهد داد. سرگئی کوروتکوف اعلام کرد که احتمالا روسیه 10جنگنده میگ 29‌ام و‌ام 2به سوریه تحویل خواهد داد و در حال حاضر هیأتی سوری برای تعیین زمان اجرای این قرارداد در مسکو حضور دارد.

اما برخلاف شفافیت موضع سوریه درباره مشارکت در کنفرانس ژنو 2، مخالفان این کشور هنوز نه درباره تعیین رئیسی برای خود و نه درباره حضور در این کنفرانس به توافقی نرسیده‌اند و همچنان سردرگمی مشخصه آنهاست. در همین چارچوب، جورج صبرا رئیس موقت ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد که این گروه پس از 8 روز رایزنی مستمر در استانبول به هیچ توافقی درباره تعیین رئیس جدید دست نیافته است.

وی اعلام کرد که ائتلافش به‌علت ادامه درگیری‌ها در شهر القصیر، در کنفرانس ژنو 2شرکت نخواهد کرد. پیش از این، ائتلاف یادشده پیش‌شرط‌های دیگری هم گذاشته بود. در این میان، وزیر خارجه روسیه مخالفان سوریه و حامیان آنها را به‌علت پیش شرط‌های اجرا نشدنی، به از بین بردن کنفرانس بین‌المللی صلح متهم کرد. سرگئی لاوروف افزود: هم ائتلاف و هم حامیان منطقه‌ای آن تمامی تلاش خود را برای دخالت نظامی در سوریه و به شکست کشاندن تلاش‌های سیاسی به‌کار می‌گیرند.

روزنامه وطن ترکیه هم گزارش داد که نیروهای امنیتی 12نفر از اعضای جبهه النصره را بازداشت کرده‌اند که 2‌کیلوگرم گاز کشنده سارین در اختیار داشته‌اند. این افراد بنا‌به نوشته روزنامه در حال برنامه‌ریزی برای حمله به پایگاه هوایی آنجرلیک در آتنا و شهر غازی عنتب بوده‌اند.

به موازات این تحرکات، شورای امنیت سازمان ملل رسما گروه تروریستی جبهه النصره را در لیست سیاه گروه‌های تروریستی قرار داد. پیش ازاین، آمریکا این گروه وابسته به القاعده و فعال در خاک سوریه را در لیست سیاه خود قرار داده بود.

کد خبر 216789
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز