همشهری آنلاین: دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: حضور حداکثری در انتخابات و انتخاب اصلح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و تضمین کننده امنیت ملی و تداوم پیشرفت و آبادانی کشور است.

سردار سرلشکر پاسدار سیدیحیی صفوی در گفت‌وگویی که ایسنا آن را منتشر کرده ، با تحلیل راهبردی مسایل سیاسی و امنیتی کنونی غرب آسیا به ویژه سوریه و ترکیه اظهار کرد: منطقه غرب آسیا که کشور ما نیز جزو آن است حداقل تا سال 2030 در یک نقطه عطف راهبردی از نظر مسایل سیاسی، امنیتی و اقتصادی قرار دارد و به عبارتی مرحله گذار ژئوپلیتیکی را طی می‌کند.

وی تصریح کرد: بازیگران اصلی خارجی این منطقه آمریکایی‌ها، روس‌ها، چینی‌ها و تا اندازه‌ای هندی‌ها هستند و بازیگران درون منطقه را ایران، ترکیه و رژیم صهیونیستی، تشکیل می‌دهند. این منطقه بنا به دلایل گوناگون تا سال 2030 کانون رقابت ،توجه و برخورد قدرت‌های بزرگ جهانی است.

مشاور عالی فرمانده کل قوا درباره ویژگی‌های مهم این منطقه خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین منبع انرژی جهان یعنی نفت، گاز در این منطقه قرار دارد و خلیج‌فارس 63 تا 65 درصد نفت خام جهان را در اختیار دارد و بیش از 30 درصد گاز جهان نیز در این منطقه قرار دارد.

سرلشکر ‌صفوی تاکید کرد: خلیج‌فارس و هشت کشور پیرامونی می‌تواند حدود 70 سال دیگر تأمین انرژی جهان از نظر نفت و گاز را انجام دهند ،در حالی که در بقیه کشورهای جهان انرژی فسیلی رو به اتمام است، خصوصا منابع نفت خام آمریکا و اروپا.

وی با اشاره به اینکه از تنگه هرمز روزانه 15 تا 17 میلیون بشکه نفت خارج می‌شود ، با اشاره به دیگر خصوصیات منطقه آسیای غرب اظهار کرد: تا زمان اضمحلال رژیم صهیونیستی آرامش در این منطقه وجود نخواهد داشت و این رژیم جعلی ، با حمایت آمریکا ، منشأ تنش و ناامنی های منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا است.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اضافه کرد: عدم ثبات رژیم‌های پادشاهی منطقه از دیگر ویژگی‌های این منطقه است چرا که با سقوط شاه ایران و حسنی مبارک مصر و بن علی تونس و علی عبد اله صالح یمن در واقع قطار این نوع حکمرانی ها به پایان رسیده است.

وی با بیان اینکه "آمریکایی‌ها در کتابی با نام تحولات جهان تا سال 2030 عنوان کردند که تا این سال دیگر اثری از رژیم آل سعود باقی نمی‌ماند"، افزود: در همین کتاب آمده است که ایران با وجود ادامه تحریم‌های آمریکا با اقتدار مبحث انرژی هسته‌ای را ادامه می‌دهد.

صفوی با بیان اینکه وجود انقلاب اسلامی دیگر ویژگی‌ این منطقه است، تاکید کرد: پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت منطقه و جهان اسلام را تحت تأثیر قرار داده است. آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی مانند قطر، عربستان سعودی و ترکیه به نیابت از آمریکا سعی کردند بدل بیداری اسلامی را در سوریه ایجاد کنند. بدین منظور حدود 40 هزار نیروی مزدور از مرزهای لبنان، ترکیه و اردن به سوریه اعزام و پول، سیاست، سلاح، تبلیغات به آنها اهداء شد.

وی با بیان اینکه نیروهای معارض سوریه به دو شاخه اصلی اخوان‌المسلمین و القاعده تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: اخوان المسلمین گروهی از مبارزین سوریه هستند که سال‌ها مبارزه کرده‌اند و در زمان پدر بشار نیز با وی می‌جنگیدند. گروه القاعده مزدور هستند و با پشتیبانی مالی قطر و عربستان سعودی و نیروهای مزدور کشورهای عربی شمال آفریقا مانند لیبی، تونس عمل می‌کنند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا اضافه کرد: دو سال است که جنگ سوریه ادامه دارد به گونه‌ای که تاکنون 70 هزار نفر از مردم و ارتش سوریه کشته شده و دو میلیون نفر نیز به دلیل شرایط نامناسب زندگی به داخل دمشق و یا خارج از سوریه پناه برده و آواره شده‌اند.

صفوی همچنین گفت: پیروزی ارتش سوریه در القصیر برگ برنده بشار اسد در کنفرانس ژنو 2 است و بشار اسد از حمایت اکثریت مردم سوریه برخوردار بوده و مردم سوریه نیز از جنایات تروریست ها ی القاعده و خیانت برخی کشورهای عربی که با همدستی رژیم صهیونیستی اینگونه مردم سوریه و حکومت قانونی بشار اسد را دچار ناامنی کرده و منجر به تخریب شهر ها و ضررهای اقتصادی شده‌اند، به شدت عصبانی هستند و از بشار اسد حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی و میلیاردها دلار قطر و عربستان سعودی در سوریه با شکست مواجه شده و هم اکنون وضعیت دولت ترکیه با تظاهرات اخیر مردم در اکثر استانهای این کشور با مشکل جدی مواجه شده است و نشان دهنده سیاست غلط ترکیه در رابطه با همسایه‌اش سوریه، نیز هست.

صفوی تصریح کرد: سوریه میدان برخورد سیاست‌های راهبردی قدرت‌های بزرگ و منطقه‌ای است و در این میدان آمریکا یک طرف و روسیه و چین به عنوان قدرت‌های جهانی در سوی دیگر قرار دارند و ایران نیز به عنوان قدرت منطقه‌ای در برابر پول و مزدوران قطر و عربستان صعودی قرار دارد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به تلاش های آمریکائی ها برای روی کار آوردن حکومتی لائیک در عراق، گفت: در سال 2003 آمریکایی‌ها در جنگ عراق به دنبال این بودند که یک حکومت لائیک و متخاصم با جمهوری اسلامی ایران در عراق روی کار بیاورند، که با هوشیاری مراجع عظام عراق، همچون آیت‌الله العظمی سیستانی و مجاهدت مردم عراق و روشنفکران و انقلابیون عراق نتوانستند و یک قانون اساسی خوب و یک پارلمان و دولت خوب مسلمان و مردمی در عراق مستقر شد که با ایران هم روابط خوبی دارند.

وی تاکید کرد: به فضل الهی هم‌اکنون دو دشمن بزرگ ایران یعنی طالبان و صدام از میان رفته‌اند و آثار پیروزی در سوریه نیز نمایان است.

صفوی اضافه کرد: سیاست های راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با عراق و افغانستان و سوریه، باعث شده است ایران در غرب آسیا، تبدیل به یک قدرت منطقه ای شود و آمریکایی‌ها و صهیونیست ها و برخی از کشورهای عربی از این موضوع بشدت عصبانی هستند، چراکه نشانه شکست سیاستهای اوباما در منطقه است.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه محور استراتژیک ایران، عراق، سوریه و لبنان محور مدیترانه‌ای است، گفت: ایران تاکنون سه بار تا مدیترانه قدرت نفوذ پیدا کرده است که یک بار در زمان کوروش و همراه با آزادسازی اورشلیم و بار دیگر زمان خشایار شاه و با عبور از تنگه بُسفر و لشکر کشی به سمت یونان بوده است.

وی افزود: سومین بار نیز در زمان کنونی است که قدرت حزب‌الله لبنان، یعنی بازوی بلند قدرت دفاعی ایران در بالای سر رژیم صهیونیستی قرار دارد و قدرت دفاع راهبردی ایران، در مقابل حمله احتمالی صهیونیست ها به تاسیسات انرژی هسته ای ایران را تشکیل می‌دهد.

سرلشکر صفوی در ادامه تاکید کرد: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر صهیونیست‌ها مشکلی برای ایران ایجاد کنند حیفا و تل‌آویو با خاک یکسان می‌شود.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در ادامه با اشاره به سال حماسه سیاسی و انتخابات 92 در پیش رو تاکید کرد: انتخابات ایران ارتباط عمیقی با امنیت ملی و منافع ملی و نیز سرنوشت معیشتی مردم دارد. بنابر این همه کسانی که به فکر امنیت و آرامش و حل مشکلات اقتصادی مردم هستند و از وضعیت موجود رنج می برند، با هوشمندی و انگیزه در این انتخابات شرکت می کنند.

صفوی با اشاره به شاخصه‌های اصلی فرد اصلح برای ریاست‌جمهوری تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در این باره در سال 84 فرموده‌اند که «اصلح کسی است فکر معیشت مردم، دین مردم، فرهنگ مردم و دنیا و آخرت مردم باشد.»

دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه از دیدگاه رهبر این فرد باید توان بر دوش گرفتن این بار عظیم را داشته باشد و هر کسی قدرت این کار را ندارد، گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اصلی کاندیداهای ریاست‌جمهوری از دیدگاه رهبری، کارآمدی و توانایی اداره کشور است که 15 بار در سخنرانی‌های سال 84 آن را نقل کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه خوشحال نشدن دشمن از روی کار آمدن این شخص از دیگر ویژگی‌های مورد اشاره رهبر است، تاکید کرد: قوت و قدرت برای حرکت به سمت چشم‌انداز 20 ساله، توان اشتغال‌زایی، دارای قدرت باز کردن گره‌ها وبه انجام رساندن کارهای بزرگ، آبادانی کشور از نظر علمی، صنعتی و مسایل انسانی و پیشبرد کشور از نظر مسایل علمی و امنیتی و ایجاد اشتغال به عنوان اساسی‌ترین اهتمام دولت از دیگر ویژگی‌های مورد اشاره رهبر در این ارتباط است.

کد خبر 217978
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز