همشهری آنلاین: مدیر پروژه‌ ساخت و نصب ضریح امام حسین (ع) گفت: ضریح‌ جدید حضرت‌ اباعبدالله الحسین (ع) 15 اسفندماه برابر با روز رونمایی ضریح امام رضا (ع) در سال 1379، رونمایی می‌شود.

 ضریح حرم امام حسین (ع)

محمود پارچه‌باف به ایسنا گفت: با لطف و عنایت حضرت سیدالشهدا (ع) مراسم رونمایی از ضریح جدید مرقد آن حضرت، 15 اسفندماه با حضور مقامات و شخصیت‌هایی از ایران و عراق و تعدادی از کشورهای اسلامی برگزار خواهد شد و از بعدازظهر همان روز زائران می‌توانند ضریح جدید را زیارت کنند.

وی یادآوری کرد: تصادف مبارکی بود که روز پرده‌برداری ضریح در قم مصادف با روز ولادت امام رضا (ع) و روز شروع نصب ضریح هم روز میلاد رسول مکرم اسلام (ص) بود و مراسم رونمایی نصب ضریح در کربلا نیز مصادف با سالروز رونمایی از ضریح امام رضا (ع) شده که همه‌ی این‌ها بدون پیش‌بینی قبلی بوده و از توجهات و الطاف حضرت سیدالشهدا است.

ایران چگونه برای ساخت ضریح انتخاب شد؟

او در ادامه با تشریح چگونگی انتخاب ایران برای انجام این پروژه و همچنین هزینه‌های آن و اتفاقاتی که از زمان شروع کار تا نصب ضریح رخ داده است، توضیح داد: نزدیک به شش‌ونیم سال پیش، وقتی مطلع شدیم مسئولان عتبه‌ی مقدسه‌ی امام حسین (ع) تصمیم دارند ضریح را عوض کنند وارد عمل شدیم و درخواست کردیم که این کار را ما انجام دهیم و کارها به‌صورت خودجوش و 100 درصد مردمی انجام شد.

پارچه‌باف از حمایت‌های بی‌دریغ علما و مراجع، بویژه آیت‌الله العظمی سیستانی تشکر و قدردانی کرد و با اشاره به این‌که ضریح کنونی مرقد مطهر امام حسین (ع) 79 سال پیش توسط سلطان «بُهره» از فرقه‌ی اسماعیلیه ساخته شد، گفت: در جریان تعویض ضریح همین بُهره‌یی‌ها که فرقه‌ای شش امامی در هند هستند، دنبال این بودند که میراث‌دار ضریح جدید نیز باشند. به‌دنبال پیگیری‌های ما، در سال 1385 (سوم شعبان) نامه‌ای از طرف تولیت عتبه‌ی مقدسه‌ی امام حسین (ع) مبنی بر موافقت با انجام این کار به ما داده شد و ما کار را شروع و تمام پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌ها را درگیر این کار بزرگ کردیم و از اساتید در رشته‌های مختلف هنری، مهندسی، صنعتی و ... بهره بردیم تا کار را به‌صورت علمی پیش ببریم و به لطف خداوند با طراحی استاد فرشچیان این کار انجام شد.

وی همچنین با اشاره به دیداری که هیأت امنای ساخت ضریح جدید با مقام معظم رهبری داشت، اظهار کرد: ایشان در این دیدار فرمودند «شما قمی‌ها زرنگی کردید و گل سرسبد عتبات را چیدید.»

مدیر پروژه‌ی ساخت و نصب ضریح امام حسین (ع) با تأکید بر مردمی بودن این پروژه‌ی بزرگ، بیان کرد: در این پروژه‌ی عظیم، مراجع به ما تأکید کردند که سراغ خیرین متمول نروید و نگرانی در رابطه با بودجه نداشته باشید. بنابراین ما حتا در دریافت نذورات هم مردم را کنترل می‌کردیم که مبادا در پایان پروژه مبلغی زیاد بیاید.

پارچه‌باف همچنین به برخی اتفاقات در جریان انتقال ضریح جدید امام حسین (ع) به کشور عراق اشاره کرد و افزود: در انتقال ضریح، حماسه‌ای خلق شد که در تاریخ تکرار نخواهد شد؛ اتفاقاتی که در مسیر انتقال ضریح مطهر افتاد بسیار زیبا و دور از ذهن و فکر ما بود، باورمان نمی‌شد این اتفاقات در مسیری به طول حدود یک‌هزار و 100 کیلومتر رخ دهد. همه‌ی کارهایی که در رابطه با ضریح از طراحی، ساخت، انتقال و نصب انجام شد، از عنایت و توجه خود سیدالشهدا (ع) بود.

14میلیار تومان هزینه‌ ساخت ضریح حرم امام حسین (ع)

مدیر پروژه‌ی ساخت و نصب ضریح امام حسین (ع) در ادامه درباره‌ی هزینه‌های صرف‌شده توضیح داد: در مراسم رونمایی که همزمان با ولادت امام رضا (ع) در قم برگزار شد، ما هزینه‌های ریالی را 14میلیارد تومان برآورد کردیم، البته این مقدار هزینه نکردیم، زیرا هزینه‌های ریالی حدود شش‌میلیارد تومان شده بود؛ اما 120 کیلوگرم طلایی که مردم به‌صورت خودجوش آورده بودند نیز مستقیما در ضریح به کار رفت. بنابراین روزی که ضریح از ایران خارج می‌شد باید پروانه‌ی گمرکی و برگه‌ی سبز می‌گرفتیم. به این ترتیب ارزش مالی در تاریخ 23 آذرماه، 30میلیارد تومان بر مبنای نرخ دلار آن روز تعیین شد.

پارچه‌باف بیان کرد: استفاده‌ی مستقیم در ضریح از طلاهایی که مردم اهدا کردند، ابتکار آیت‌الله جوادی آملی بود که طلاهای همسر و صبیه‌های خود را تقدیم کردند و پیغام دادند که اگر ممکن است همین طلاها را در ضریح به کار ببرید و ما دیدیم سوژه‌ی زیبایی است، بنابراین در صداوسیما این موضوع را اعلام کردیم و پس از آن، سیلی از طلا برای ساخت ضریح مطهر واریز شد.

وی گفت: پس از این اقدام، نمونه‌های بسیار زیبای زیادی را شاهد بودیم، به‌عنوان مثال خانمی از تهران 9میلیون تومان وام از محل کارش گرفته بود که این را آورد و به ما اهدا کرد و گفت حتما باید طلا بخرید و همان طلا را در ضریح استفاده کنید، ما هم همان لحظه رفتیم از بازار، طلای شکسته خریدیم تا طلای خود او در ضریح به کار رود.

مدیر پروژه‌ی ساخت و نصب ضریح امام حسین (ع) تأکید کرد: تمام طلاهای به کار رفته در ضریح جدید، طلاهای خود مردم است و به‌جز این، حتا یک گرم طلا نخریده‌ایم. بنابراین با احتساب طلاهایی که در این مدت دریافت کردیم و مبلغ شش‌میلیارد تومان هزینه‌ی ریالی، در مجموع 14میلیارد تومان هزینه‌ی ضریح جدید شد.

هفت‌میلیون نفر ضریح را تا شلمچه بدرقه کردند

پارچه‌باف با بیان این‌که مسلما ارزش این ضریح به حدی است که در حرکت از قم به شلمچه، نزدیک به هفت‌میلیون نفر در مسیری به طول یک‌هزار و 100 کلیومتر آن را بدرقه کردند که این بی‌سابقه بود، ادامه داد: یک‌هزار ساعت فیلم با 25 دستگاه دوربین فیلم‌برداری ضبط شده است و یک واحد سیار از شبکه‌ی 5 تمام برنامه‌ها را مستقیم پخش می‌کرد؛ اما شاید فقط 20 درصد از آن رویدادها را توانستند به تصویر بکشند، زیرا حقیقتا حماسه‌ی عجیبی بود.

وی بیان کرد: این اتفاق بزرگ در قالب «کاروان سفینة النجات» بسیاری از تبلیغات سوء فرهنگی و مذهبی دشمنان، بویژه وهابیت را در کشور ما برملا کرد. در مسیر انتقال ضریح مطهر همه‌ی ارادتمندان اهل‌ بیت (ع) حتا برادران اهل سنت نیز دنبال ضریح می‌آمدند و «حسین حسین» گویان همراه ضریح می‌دویدند.

پارچه‌باف با بیان یک نمونه از استقبال مردم، گفت: به‌عنوان مثال در استان لرستان، پیرزنی با پای شکسته و با عصا، پنج ساعت راه را از روستای خودش تا کنار جاده‌ای که قرار بود ضریح مطهر از آنجا حرکت داده شود، آمده بود. زنی دیگر 46هزار و 400 تومان حاصل دست‌رنج خود را از دوخت گونی برای ضریح تقدیم کرد که همه‌ی این‌ها نشان‌دهنده‌ی مردمی بودن این کار است.

او همچنین اضافه کرد: از این حماسه‌ی بزرگ، فیلم‌های مستندی داریم که در حال آماده‌سازی هستند و در آینده منتشر خواهند شد. گفتنی‌ها را هم کتاب خواهیم کرد.

کد خبر 203229
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز