چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: باتاسونا اعلام کرد: هیچکس انتظار حادثه‌ای مشابه انفجار اخیر مادرید را نداشت.

به نوشته ال موندو، یوسبا آلوارس نماینده باتاسونا (شاخه سیاسی جدایی طلبان باسک)اذعان داشت: کسی انتظار انفجار‌های مادرید را نداشت چرا که روند صلح نیز دوران بحرانی خود را می‌پیمود.

الوارس که با رادیو اوسکادی (رادیوی ایالت باسک اسپانیا ) گفت وگو می‌کرد، همچنین اذعان داشت که این عملیات تروریستی روند صلح را تسهیل نمی‌کند.

 این در حالی است که الفردو پرس روبابلانکا وزیر امورخارجه اسپانیا  روز سه شنبه 2 ژانویه (12دی)  اعلام کرده بود که روند صلح پایان پذیرفته است. خوسه بلانکو فرد شماره دو حزب حاکم سوسیالیست اسپانیا گفت: الفردو پرس روبابلانکا وزیر کشور با همه نیروها و جریان های سیاسی برای دستیابی به ابتکار عمل مشترکی که ما را را به تحرک واحدی در قبال تروریسم برساند، دیدار خواهد کرد.
از سویی دیگر، خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که گروه جدایی طلبان اتا به تنهایی مسئول توقف روند صلح در باسک است.
وی به رادیوی دولتی بین المللی اسپانیا گفت: مسئولیت توقف روند صلح تنها بر گردن گروه اتا است و این گروه برای گام برداشن  (در مسیر صلح) امکانات و توانمندی داشت، اما با این حمله به  آتش بس خود پایان داد.

دولت اسپانیا با تصمیم توقف مذاکرات عملا به حالت 9ماه پیش برگشت که این سازمان آتش‌بس را با دولت اعلام کرده بود. روند صلح دولت اسپانیا و اتا علاوه بر این، دوبار دیگر یعنی در سال های 1989 و 1999 نیز با شکست مواجه شده بود.

نخستین روند مذاکرات در ژانویه سال 1989 در پی آتش بس 8 ژوئن همین سال آغاز شد. این آتش‌بس 15روزه بود که بعدا دو بار دیگر هر دو بار به مدت دو ماه تمدید شد. در این دوره، هیئتی از دولت سوسیالیست "فیلیپ گونزالس" و هیئتی از اتا در تاریخ 25 ژانویه درپایتخت الجزایر گرد هم آمدند.

اما بعد از چهار درگیری که به ترتیب در روزهای 14و 20 فوریه وسپس 14 و 22 ماه مارس بین نیروهای دولتی و چریک‌های این سازمان رخ داد آتش بس نقض شد. در این زمان، اتا در بالاترین وضعیت توانایی خود بود. به طوری که در عملیاتی که در ژوئن سال 1987 در مرکز تجاری ایپرکور(Hipercor) در بارسلون انجام گرفت، 21 نفر جان خود را از دست دادند. در همین راستا، مذاکرات در تاریخ چهار آوریل سال 1989 متوقف شد و روند عملیات تروریستی از سر گرفته شد.

با این حال، دولت اسپانیا بار دیگر در تاریخ 19 ماه مه سال 1999 با نخست وزیری "خوزه ماریا ازنار "با اتا در زوریخ سوئیس وارد مذاکره شد. این دور از مذاکرات، هشت ماه بعد از اعلام آتش بس اتا در تاریخ 16 سپتامبر آغاز شد. این مذاکرات نیز به علت آنکه اتا خواستار آزادی زندانیان خود و دخالت دادن برخی از رهبران زندانی خود در این مذاکرات بود با شکست مواجه شد و این سازمان در تاریخ 28 نوامبر سال 1999 پایان آتش‌بس را رسما اعلام کرد.

دولت سوسیالیست لوییس رودریگس ساپاترو نیز در تاریخ 29 ژوئن بعد از آنکه اتا در 22 ماه مارس از اعلام آتش بس با دولت خبر داد، مذاکرات خود با این سازمان را آغاز کرد. روند این مذاکرات نیز که عملا هرگز آغاز نشد بعد از بمب گذاری 30 دسامبر در پارگینگ پایانه شماره چهار فرودگاه مادرید متوقف شد.

کد خبر 12430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز