همشهری آنلاین: معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری «سوگواره یاس نبوی» در 2 هزار و 222 امامزاده سراسر کشور همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) خبر داد و با اشاره به کمبود وقف فاطمی نسبت به دیگر موقوفات بر ترویج این سنت حسنه تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری روز سه شنبه 20 فروردین که در این سازمان برگزار شد، از برپایی مراسم «سوگواره یاس نبوی» همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه الزهرا(س) خبر داد و گفت: چهارمین «سوگواره یاس نبوی» با هدف تعمیق فرهنگ اهل بیت(ع) و باورهای دینی و نیز افزایش بصیرت و فرهنگ دینی در روز یکشنبه 25 فروردین در سطح 2 هزار و 222 امامزاده و بقعه سراسر کشور برگزار می شود.

وی افزود: در این مراسم برنامه های مختلفی از جمله حرکت دستجات عزاداری و هیئات به سمت آستان مقدس امامزادگان، قرائت قرآن، پخش خطبه حضرت زهرا(س)، شعرخوانی شاعران آئینی، قرائت زیاتنامه حضرت زهرا(س) و اطعام در 448 بقعه متبرکه برپا خواهد شد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: در عصر روز شهادت حضرت زهرا(س) ویژه برنامه ای مختص بانوان با عنوان« همایش رهروان یاس نبوی» نیز در آستان مقدس امامزادگان برگزار می‌شود.

وی به دیگر برنامه های سازمان اوقاف در دهه فاطمیه دوم اشاره کرد و افزود: در این ایام در هزار و 154 امامزاده عزاداری برپا خواهد بود و به همین منظور 2 هزار و 382 مبلغ در این ایام اعزام می شوند که هزار و 304 نفر از این مبلغین از حوزه های علمیه استان‌ها و هزار و 78 نفر از حوزه علمیه قم هستند.

شرفخانی از برپایی «خیمه های معرفت» در ایامه فاطمیه در سطح 277 امامزاده خبر داد و گفت: خیمه های معرفت دارای بخش‌های مشاوره دینی، پاسخ به سؤالات شرعی، کودک و نوجوان و... است که در بخش مشاوره وقف بحث ترویج وقف فاطمی پیگیری می‌شود چراکه وقف فاطمی نسبت به سایر موقوفات کمتر است.

وی به برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی« پیام یاس نبوی» همراه با صدها جایزه ارنده همزمان با برگزاری «سوگواره یاس نبوی» در سطح بقاع متبرکه و امامزادگان سراسر کشور اشاره کرد و افزود: این مسابقه از کتاب« پیام یاس نبوی در شرح خطبه فاطمی(س)» نوشته آیت الله سیداحمد خاتمی برگزار می شود و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت این کتاب به ادارات اوقاف و امور خیریه و بقاع متبرکه سراسر کشور مراجعه کنند.

وی افزود: این کتاب به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در قطع پالتویی در 500 هزار نسخه به چاپ رسیده است و سؤالات این مسابقه در قالب 40 سرال چهارگزینه ای در انتهای این کتاب تدوین شده است و علاقمندان تا 31 اردیبهشت 92 فرصت دارند پاسخنامه سؤالات را به نشانی: قم، صندوق پستی 168-37135 ارسال کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف افزود: قرعه کشی جوایز این مسابقه همزمان با عید مبعث از طریق سایتهای wwww.mfso.ir و www.mfpo.ir اعلام خواهد شد. به برگزیدگان به قید قرعه 18 کمک هزینه سفر به مکه مکرمه، 72 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات، 72 کمک هزینه سفر به مشهد مقدس، 110 قلم گویای قرآنی و ده‌ها جوایز ارزنده دیگر اهدا خواهد شد.

حجت الاسلام شرفخانی اعلام کرد: در ایام فاطمیه دوم نمایشگاه« بانوی بی نشان» نیز در سطح 1550 بقعه برپا می‌شود. همچنین 3 جلد کتاب با عناوین « بصیرت فاطمی؛ شرح 40 حدیث فاطمی»، «مقام و منزلت فاطمی در کلام رهبری» در 50 هزار شمارگان و کتاب« آموزه های فرهنگ فاطمی» نوشته دکتر رفیعی که در اختیار مبلغان قرار گرفته است، توسط سازمان اوقاف و امور خیریه به چاپ رسیده است و نرم‌افزار چند رسانه ای «یاس نبوی» به همراه کتابهای ذکر شده در خیمه های معرفت به علاقمندان عرضه می‌شود.

وی در بخشی از این نشست خبری به ارائه گزارشی از برنامه «آرامش بهاری» ویژه تعطیلات نوروزی 92 پرداخت و افزود: بیش از 5 میلیون و 500 هزار نفر در مراسم تحویل سال نو در امامزادگان حضور پیدا کردند و از 29 اسفند 91 تا 15 فروردین حدود 69 میلیون و 500 هزار نفر بار از امامزادگان و بقاع متبرکه بازدید شده است و این آمار را از طریق سیستمی که در چند سال اخیر تعبیه شده است به دست آورده‌ایم به این نحو که عمده امامزادگان شاخص کشور مجهز به نرم افزار شمارشگر از طریق دوربین مدار بسته هستند که از این طریق آمار تقریبی از زائران را به دست آوردیم.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف افزود: در ایام تعطیلات نوروزی در 317 امامزاده و برخی از مکانهای خاص گردشگری «خیمه های معرفت» برپا شد و حدود 9 میلیون و 972 نفر از این خیمه‌ها در بخش‌های مختلف بهره مند شدند و 2 میلیون و 320 هزار کتاب و کتابچه و بروشور در ایام نوروز منتشر و توزیع گردید.

حجت الاسلام شرفخانی در پایان با تأکید بر لزوم ترویج فرهنگ وقف گفت: برنامه آرامش بهاری که با هدف ترویج سنت حسنه وقف در سراسر کشور برگزار شد، 106 مورد وقف جدید در ایام نوروز را در پی داشت که ارزش ریالی یکی از این موقوفات حدود 4 میلیارد تومان است.

کد خبر 208178
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز