یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروه جدایی باسک (اتا) جهت ارائه تعهدات جدیدی برای برقراری صلح با دولت اسپانیا اعلام آمادگی کرد.

اتا در بیانیه‌ای که در روزنامه گارا، چاپ ایالت باسک انتشار یافت، اعلام کرد که آتش‌بسی که از ماه مارس 2006 میان اتا و دولت اسپانیا برقرار شد، همچنان به قوت خود باقی است.

اتا در ادامه بیانیه خود در روزنامه گارا، دولت اسپانیا و حزب ملی‌گرا و میانه‌روی پ.ان.و.(از احزاب ایالت باسک اسپانیا) را به تلاش‌هایی برای  ممانعت از برقراری صلح متهم کرده‌است.

روزنامه گارا به نقل از بیانیه اتا افزود: اتا به راه‌حل دموکراتیکی که بتوان از طریق آن به درگیری‌ها در ایالت باسک خاتمه داد، پایبند است.

اتا در ادامه خواستار خاتمه عملیات دستگیری اعضای این گروه در اسپانیا شده‌است.

تعداد زیادی از اعضای گروه جدایی طلب اتا پس از وقوع انفجاری که در فرودگاه باراخاس[سابقه خبر] مادرید، در ماه ژانویه سال جاری به وقوع پیوست، در عملیات ویژه پلیس اسپانیا دستگیر شده‌اند.

در جریان انفجاری که در پارکینگ یکی از ترمینال‌های فرودگاه مادرید به‌وقوع پیوست 2 نفر کشته شدند. پس از آتش بس ماه مارس 2006 این اولین باری بود که اتا دست به اقدام تروریستی می‌زد.

این بمب‌گذاری واکنش شدید دولت خوسه لوئیس ساپاترو نخست‌وزیر اسپانیا را در پی آورد. دولت اسپانیا پس از وقوع انفجار در فرودگاه باراخاس اعلام کرد که به روند مذاکرات صلح با اتا ادامه نخواهد داد [سابقه خبر].

دولت اسپانیا همچنین اعلام کرد: تا زمانی‌که اتا به خشونت ادامه دهد مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.

کد خبر 19085

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز