سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: با گسترش درگیری‌ها در شهر القصیر، در نزدیکی مرز لبنان، برخی رسانه‌ها از حضور نیروهای لبنانی در درگیری‌ها و نقش مهم آنها خبر داده‌اند.

سوریه

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارشی درباره علت مقابله نیروهای لبنانی و حزب‌الله در مقابل شورشیان سوریه منتشر کرده است.
ابو علی حق یکی از نیروهای لبنانی است که در جبهه مهم درگیری‌های این روزها در سوریه حضور دارد؛ نبردی که او آن را جنگی برای تعیین سرنوشت روستای محل زندگی خود و امنیت خانواده‌اش می‌داند. نیروهای دیگری که در کنار ابو علی حق در یکی از مناطق درگیری سوریه حضور دارند هم سوری نیستند؛ آنها هم روستایی‌هایی هستند که برای دفاع از خانه و کاشانه خودشان سلاح به‌دست گرفته‌اند.

با یک لباس نبرد و آثاری که از درگیری بر چهره‌اش مانده، علی حق درباره ماجرای وارد شدن او و همراهانش به درگیری‌ها می‌گوید: وقتی حملات یک سال و نیم قبل شروع شد ما کمیته‌های مردمی تشکیل دادیم. تعدادی از مردهای روستای ما وارد درگیری‌ها شده و تعداد زیادی از آنها کشته و زخمی شدند.

مرز مابین سوریه و لبنان در بسیاری از نقاط مشخص نیست و درگیری‌ها میان خاک سوریه و لبنان جریان دارد. روستایی‌های لبنان که با به‌دست گرفتن سلاح، از سوی ارتش سوریه و حزب‌الله حمایت می‌شوند حالا در درگیری‌های سوریه نقش کلیدی ایفا می‌کنند. روستای علی حق یکی از مجموعه مناطق لبنان است که به‌صورت تکنیکی به درگیری‌ها و خشونت‌های سوریه کشیده شده است. علاوه بر این به‌خاطر مشخص نبودن دقیق مرزها بیش از ۱۵ هزار نفر از شیعیان لبنان دهه‌هاست که در‌واقع در خاک سوریه زندگی می‌کنند؛ مناطقی که نیروهای نظامی برای حفاظت از آنها وجود ندارد.

این روستایی‌ها به‌خاطر حملاتی که از سوی شورشیان مخالف اسد به محل زندگی‌شان صورت گرفته سلاح به‌دست گرفته‌اند. علی‌حق می‌گوید: من حامی هیچ طرفی نیستم، اما حق دفاع از خانه و خانواده خودم را دارم و حمایت هر کسی را در این راه می‌پذیرم. حزب‌الله از کمیته‌های مردمی برای دفاع از روستاهای مرزی لبنان حمایت می‌کند تا در طول ۸۰کیلومتری مرزها این افراد بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند. یکی از اعضای محلی حزب‌الله در این رابطه به خبرنگار الجزیره می‌گوید:

ما به روستایی‌ها با دادن کمک‌های پزشکی، حمایت سیاسی و هر آنچه مورد نیاز آنها باشد کمک می‌کنیم. این حمایت در چارچوب همان روشی است که حزب‌الله در جنگ سال۲۰۰۶ با اسرائیل از آن استفاده کرد. در آن زمان هم حزب‌الله از اهالی روستاها به‌عنوان نیروهای مردمی و محافظان مناطق مختلف حمایت کرد تا بتواند سرانجام رژیم صهیونیستی را شکست دهد. تیمور گوکسل، مشاور سابق سازمان ملل در جنوب لبنان در این رابطه می‌گوید: آنها بار دیگر در حال انجام کاری هستند که قبلاً آن را به بهترین شکل انجام داده‌اند.

من با چشم‌های خودم میزان قدرت این نیروها را در سال۲۰۰۶ دیده‌ام و از آن شگفت‌زده شده‌ام. حزب‌الله در جنوب لبنان محبوب‌ترین گروه به‌حساب می‌آید و بسیاری از این روستایی‌ها با اعضای حزب‌الله یا ساکنانی در سوریه رابطه فامیلی یا دوستی دارند. یکی از اعضای حزب‌الله در این رابطه می‌گوید: اگر پسر عموی من نیاز به کمک داشته باشد مشخص است من آموزش‌هایی که برای استفاده از سلاح دیده‌ام به او منتقل می‌کنم. هیچ دلیلی وجود ندارد که ما وابستگان خود را تنها رها کنیم.

درحالی‌که ابو علی حق به همراه گروهی از همراهان و اعضای حزب‌الله در حال خستگی در کردن از نبرد با نوشیدن چای هستند چند انفجار در منطقه هرمل در عمق ۵ کیلومتری خاک لبنان رخ می‌دهد؛ انفجارهایی که بر اثر شلیک راکت‌های کاتیوشا از سوی گروه مخالفان مسلح موسوم به ارتش آزاد سوریه بوده است. یوسف مطار، یکی از روستایی‌ها درحالی‌که انفجاری در چند صد متری خانه خود را مشاهده می‌کند می‌گوید:

وقتی اسرائیل خانه‌های ما را بمباران کرد من با وجود زخمی شدن چند نفر از اعضای خانواده‌ام فرار نکردم؛ حالا هم قصد ترک محل زندگی‌ام را ندارم. ارتش آزاد سوریه نخستین بار به مناطق شیعه نشین لبنان حمله موشکی کرد. عماد سلامه، استاد علوم سیاسی در دانشگاه بیروت می‌گوید: حملات ارتش آزاد سوریه در‌واقع هشدار به حزب‌الله برای تغییر استراتژی درباره سوریه و تغییر عقیده برای حمایت از بشاراسد است. درگیری‌ها در قصیر که در نزدیکی مرز لبنان قرار دارد بالا گرفته است؛ شهری که برای رسیدن تسلیحات به شورشیان سوریه نقشی راهبردی ایفا می‌کند و تصرف آن از سوی نیروهای ارتش سوریه ضربه‌ای جدی به مخالفان مسلح محسوب می‌شود. آتش درگیری‌های سوریه به مناطق مرزی لبنان خیلی وقت است که کشیده شده و روستایی‌ها می‌گویند چاره‌ای جز دفاع از خود در برابر حمله به خانه و کاشانه‌شان ندارند.

کد خبر 215295
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز