پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به پایان آتش بس اتا ابراز نگرانی کرد.

به نوشته ال موندو، بان کی مون در اولین سفر خود به اسپانیا که پس از اعلام گروه اتا(گروه جدایی باسک) مبنی بر پایان آتش بس انجام گرفت در سخنانی گفت:نگران پایان این آتش بس هستم.اگر این آتش بس با پرجا می‌ماند جان بسیاری از افراد نیز حفظ می‌شد. [پایان آتش بس اتا]

بان کی مون ضمن بیان این مطلب که همه مسائل باید از راه صلح آمیز حل شوند خواستار آن شد که همه گروه‌‌ها برای حل مساله اتا و ایالت باسک از به طور مسالمت آمیز راهکاری برای حل این مساله بیابند.

بان کی‌مون که روز چهارشنبه 6 ژوئن وارد اسپانیا شده است.در سفر خود با میگل انخل موراتینوس و زیر امورخارجه اسپانیا، خوسه لوییس ساپاترو نخست وزیر و معاون نخست وزیر دیدار خواهد کرد.

اعلام آماده باش پلیس اسپانیا

از سویی دیگر خبرگزاری آلمان گزارش داد : در پی لغو آتش‌بس از سوی گروه جدایی طلب باسک(اتا)، پلیس اسپانیا برای مواجه با هرگونه حمله احتمالی این گروه به حالت آماده باش در آمده است.
  
در همین رابطه زاپاترو نخست وزیر اسپانیا با حضور در سنای این کشور گفت: دولت اسپانیا قصد داشت مسئله باسک از طریق گفتگو حل و فصل شود. نخست وزیر اسپانیا از احزاب و گروه‌های سیاسی موافق و مخالف دولت خواست تا در برابر اتا و موضع اخیرش همبستگی داشته باشند.
 
اتا روز سه شنبه 5 ژوئن با صدور بیانیه‌ای لغو آتش بس 14 ماهه بین دولت اسپانیا و این گروه را اعلام کرد. مذاکرات دولت اسپانیا و جدایی طلبان اتا با وجود مخالفت احزاب مخالف دولت تا سال پیش و تا پیش از بمب گذاری در فرودگاه  باراخاس مادرید ادامه داشت و پس از آن که شاخه نظامی اتا مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت، متوقف شد. بر اثر انفجار بمب درفرودگاه مادرید یک نفر کشته شد. [اتا مسوولیت انفجار در باراخاس را پذیرفت]

اتا از دهه 60 با دولت اسپانیا درگیر است و بر اساس آمار منتشره از سوی دولت تاکنون بیش از 800 نفر در حملات اتا جان خود را از دست داده‌اند. هدف این گروه شبه نظامی کسب استقلال کامل ایالت باسک از اسپانیا است.

کد خبر 23715

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز