گروه بین‌الملل: میدان‌های نمادین در کشورهای خاورمیانه هنوز هم با‌ گذشت 2 سال از حرکت دومینو‌وار انقلاب شلوغ هستند و روند ‌گذار به دمکراسی در این کشورها همچنان در این میدان‌ها رقم می‌خورد.

مصر

میدان تحریر قاهره که در انقلاب سال۲۰۱۱ این کشور به سمبل مبارزه مردم مصر با حکومت مبارک تبدیل شد و ناگهان در جهان به شهرت رسید اکنون همراه با میدان تقسیم استانبول که خیلی از گردشگرها به آن سر زده‌اند هر روز خبرساز هستند. در قاهره بزرگ‌ترین میدان این شهر، درست یک سال پس از به قدرت رسیدن محمد مرسی به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید پس از کنار رفتن حسنی مبارک از قدرت، یک‌بار دیگر به سبک گذشته شاهد تجمع گسترده مخالفان دولت همراه با استقرار دوباره چادرهاست و همه در نگرانی یک درگیری گسترده میان حامیان و معترضان به مرسی به‌سرمی‌برند. تقسیم، میدان نمادین اعتراض‌های مردم ترکیه علیه دولت اردوغان هم بار دیگر شاهد تظاهرات مردمی در اعتراض به خشونت پلیس و کشته شدن یک معترض کرد از سوی نیروهای امنیتی بوده است تا پازل اعتراض‌ها در خاورمیانه بار دیگر پیچیده شود.

از نخستین ساعات بامداد روز گذشته هزاران نفر از معترضان به دولت مرسی که خواستار کناره‌گیری او هستند تجمع خود را در میدان تحریر شروع کردند؛ تجمعی که به گفته سازمان‌دهندگان تا کنار رفتن رئیس‌جمهور از قدرت ادامه پیدا خواهد کرد. مخالفان دولت مصر خیابان‌های منتهی به این میدان را مانند انقلاب سال۲۰۱۱ بسته و اعلام کرده‌اند که ۲۲میلیون امضا در حمایت از برگزاری انتخابات زودهنگام جمع‌آوری شده است.

در مقابل آنها حامیان مرسی روز گذشته در نزدیکی محل تجمع مخالفان و کاخ ریاست‌جمهوری اقدام به تظاهرات کردند تا از مشروعیت رئیس‌جمهور دفاع کنند. به گفته آنها مرسی نخستین رئیس‌جمهور مصر است که با انتخابات دمکراتیک به قدرت رسیده و آنها از او در مقابل مخالفان حمایت خواهند کرد. حامیان مرسی در مقابل کمپین مخالفان موسوم به تمرد مسیر خود را با کمپین تجرد طی می‌کنند که به گفته آنها ۱۱میلیون امضا جمع‌آوری کرده است. مخالفان با کمپین تمرد بر طغیان و نافرمانی خود پافشاری می‌کنند و حامیان مرسی با تجرد می‌گویند نمی‌گذارند کشور به اوضاع و احوال زمان مبارک بازگردد.

با نگرانی از درگیری گسترده این دو گروه، ارتش و نیروهای پلیس مصر تدابیر امنیتی شدیدی را در خیابان‌های اصلی و میدان‌های این کشور اتخاذ کرده‌اند تا شاید جلوی زد و خورد بیشتر گرفته شود. محمد البرادعی، رئیس حزب الدستور و هماهنگ‌کننده جبهه نجات ملی خواستار حضور مردم در اعتراض به دولت شده و اعلام کرده که مردم مصر به محمد مرسی گواهینامه دادند، اما وی رانندگی بلد نبوده است.

در ترکیه هم اوضاع همچنان متشنج و ناآرام است. هزاران نفر از معترضان در این کشور بار دیگر در میدان تقسیم استانبول جمع شدند تا به کشته شدن یک معترض ترک در جنوب شرقی این کشور به وسیله نیروهای پلیس اعتراض کنند، اما بار دیگر این معترضان با برخورد خشن نیروهای پلیس ضد‌شورش مواجه شدند. در آنکارا، پایتخت ترکیه هم نیروهای امنیتی از شلیک گاز اشک‌آور و ماشین‌های آبپاش برای متفرق کردن معترضان استفاده کردند تا همچنان آتش اعتراض‌ها در این کشور ادامه داشته باشد. معترضان با اعلام همبستگی با کردها و با شعار «پلیس قاتل» خواستار اجرای عدالت شده‌اند.

با وجود خشونت‌ نیروهای پلیس وزیر امور خارجه ترکیه با اعلام اینکه اقدام‌های نیروهای امنیتی کشورش علیه معترضان اقدامی موجه است، تأکید کرد که آنکارا همچنان برای پیوستن به اتحادیه اروپا تلاش می‌کند.تحریر و تقسیم اکنون کانون اعتراض‌ها در خاورمیانه هستند؛ این روزها در میان کشورهای جهان میدان‌های نمادین اعتراض هیچ وقت خالی نمی‌شوند.

کد خبر 221101
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز