همشهری آنلاین: وزیران امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق درباره اجلاس شرم‌الشیخ با یکدیگر گفتگو خواهند کرد.

سید محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح روز یکشنبه2 اردیبهشت در نشست هفتگی خود ضمن بیان مطلب فوق در خصوص حضور یا عدم حضور کشورمان در اجلاس شرم‌الشیخ و اینکه آیا ایران برای شرکت در این اجلاس پیش شرطی مانند آزادی دیپلمات‌های ربوده شده‌ ایران در عراق را دارد گفت: تاکید ما بر برگزاری اجلاس همسایگان عراق است و اینکه نقش همسایگان نباید تضعیف شود.

حسینی تاکید کرد: ما اجلاس همسایگان عراق را به مسایل دیگر گره نزده‌ایم و نخواهیم زد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه نظر شما در خصوص موضع اخیر وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اعلام آمادگی رایس برای گفتگو با ایران چیست؟ اظهار داشت: ما هنوز در حال بررسی حضور، عدم حضور و سطح حضورمان در اجلاس شرم‌الشیخ هستیم، بعد از آن تصمیم قطعی‌مان را اعلام می‌کنیم.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به آنکه اخیرا ادبیات مقامات آمریکایی نسبت به ایران ملایم شده‌ است آیا این گامی برای مذاکره با ایران و توقع استقبال از آن از سوی ایران است گفت: من هم با این ایجاد تلطیف در اظهارات مقامات آمریکایی موافقم، اما خوب است که شاهد این تلطیف و تغییر موضع در عمل نیز باشیم و آنچه از سوی مسوولین مختلف آمریکایی اعم از وزارت خارجه، وزارت دفاع و کاخ سفید مطرح می‌شود یک آهنگ را در کلام و در عمل داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه منظور ایران از وجود ابهاماتی در خصوص کمرنگ شدن نقش همسایگان عراق در اجلاس شرم‌الشیخ چیست؟ اظهار داشت: آنچه که در اجلاس بغداد مورد توافق اولیه بود برگزاری اجلاس همسایگان عراق به اضافه‌ی مصر و بحرین بود و قرار بود پس از آن در مورد اجلاس آینده‌ به توافق و اجماع نظر برسند. اما این اتفاق رخ نداده است و اکنون رایزنی‌ها برای عدم تضعیف نقش همسایگان ادامه دارد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مشکل اصلی ایران برای شرکت در اجلاس شرم‌الشیخ چیست گفت: مشکل اکنون مکان و محتوای اجلاس است.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه موضع شما در برابر اظهارات مشاور وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه اجلاس همسایگان عراق بدون ایران نیز موفقیت آمیز خواهد بود، چیست؟ گفت: تمامی کشورهایی که نظری دارند و به نوعی در مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی تاثیر گذار هستند همواره تاکید داشته‌اند که نقش ایران در مسایل منطقه‌ای امکان ناپذیر است.

حسینی با اعلام آغاز مذاکرات لاریجانی - سولانا در روز چهارشنبه هفته جاری گفت: در مورد محل این مذاکرات هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است. وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران برای مذاکرات پیش شرط دارد و چه تضمینی وجود دارد که روند قبلی مذاکرات تکرار نشود؟ گفت: ما امیدواریم این مذاکرات بتواند یک هدف جدی را که از قبل مورد تاکید طرفین بود دنبال کند و پایه‌های اساسی برای حل موضوع را پیدا کند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: در مسایلی که مورد مذاکره قرار گرفته است آنچه مهم‌تر است حفاظت از حق ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی در برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته‌ای است.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در شرایطی که هم ایران و هم اروپا بر مواضع گذشته خود مبنی بر تعلیق و عدم تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید دارند مذاکرات لاریجانی و سولانا چه نفعی برای دو طرف دارد تصریح کرد: توقف غنی سازی را از ادبیات هسته‌ای ایران حذف کنید.وی با بیان اینکه ابتدا اجازه دهید روال مذاکرات شکل بگیرد اظهار داشت: امیدواریم که پایه‌های اساسی که تعیین کننده حق ملت ایران است برای پیدا کردن یک راه‌حل مرضی‌الطرفین حفظ شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه اینکه قطعا توقف فعالیت‌ها در مذاکرات مطرح نبوده و نیست و برگشت به عقب نیز امکان پذیر نیست گفت: این مذاکرات باید با توجه به واقعیت موجود و اینکه ایران به مرحله تولید صنعتی سوخت وارد شده است شکل گیرد و طرفین هم مذاکراتی که داشتند بر مبنای همین شرایط واقعی بوده است.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا استقبال کاخ سفید از مذاکرات لاریجانی-سولانا به معنای بی‌اهمیت دانستن قطعنامه 1747 شورای امنیت که هرگونه مذاکرات را منوط به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران کرده است، نیست؟ گفت: مذاکرات لاریجانی-سولانا در گذشته بوده است و پیش شرطی هم برای آن مطرح نکرده‌اند؛ به جای پیش داوری اجازه دهید مذاکرات شروع شود؛ ولی آنچه که باید مورد توجه همه طرفها به ویژه طرفهای تاثیر گذار در این موضوع باشد این است که کمک کنند فضای مناسبی ایجاد شود تا این راه‌حل‌ها در چارچوب مذاکرات و توافق طرفین پیدا شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی رسانه‌های غربی گفته‌اند که مذاکرات لاریجانی - سولانا فقط برای اغنای ایران به منظور توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌اش است نظر شما چیست؟ گفت: اینها گمانه‌زنی‌هایی است که مطرح می‌شود و بهتر است که ما روی آن تاکید نکنیم. اگر مذاکره‌ای را که دو طرف آغاز می‌کنند هدفمند، جدی و با حسن نیت باشد آثار مثبتی خواهد داشت که به توافق دو طرف می‌انجامد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه روسیه ارسال سوخت هسته‌ای به نیروگاه بوشهر را منوط به اجازه از آژانس انرژی اتمی کرده است تکلیف نیروگاه بوشهر چیست اظهار داشت: اظهارات نامتناقضی از سوی برخی مقامات روسی مطرح شده است اکنون آقای فیاض بخش در مسکو هستند تا چارچوب همکاری‌ها را مشخص کنند.

وی تأکید کرد: عدم تعهد روس‌ها نسبت به راه‌اندازی نیروگاه بوشهر آثاری دارد که اولین آن زیر سوال رفتن اعتبار روس‌ها است و تقویت رویکرد همراه با تردیدی که همواره در افکار عمومی ملت ایران نسبت به روس‌ها وجود داشته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که به سفرهای منطقه‌ای مالکی و هم چنین هوشیار زیباری به کشورمان اشاره کرد گفت: سفر مالکی ارتباطی با سفر آقای زیباری ندارد ما همواره از سفر مالکی به کشورمان استقبال می‌کنیم و اکنون رایزنی‌هایی را با وزارت خارجه عراق دنبال می‌کنیم تا چنانچه مقدور باشد در زمان مناسب به ایران سفر کنند.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص نقش میانجیگری ایران در منطقه و گفتگو‌ها میان ایران و همسایگان گفت: ما این گفت و گوها را از گذشته داشته‌ایم و بر تداوم آن تاکید می‌کنیم و سفرهای زیادی در سطوح مختلف در این راستا صورت می‌گیرد.

وی افزود: پیرامون مسایل هسته‌ای نیز همواره توضیح داده‌ایم که برنامه هسته‌ای ما مسالمت آمیز است و بر علیه هیچ کشوری نیست و تنش‌هایی که غربی‌ها ایجاد می‌کنند پایه و اساسی ندارد آنچه که مورد تاکید دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز می‌باشد عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

وی افزود: ما برای مشارکت با کلیه کشورهای منطقه برای بهره‌مندی همه آنها از انرژی صلح آمیز هسته‌ای اعلام آمادگی و استقبال کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه تحلیل ایران از برگزاری همایشی میان ایران و اعراب در خصوص مساله هسته‌ای و اینکه غرب به دنبال ایجاد دیواری میان شیعه و سنی است چیست اظهار داشت: ما از برگزاری همایشی میان ایران و اعراب استقبال می‌کنیم و چنین جلسات و نشست‌های مختلف به تقویت تفاهم میان کشورها و ارتقای همکاری‌ها و رفع ابهامات موجود کمک می‌کند.

وی افزود: بحث کشیدن دیواری میان شیعه و سنی اقداماتی است که آمریکایی‌ها تصمیم گرفته‌اند و هنوز در اندازه و مکان این دیوار اختلاف وجود دارد این در حالی است که اکنون مشکل کشیدن دیوار میان شیعه و سنی نیست چرا که آنها سالهاست که در کنار هم به خوبی زندگی می‌کنند و مشکل اصلی در ایجاد تنش‌ها و افزایش اقدامات تروریستی است که از زمان ورود نیروهای اشغالگر به منطقه گسترش یافته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادامه داد: در خصوص میانجیگری و روابط ایران و آمریکا قبل از آن باید نکته دیگری را مورد توجه قرار دارد مبنی بر اینکه در صورتی که حسن نیت وجود داشته باشد و رویکردهایی که تاکنون داشته‌اند تصحیح شود در نوع روابطی که اکنون داریم فرصت جدیدی را فراهم خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص آخرین وضعیت دیپلمات‌های ربوده شده‌ی کشورمان در اربیل عراق و هم چنین عسگری معاون وزیر دفاع سابق کشورمان گفت: مطابق مجموعه تماس‌هایی که مسوولین عراقی با مسوولین آمریکایی در این خصوص داشته‌اند نسبت به نتایج آن ابراز خوشبینی می‌کنند خانواده‌های آنها نیز با نماینده صلیب سرخ در تهران دیدار کردند و برای ملاقات با این عزیزان در بغداد درخواست کردند و هم چنین بر آزادی هر چه سریع‌تر آنها تاکید شد.

وی ادامه داد: مجموعه تحولات بوجود آمده و تلاشهای آقای اشرف قاضی برای دسترسی کنسولی به این افراد مجموعه اقداماتی است که نسبت به گذشته یک پیشرفت تلقی می‌شود و امیدواریم که مقامات آمریکایی هر چه زودتر آنها را آزاد کنند.

حسینی اضافه کرد: درباره آقای عسگری نیز پیگیری‌ها ادامه دارد و خبر جدیدی نیز در دست نداریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت تاجیک، سفیر سابق کشورمان در اردن اظهار داشت: درباره آقای تاجیک اقدامات زیادی انجام شد و آنچه که بارها به مسوولین انگلیسی تاکید کردیم این بود که این یک طرح و عملیات فریبکارانه‌ای است که آمریکاییها پیش پای آقای تاجیک که همراه خانواده‌اش مشغول تحصیل بود گذاشته‌اند ولی علیرغم این مراحل و تلاشهای زیادی که دنبال شد شاهد رای دادگاه بودیم البته وزیر کشور انگلیس باید این رای تایید کند، بنابراین تا قبل از آن امکان تجدیدنظر و استیناف هست و ما نیز از طریق وزارت خارجه و وزارت کشور در تلاش هستیم که تماس‌هایی را با وزارت خارجه انگلیس داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که به اظهارات شب گذشته رییس جمهور پاکستان مبنی بر اینکه غنی سازی ایران خطری برای خاورمیانه است اشاره کرد اظهار داشت: در خصوص غنی سازی کشورمان بارها تاکید کرده‌ایم که مجموعه‌ فعالیت‌های هسته‌ای ما زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی و در چارچوب معاهدات بین‌المللی است و چنین اظهارات تایید نشده از سوی برخی مسوولین مطرح می‌شود قابل اعتنا نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری که به خبرهایی مبنی بر اینکه یکی از سفارتخانه‌های غربی در کشورمان تعدادی نیروهای نظامی را برای حفاظت از سفارتخانه به ایران اعزام کرده است گفت: در خصوص تعداد این نیروها در رسانه‌ها کمی مبالغه شده است.

وی توضیح داد: این درخواستی بود که سال گذشته سفارت سوئیس مطرح کرد و این متداول است که برای افزایش امنیت داخل سفارت چنین درخواستی را به کشور پذیرنده تقدیم کنند و اگر پذیرفته شود می‌توانند تعدادی نیرو را به شرطی که سلاح همراهشان نباشد اعزام کنند و امنیت خارج از سفارت نیز به عهده کشور پذیرنده است.

سخنگوی وزارت خارجه کشور مان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص موضع ایران درباره انتخابات فرانسه که از روز یکشنبه 22 آوریل(2 اردیبهشت) آغاز شده است گفت: انتخابات فرانسه یک امر داخلی است و امیدواریم که نتایج آن منافع کشور فرانسه را تامین کند و در سایه آن بتوانند روابط مسالمت آمیزی با سایر کشورها داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه طرح‌های صلحی با توافق اعراب و آمریکا در خصوص مساله فلسطین مطرح می‌شود آیا خود فلسطینی‌ها نیز در این میان تاثیر دارند اظهار داشت: در موردآنچه که مربوط به فلسطینی ‌هاست باید نقش اصلی را خود فلسطینی‌ها بازی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص سرنوشت شهروند آمریکایی که گفته می‌شود در کیش ناپدید شده است گفت: ما درخواست اطلاعات بیشتری را از مقامات آمریکایی داشتیم، ولی اطلاعات جدیدی به ما ندادند و آنچه که از سوی مسوولین آمریکایی در این باره مطرح می‌شود بیشتر در نظر گرفتن فرضیه‌های مختلف است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه رییس جمهور ونزوئلا از طرح جدیدی برای اتحاد ضد امپریالیستی خبر داده است آیا سفر متکی در همین راستا بوده است اظهار داشت: سفر آقای متکی به ونزوئلا در چارچوب یک سفر منطقه‌ای و در راستای ارتقای روابط دو جانبه میان دو کشور.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص موضع ایران درباره‌ی اظهارات اخیر جان مک کین، کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا گفت: اینها مواضع نادرستی است که برخی برای تامین بعضی از منافع زودگذر خود مطرح می‌کنند.

وی ضمن تایید خبر دستگیری یک مهندس ایرانی که در نیروگاه اتمی فونیکس آمریکا کار می‌کرد گفت: در حال بررسی این موضوع هستیم و این نیز در راستای اتهاماتی است که به طور کلی آمریکایی‌ها علیه ما و علیه برخی از اتباع ما علی رغم شعارهایی که مبنی بر محترم شمردم حقوق تمدن و فرهنگ ایرانیان مطرح می‌کنند دنبال می‌کند.

کد خبر 20191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز