یکشنبه ۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اتا توافق بر سر آتش بس جدید را مشروط به امضای موفقتنامه سیاسی کرد.

ال موندو به نقل از سوتابه بولتن داخلی گروه جدایی طلب باسک (اتا) نوشت: دولت اسپانیا توافقی را جهت اعلام آتش بس امضا کرد اما به آن پایبند نبود.

روزنامه گارا نیز در روز روز یکشنبه 30 سپتامبر نوشت: توافق بر سر آتش بس میان اتا و دولت اسپانیا پس از امضای یک موافقتنامه سیاسی امکانپذیر خواهد بود.

اتا در مقاله خود در گارا نتیجه گیری می‌کند که تقاضای آتش بس این گروه با واکنش منفی دولتمردان اسپانیایی روبرو شده است.

این گروه در ادامه مقاله خود می‌افزاید: دولت اسپانیا راهی را در پیش گرفته است که اسلاف آن‌ها در پیش گرفته بودند.

اتا در ادامه این مقاله می‌نویسد: با گذشت دو سال از روند آتش بس، امروز بیش از هر زمان دیگری مشخص است که  پشت سر گذاشتن مناقشه(در ایالت باسک اسپانیا میان دولت و اتا) نیازمند راه حل سیاسی است و در این راه حل سیاسی باید مسائل سرزمینی را مد نظر قرار داد.

اتا اما با تصمیم ایبارچه رییس ایالت مینی بر برگزاری همه پرسی در این ایالت که به منظور کسب استقلال سیاسی باسک از اسپانیا انجام می‌گیرد موافقت کرده است. ایبارچه رییس دولت ایالتی باسک اعلام کرده است: این همه پرسی را در ماه اکتبر سال آینده میلادی برگزار خواهد کرد.

اتا می‌افزاید:کلید دستیابی به یک توافق نهایی در دست ماموران باسکی دولت‌های اسپانیا و فرانسه است و آن‌ها باید ضمن توافق میان یکدیگر شرایط را برای برگزاری همه پرسی در باسک اسپانیا و فرانسه مهیاکنند.

اتا می‌نویسد: تنها پس از توافق میان گروه‌های سیاسی باسک،  اتا برای آغاز مذاکرات مجدد و اجرای آتش بس اعلام آمادگی خواهد کرد.

کد خبر 32765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز