شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: اتا مذاکرات با دولت اسپانیا را مشروط به پذیرش شرایط باتاسونا(شاخه سیاسی گروه جدایی طلبان باسک) و توقف بازداشت اعضای این گروه کرد.

در بیانیه بولتن "سوتابه" خطاب به آن دسته ار اعضای اتا که در دو هفته اخیر در فرانسه دستگیر شده‌اند، بخشی از شرایط مذاکرات ات با دولت اسپانیا نیز درج شده است.

اتا(گروه جدایی طلب باسک)در این بیانیه که بخش‌هایی از آن توسط روزنامه ال موندو انتشار یافته اعلام کرده است که مذاکرات با دولت اسپانیا تنها پس از ایجاد تغییراتی در سیستم اداره ایالت باسک میسر خواهد بود.

اتا درباره این تغییرات می‌نویسد: "باتاسونا مورد شناسایی قرار گیرد و مجوز دیدار با زندانیان اتا صادر شود."

در این سند داخلی اتا که پنج ماه پس از اعلام آتش بس از سوی این گروه انتشار یافته، اتا هشدار می‌دهد: تنها در صورت آنکه دولت اسپانیا به این شرایط عمل کند، آغاز مذاکرات را مد نظر قرار خواهد داد.

اتا می‌افزاید: "زمانی که این خواسته‌ها از سوی دولت برآورده شد، آنگاه شرایطی برای مذاکره با دولت اسپانیا ،آزادی زندانیانی که در دست اتا هستند و حرکت به سوی غیر نظامی شدن اتا مهیا خواهد شد."

علاوه بر این اتا معتقد است که توافقاتی در این مورد را می‌توان پشت میز مذاکره میان احزاب (باتاسونا و حزب سوسیالیست اسپانیا) حاصل کرد.

کد خبر 10482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز