دوشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: بررسی ابعاد مختلف زندگی و شخصیت حضرت فاطمه (س) این موضوع را اثبات می کند که بدون شک ایشان اسوه و الگوی بی بدیل زنان عالم است که پیروی از ایشان می تواند سعادت دنیا و آخرت را در پی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ارزش‌های زن نمونه همانند مرد نمونه در اسلام است، چرا که در خصوصیات معنوی و وصول به مقامات بلند الهی بین زن و مرد تفاوتی نیست. قرآن کریم در سوره احزاب آیه 35 این ارزش ها را چنین بیان می‌کند: همانا مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ایمان و زنان با ایمان، مردان مطیع فرمان خدا و زنانی که از فرمان خدا اطاعت می کنند، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شکیبا و زنان صابر و شکیبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق گر، زنان انفاق کننده، مردانی که دامان خود را از آلودگی به بی عفتی حفظ می کنند و زنانی که پاکدامنند و مردانی که بسیار به یاد خدا هستند و زنانی که بسیار یاد خدا می‌کنند خداوند برای همه آنها مغفرت و پاداش عظیمی فراهم ساخته است.

به این ترتیب می توان ارزش های زن نمونه را از دیدگاه اسلام چنین بیان کرد: اسلام، ایمان، اطاعت از حضرت حق، صداقت در گفتار و عمل، صبر و شکیبایی، تواضع در برابر حضرت حق، کمک به نیازمندان و محرومین، پاکدامنی، یاد فراوان حق.

ارزش هایی که در بالا شمرده شد به تمامی در وجود فاطمه (س) متبلور بود. ایمان و عشق فاطمه (س) به حضرت حق، صداقتش، استقامتش، تواضع، پاکدامنی، ایثار و فداکاری او نیازی به توصیف نداشته و این حقیقتی است که دوست و دشمن به آن معترفند.

حضرت فاطمه (س) در دامن خود (امام حسن و امام حسین علیهم السلام) را پرورید، امامانی که با صلح و قیامشان حیات اسلام را تضمین کردند و شیوه مبارزه با دشمن را در شرایط مختلف به همگان آموختند. ایشان در دامن خود "زینب" را پرورانید، زینبی که به تمام انسان ها درس شجاعت، شهامت، آموخت و در برابر دیکتاتور خون آشامی همچون یزید آنچنان خروش برآورد که او را به ذلت نشاند و از کرده خویش پشیمان ساخت.

حضرت امام (ره) در این زمینه تریبت شدگان مکتب صدیقه اطهر (س) می فرماید: پرواضح است که از گلستان معطر مکتب فاطمه (س) انسان‌هایی بر می خیزند که همچون دو عطر ایمان و تقوا و تعهد را در دل و وجان انسان ها شمیم افکن می کنند. زنی که در حجره ای کوچک و خانه ای محقر انسان هایی تربیت کند که نورشان از بسط خاک تا آن سوی افلاک و از عالم ملک تا آن سوی ملکوت اعلی می‌درخشد. سلام خداوند تعالی بر این حجره محقری که جلوه گاه نور عظمت الهی و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم است.

خانه داری و شوهرداری فاطمه (س) و همچنین در مقابل و همراه او علی (ع) الگوی مناسبی برای تمام زنان و مردان عالم هستند. از همان روز اول، کارها میان زوج جوان تقسیم شد، بنابر توصیه پیامبر (ص) قرار بر آن شد، کارهای خارج از خانه به عهده علی (ع) و کارهای داخل خانه به عهده فاطمه (س) باشد. هر کدام سعی داشتند که وظیفه خود را به نحو احسن به اجرا در آورند. علی (ع) بعد از نماز صبح از خانه خارج شده و با باغبانی و آبیاری نخلستان ها به وسیله شتر سعی در تامین معاش روزانه خانواده داشت. با این حال در کار، خانه نیز به یاری فاطمه (س) می آمد. هیزم تهیه می کرد، مشک آب می آورد و خانه را جارو می زد. (بحار الانوار جلد 43 صفحه 151) و در مقابل کارهای خانه از قبیل آرد کردن گندم یا جو و پختن نان و غذا و نظافت و شستشو بر عهده فاطمه زهرا (س) بود.

حضرت فاطمه (س) در علم و دانش و آگاهی و مقام الهی در جایگاه ویژه ای قرار داشت اما هیچ گاه این عوامل باعث نمی شد که از وظایف خود سر باز زند و همواره مادر و همسری مهربان و فداکار بود، چرا که اعتقاد داشت خانه داری و تربیت فرزندان، از بهترین عبادات و موفقیت در این امر از ارزنده ترین دستاوردهای یک زن می باشد. چنین همسری برای هر مردی نعمتی با ارزش و وجودش در خانه مایه امنیت و آسایش خواهد بود.

هدف ما از بیان فضایل و صفات نیکوی حضرت فاطمه (ع) بیان مطالب شگفت آور نیست؛ بلکه آگاهی بیشتر با بلندای مقام ام الائمه و درس گرفتن از مکتب پربار اوست تا مسلمانان به خصوص زنان مسلمان دریابند که چه الگوی ارزند های را در تمام زمینه های زندگی دارا هستند.

کد خبر 206184
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز