چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروه اتا؛گروه جدایی طلب باسک با صدور بیانیه‌ای مسوولیت انفجار در فرودگاه باراخاس مادرید را به عهده گرفت.

این گروه همچنین نسبت به انجام حملات بیشتر در صورت ادامه دستگیری اعضای این گروه از سوی دولت اسپانیا هشدار داد.اتا در این بیانیه که روز سه شنبه 9 ژانویه(19 دی) صادر شد ضمن به عهده گرفتن انفجار در فرودگاه مادرید،اعلام کرد که آتش بس همچنان به قوت خود باقی‌است.

با این حال اتا در ادامه این بیانیه که متن کامل آن از سوی روزنامه گارا(روزنامه طرفدار استقلال ایالت باسک از اسپانیا) انتشار یافت ،تهدید کرده است: تشدید  فشار‌ها از سوی  دولت اسپانیا در ایالت باسک واکنش شدیدی را در پی خواهد آورد.

گروه جدایی طلب باسک افزوده است:تصمیمات و واکنش‌های اتا به طور کامل به رفتار دولت اسپانیا بستگی خواهد داشت.اتا در این بیانیه به طور تلویحی به دستگیری شبه نظامیان این گروه و ممنوعیت فعالیت باتاسونا(شاخه سیاسی اتا) به عنوان فشار‌های وارده از سوی دولت اسپانیا اشاره کرده است.

اتا در ادامه در توجیه اقدامات خویش تاکید کرده است که پیش از انفجار خودروی پارک شده در فرودگاه باراخاس نسبت به وقوع آن هشدار داده بود.گارا نوشته است:اتا در ادامه بیانیه خود تاکید کرده است که هدف این گروه از انفجار در فرودگاه باراخاس کشتن افراد  و یا به عبارتی دیگر قربانی گرفتن نبوده است.

اتا  همچنین دولت اسپانیا را متهم به سهل انگاری کرده و اقدام دولت را  در خالی نکردن خودروی مذکور  از مواد منفجره، به رغم هشدار‌های دریافتی از سوی اتا،محکوم کرده است.اتا در توجیه ادعای خود آورده است:که بیش از یک ساعت مانده به زمان انفجار نسبت به وقوع آن در سه تماس تلفنی هشدار داده بود(امری که با توجه به گزارش‌های موجود صحت دارد).

در حالی که اتا دولت اسپانیا را مکررا به مانع ایجاد کردن بر سر راه روند دموکراتیک متهم می‌کند.آلفردو پرس روبالکابا در واکنش به بیانیه اخیر این گروه اعلام کرده است،تنها راهی که پیش روی اتا مانده پایان دادن به خشونت است.

روبالکابا که در حال حال رایزنی با سایر گرو‌ه‌های سیاسی اسپانیا بر سر اتخاذ راهکار مشترکی برای برای مقابله با اقدامات اتا است،گفت:من نمی‌دانم چطور می‌توان با گروهی گفت وگو کرد که با مطرح کردن ادعایی مضحک می‌گوید:در انفجار باراخاس قصد جان کسی را نداشته است.

وزیر کشور اسپانیا افزود:به نظر من که این گونه (که اتا ادعا می‌کند) نبوده و این انفجار می‌توانسته است قربانیان زیادی بگیرد و درصد ریسک پذیری آن بسیار بالا بوده است.

روبالکابا در مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک تایمز که پس از انفجار باراخاس انجام گرفت، گفته بود:هیچ گاه دیگر آتش بسی معتبر با اتا قابل اجرا نخواهد بود.

بر طبق گزارش‌های موجود در وزارت کشور اسپانیا ،  اوسکادی تا اسکاتاسونا(اتا) یا "سرزمین باسک و آزادی "از زمان آغاز مبارزات خود برای کسب استقلال از اسپانیا(سال 1968،زمان حکومت ژنرال فرانکو) تا کنون 819 نفر را در اقداماتی بسیار خشونت بار به قتل رسانده است.

اما بمب گذاری مادرید خشونت بار ترین اقدام اتا از ماه مه سال 2003 بود.اتا با این اقدام خود آتش بس نه ماهه با دولت اسپانیا را نیز زیر پا گذاشت.

کد خبر 12992

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز