یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۵ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: صد‌ها هزار نفر از مردم اسپانیا در اعتراض به بمب‌گذاری اتا(گروه جدایی طلب باسک) در فرودگاه باراخاس مادرید، تظاهرات کردند.

به گزارش بی.بی.سی،این تظاهرات در بیلبائو مرکز ایالت باسک و مادرید برپا شد.در جریان این راهپیمایی‌ها تظاهرکنندگان پلاکارد‌های سفیدی در دست گرفته بودند که بر آن‌ها شعار‌های ضد تروریستی نقش بسته بود.

پلیس اسپانیا برآورد کرده است که حدود 175هزار نفر در مادرید و 80 هزار نفر نیز در بیلبائو علیه اتا دست به تظاهرات زده‌اند.

حزب محافظه کار مردم(PP) و نمایندگان خانواده‌های قربانیان اقدامات تروریستی اتا تظاهرات اخیر در مادرید و بیلبائو را تحریم کردند.حزب مردم اسپانیا در توجیه تحریم تظاهرات اخیر ضد اتا اعلام کرده است که خواستار پایان دادن گفت‌وگو‌ها میان دولت اسپانیا،به رهبری حزب سوسیالیت و گروه جدایی طلب اتا است.

این اولین باری است که یک حزب بزرگ اسپانیایی تظاهرات علیه اتا را تحریم می‌کند.
 
میگل ملگار 43 ساله که به عنوان کارگر در مغازه‌ای کار می‌کند و در جمع تظاهرکنندگان حضور یافته بود، در مصاحبه‌ای گفت: "غم انگیزترین چیز این است که احزاب اسپانیا قادر نیستند در قبال مساله‌ای به این سادگی موضع هماهنگ و واحدی را اتخاذ کنند.

این تظاهرات پس از اقدام اتا در انفجار بمب در فرودگاه باراخاس مادرید که به کشته شدن دو تن از اتباع اکوادور و مجروح شدن شماری دیگر انجامید ،برپاشد. بمب گذاری در فرودگاه مادرید اولین اقدام تروریستی اتا پس از نه ماه آتش بس بود.

اگر چه اتا مسوولیت این حمله را به عهده گرفته است اما ادعا کره است که آتش بس به رغم این اقدام دست نخورده مانده است.

در مقابل الفردو پرس روبالکابا وزیر کشور اسپانیا گفته بود : نمی‌تواند این مساله را توجیه کند که چگونه پس از این اقدام می‌توان به روند گفت‌وگو‌های صلح ادامه داد.او در پی این اظهار نظر مذاکرات با اتا را خاتمه یافته تلقی کرده بود.

کد خبر 13277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز