همشهری آنلاین: رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد با تأکید بر حفظ حرمت ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) یادآور شد:

صله رحم و مسافرت رفتن در این ایام پسندیده است، اما  تظاهر به عیش و خوشی در ایام سوگواری در شأن پیروان اهل بیت(ع) نیست، لذا حتما باید رعایت شئونات بی بی دو عالم را کرد که" شیعتنا خلقوا من طینتنا یحزنون لحزننا و یفرحون لفرحنا".

حجت الاسلام حسین ابراهیمی رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفتگو با خبرنگار مهر بر لزوم حفظ حرمت ایام شهادت حضرت زهرا(س) به دلیل تقارن آن با ایام نوروز تأکید کرد و گفت: از 5 فروردین که ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) آغاز می شود و توصیه داریم که مردم به مانند همیشه حرمت این ایام را حفظ کنند چراکه حضرت زهرا(س) اساس امامت و کوثر نبی مکرم اسلام (ص) و شخصیت بی نظیری در طول تاریخ زنان جهان هستند.
وی افزود: دید و بازدیدها قاعدتا مشکلی ندارد و صله رحم است و مهمانی دادن و مهمان شدن و مسافرت رفتن همه پسندیده است و منعی ندارد اما تظاهر به عیش و خوشی در ایام سوگواری در شأن پیروان اهل بیت(ع) نیست لذا حتما باید رعایت شئونات بی بی دو عالم را کرد که" شیعتنا خلقوا من طینتنا یحزنون لحزننا و یفرحون لفرحنا" یعنی : شیعیان ما از بخشی از طینت ما آفریده شده اند لذا در حزن ما اندوهناک هستند و از خوشی ما خوشحالند.

ابراهیمی تصریح کرد: باید این مسائل جزء سیره پیروان اهل بیت(ع) باشد که البته ملت ما همواره این عنایت را به خاندان عصمت و طهارت داشته است به ویژه حضرت صدیقه کبری(س) ام الائمه که مصدر همه خوبی ها است که کوثر به معنی خیر و برکت فراوان است و حضرت زهرا(س) مرکز این خیر و برکتی است که خداوند متعال این بزرگوار را به عنوان یک الگوی تمام عیار هم برای زنان و هم برای مردان به جهان اسلام و بشریت اهدا کرد.

وی به عوامل تاریخی شهادت حضرت زهرا(س) اشاره کرد و افزود: مسئله ولایت بر اساس روایاتی که به ما رسیده اساس و بنیان دین است و به عبارت ساده تر ثمره نبوت در امامت که همان ولایت است، ظاهر می شود و اگر ولایت به معنی واقعی حاکمیت پیدا می کرد و جانشین نبی مکرم اسلام(ص) همان می شد که پیامبر به امر الهی انجام داد یعنی امیرالمؤمنین(ع) که در واقعه غدیر معرفی کرد، اگر اینگونه می شد، ما خیلی از مشکلات جهان اسلام را نداشتیم اما به هر جهت نشد. و امام باقر(ع) در حدیثی فرمود: "اساس اسلام 5 چیز است؛ نماز، زکات، روزه، حج و ولایت" است. در این روایت ولایت در ردیف عمل و رفتار آمده است و در ادامه حضرت فرمودند: سفارش نشده آن چهار تای دیگر به اندازه ولایت. چراکه اگر ولایت باشد آن چهار تای دیگر نیز به درستی محقق خواهد شد.

رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه افزود: حضرت زهرا(س) در حقیقت فدایی بنیان دین یعنی ولایت شد؛ هم خودش و هم محسن اش و هم همه فرزندانش در این مسیر به شهادت رسیدند لذا عامل اصلی که حضرت تلاش کردند، بقای دین بود و بقای دین بستگی به بقای ولایت داشت و حضرت زهرا(س) خود را فدا کرد و چون این امر محقق نشد برای اینکه بعد از خود خط را مشخص فرماید که حرکتی که در سقیفه انجام شد مرضی الهی نیست لذا به حضرت علی(ع) وصیت کرد که شبانه مرا غسل بده، شبانه مرا کفن کن و شبانه مرا دفن کن. تا کسانی که بر من ظلم و ستم کردند نیایند کنار جنازه من و اشک بریزند و به مردم وانمود کنند که ما زهرا(س) را احترام کردیم.

وی تأکید کرد: پنهان بودن قبر حضرت زهرا(س) به دو دلیل است؛ اول آنکه مظلومیت بی بی مشخص شود که از پیامبر یک دختر بیشتر باقی نماند و آن هم صدیقه طاهره(س) بود و سفارشات مکرر رسول خدا(ص) که فرمود: "فاطمة بضعة منی من آذاها فقد آذانی و من آذانی فقد آذالله" فاطمه پاره تن من است هرکس او را اذیت کند مرا اذیت کرده و هر کس مرا اذیت کند خدا را اذیت کرده است. و دلیل دوم اینکه به مردم بفهماند که من راضی نیستم از حرکتی که در سقیفه به وجود آمد و لذا من اینها را قبول ندارم که حتی در تشییع جنازه من شرکت کنند تا مردم در طول تاریخ بدانند آنچه واقع شده است خلاف نظررسول خداست و آنچه وصیت نبی اکرم(ص) و امر الهی بود، محقق نشد.

ابراهیمی در پایان در پاسخ به این سؤال که رابطه پنهان بودن قبر حضرت زهرا(س) و آشکار شدن آن در هنگام ظهور امام زمان(عج) چیست؟ گفت: آن وقتی که امام زمان(عج) ظهور می کند " قد تبین الرشد من الغی" است و حقیقت آشکار خواهد شد و آنچه پیامبر(ص) فرموده بود و خداوند امر کرده بود به وسیله فرزند صدیقه طاهره حاکم خواهد شد و چون خواست و مشیت الهی در آن زمان محقق می شود دیگر دلیلی برای پنهان بودن قبر نمی ماند و پنهان بودن قبر به خاطر اثبات حقانیت بود و با ظهور امام زمان(عج) حقانیت اهل بیت(ع) آشکار می‌شود.

کد خبر 206181
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز