همشهری آنلاین: مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری با اشاره به آثار داستانی که به ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) پرداخته است، تصریح کرد: کامل نبودن اطلاعات تاریخی نویسندگان این گونه آثار‌ها، ضعف اصلی آثار فاطمی(س) محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سعید فخرزاده،‌ مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با عنوان اینکه آثار منتشر شده در مورد حضرت زهرا(س) در شأن بانوی دو عالم نیست، گفت: اطلاعاتی که ما از روایات و ائمه(ع) درباره وجود با برکت حضرت زهرا(س) داریم، با آنچه که تعریف می‌شود تناسب ندارد.

وی افزود: ریشه اصلی این اختلاف بین واقعیت و آنچه که گفته می‌شود، فقدان اطلاعات تاریخی است. داستان‌نویس ابتدا باید دارای اطلاعات تاریخی قوی باشد و سپس دست به قلم بگیرد. این یک مشکل اساسی و ضعفی است که در این رابطه وجود دارد.

حجت‌الاسلام فخرزاده در ادامه افزود: در ارتباط با برخی از ائمه(ع)، اطلاعات کافی وجود دارد، اما در برخی موارد، روایات کمی موجود و در برخی موارد نیز تاریخ سکوت کرده است؛ این یک معضل اساسی و ریشه‌ای است که می‌طلبد تا تحقیقات بیشتری در این باره صورت بگیرد تا لابه لای منابع فراموش شده بتوان اطلاعات ناگفته شده را پیدا کرد.

مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی با تاکید بر نقش اطلاعات تاریخی در یک داستان گفت: اطلاعات تاریخی باید در اختیار هنرمند قرار بگیرد؛ چرا که هنرمند یک پژوهشگر تاریخی یا یک پژوهشگر دینی نیست، بنابراین این وظیفه هنرمندان است که اطلاعات را از دل تاریخ بیرون بکشند و در اختیار هنرمند قرار دهند. در چنین حالتی وظیفه هنرمند مطالعه این گونه اطلاعات است.

وی همچنین با انتقاد از برخی آثار داستانی که در زمینه حضرت زهرا(س) نوشته شده است، عنوان کرد: متاسفانه برخی کتب، چنان به شخصیت حضرت زهرا(س) پرداخته است که حضور ایشان در جامعه را از یک زن انقلابی جامعه ایران نیز کمتر نشان می‌دهد و این موضوع به علت همان کمبود اطلاعات تاریخی است.

حجت‌الاسلام فخرزاده در پایان پیشنهاد کرد: نباید در داستان به صورت مستقیم درباره معصومین(ع) سخن به میان آید، مثلاً در سریال مختار وقتی به داستان پرداخته شده، به صورت غیرمستقیم به داستان کربلا نیز اشاره شده است و در سایر موارد هم به همین صورت است.

کد خبر 207261
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز