همشهری‌آنلاین: مدیر کل دفتر امور شعر و موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمایل این وزارتخانه برای ساخت فیلمی 120 دقیقه‌ای که در آن ردیف موسیقی ایرانی معرفی شود خبر داد

به گزارش همشهری آنلاین از سایت خانه موسیقی، وی این گفته را در دیدار هفته گذشته هیات مدیره خانه موسیقی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد و گفت: حمایت ازفعالیت های کمیته موسیقی یونسکو در ایران  در سال جاری از برنامه‌های ما است؛ ضمن اینکه باید اعلام کنم در این زمینه نیز تا کنون 10 دقیقه فیلم تخصصی ساخته شده و در صدد هستیم تا با ساخت فیلم بلند 120 دقیقه ای نسبت به ثبت موسیقی ملی ایران در یونسکو اقدام کنیم.

گزارش همشهری آنلاین حاکیست که پیش از این دکتر محمد سریر از ساخت این فیلم و آماده شدن مدارک آن برای تابستان دوسال قبل خبر داده بود.

دکتر محمد سریر، باارائه گزارشی از فعالیتهای خانه موسیقی گفت: کمیته یونسکو حدود دو سال است که در خانه موسیقی فعال شده است و در این مدت اعضای آن بدون هیچ گونه کمک و حمایتی فعالیت های خوب و ارزشمندی را برای ثبت میراث شفاهی موسیقی ایران ،شناساندن موسیقی ایران به جهان و همچنین گسترش تعاملات فرهنگی و هنری با یونسکو انجام داده اند.

دکتر سریر دراین دیدار همچنین از رییس هیات مدیره خانه با اشاره به اینکه شکل گیری خانه در ابتدا با مشکلات عدیده ای مواجه بوده گفت : خوشبختانه با حمیت ، همت و پشتکارهمکاران موسیقیدان این خانه شکل گرفت و اینک بعد از هشت سال به عنوان مهمترین نهاد مدنی موسیقی در کشور شناخته شده است.

دکتر سریر با اعلام این مطلب که تا کنون بیش از 2500نفر از اعضای این خانه بیمه شده اند و بیمه تکمیلی نیز برقرار شده است گفت : خانه موسیقی بیش از 7500 عضو دارد و ما باید به مسائل رفاهی ، صنفی و هنری  این اعضا به صورت جدی تربیندیشیم.

وی در ادامه به کانون پزشکان به عنوان یکی از کانون های مهم دوستدار موسیقی  اشاره کرد و گفت : این کانون در سال گذشته با برگزاری روز پزشک اولین فعالیت اجرایی خود را انجام داد و امسال قرار است کنگره نقش موسیقی در سلامت جسم و روان را در مهر ماه برگزار کند وباید بگویم که اعلام آمادگی بیش از یکصد تن از پزشکان برای  درمان رایگان اعضای خانه موسیقی نیز از دیگر اتفاقات خوشی است که باید قدر آن را دانست.

دکتر سریر درادامه به نقش خانه موسیقی  در سالم سازی محیط های آموزشی در حوزه موسیقی اشاره کرد وافرود : تاکنون صدها جلسه آزمون از متقاضیان تدریس موسیقی با حضور استادان مجرب رشته های مختلف در محل خانه برگزار شده است و هم اینک بیش از 400نفر در انتظار شرکت در این آزمون ها هستند.

وی با ابراز خرسندی از راه اندازی و فعالیت خوب سایت اطلاع رسانی خانه و همچنین قریب الوقوع بودن انتشار مجدد نشریه داخلی این نهاد که به علت ضعف مالی تعطیل شده بود.
دکتر سریر در پایان به برخی موارد همچون تامین نشدن منبع مالی خرید ملک خانه ، نبود حمایت برای خرید مجتمع نیمه کاره برای تعاونی مسکن و...که قبلا از سوی وزارت قول مساعدت داده شده ولی به سرانجام نرسیده بود اشاره کرد.

گزارش همشهری آنلاین حاکیست که ملک خیابان فاطمی خانه موسیقی پیش از این به مبلغ 600 میلیون تومان قیمت گذاری شده بود ، که رئیس جمهور خاتمی دستور پرداخت آن راداد که قسط اول آن به مبلغ یک سوم کل قیمت ملک یاد شده به این نهاد پرداخت شد ،اما با روی کار آمدن دولت آقای احمدی نژاد و به رغم قول مساعد وزیر ارشاد قسط‌های دوم و سوم آن هنوزپرداخت نشده است.

در ادامه این جلسه داود گنجه ای با اشاره به  مشخص نبودن سیاست های راهبردی در زمینه موسیقی خواست تا برای موسیقی برنامه پنج ساله تدوین شود.

این ردیفدان موسیقی با تاکید بر توانایی های بالای خانه موسیقی و این نکته که این نهاد با اتکا بر بزرگان موسیقی می تواند بازوی توانمندی برای رسیدن به اهداف متعالی موسیقی شود گفت : ما انتظار داریم سیاست های موسیقی ارشاد به صورت شفاف و روشن  ابلاغ شود تا تکلیف  ما و همه فعالیان موسیقی نیز به تبع آن مشخص شود.

هوشنگ ظریف نیز در این نشست صمیمانه ،به دشوار بودن شرایط زندگی هنرمندان موسیقی و بویژه پیشکسوتان و مدرسان موسیقی اشاره کرد و گفت : بسیاری از معلمان و مدرسان موسیقی در هنرستان ها که همواره با عشق کار کرده اند بعضا با بی مهری مواجه می شوند که جای رسیدگی دارد.

این پیشکسوت و معلم موسیقی با تاکید بر وضعیت بیکاری جوانان فارغ التحصیل رشته موسیقی گفت : باید دغدغه امروز مسئولان ایجاد اشتغال و سوق دادن قشر جوان به مسیر تعالی و تکامل باشد.

پیش از سخنان وزیرارشاد، دکتر احمدی نیز ضمن تشکر از همکاری های خوب خانه در مورد برنامه های دفتر امور موسیقی وزارت ارشاد در سال 86گفت : ما قصد داریم با اعتمادسازی بیشتر دراین سال از توانایی های هنرمندان بویژه از اعضای خانه موسیقی بیشتر بهره ببریم.وی همچنین در مورد کمیته موسیقی یونسکو گفت : حمایت ازفعالیت های این کمیته در سال جاری از برنامه های ما است ضمن اینکه باید اعلام کنم در این زمینه نیز تا کنون 10 دقیقه فیلم تخصصی ساخته شده و در صدد هستیم تا با ساخت فیلم بلند 120 دقیقه ای نسبت به ثبت موسیقی ملی ایران در یونسکو اقدام کنیم.

محمدحسین صفار هرندی در پایان طی سخنانی با ابراز خرسندی از از تشکیل این جلسه با اشاره به حرکت پرشتاب متخصصان و نسل جوان ایرانی در دستیابی به قله های رفیع علم ودانش و هنر گفت : در این قافله ارزشمند و رو به تعالی ،هنر موسیقی نیز باید همپا و همتای آنها به جایگاه شایسته و بایسته خودش برسد.

وزیر ارشاد در ادامه با اشاره به اینکه مسئولان فرهنگی وظیفه بستر سازی و مهیا کردن شرایط رشد و بالندگی را دارند افزود: این هنرمندان هستند که باید با توجه به شرایط و فضای فرهنگی مبتنی بر سیاست های  فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی دست به خلق آثار ارزشمند و متعالی بزنند.

صفار هرندی در ادامه گفت : نوع موسیقی پاپ،سنتی،کلاسیک و...مهم نیست مهم محتوای آثار است که تاثیرات تخریبی وتخدیری نداشته و در مقابل نشاط جامعه را بالا برده ووجهه هنری و معنوی داشته باشد.

وی به عنوان مثال به ارائه برخی آثار موسیقی به اصطلاح سنتی اشاره کرد و گفت : گاه دیده می شود که آثاری ضعیف در این زمینه ساخته می شود که جوانان با شنیدن آن به سراغ موسیقی های دیگر می روند و این مساله را باید با ساخت موسیقی های فاخر و جذاب حل کرد.

وی در پایان با اعلام آمادگی وزارت ارشاد برای حل مشکلات خانه موسیقی و ابراز امیدواری برای تعاملات بیشتر از این خانه خواست تا نمونه هایی از موسیقی فاخر و ارزشمند را در طول سال جاری ارائه دهند.

 دراین دیدار که در محل وزارتخانه و با حضور محمد حسین ایمانی، معاون امور هنری و محمد حسین احمدی ،مدیر دفتر امور موسیقی و شعربرگزار شد، درابتدای نشست  حمیدرضا نوربخش،مدیرعامل خانه ،ضمن تبریک سال نو و اشاره به سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی ابراز امیدواری کرد تا در این سال فعالیت های فرهنگی و هنری بویژه در حوزه موسیقی با مشارکت بیشتر و حمایت وزارت ارشاد از رشد کیفی مناسبی برخوردار شود.

وی با مقایسه بودجه جشنواره موسیقی اخیر با سال های گذشته گفت : با توجه به اینکه بودجه برگزاری جشنواره بیست و دوم نسبت به دوره های قبل کاهش یافته است ما چگونه می توانیم انتظار داشته باشیم که آثار ارائه شده در جشنواره ارتقا کیفی داشته باشد؟

کد خبر 20032

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز