یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ادعای واگذاری یکی از ایالت‌های اسپانیا به جدایی طلبان باسک(اتا) ده‌ها هزار نفر از طرفداران دو حزب سیاسی رقیب این کشور را در ایالت ناوارا به خیابان‌ها کشاند.

به گزارش یورونیوز، ماریانو راخوی رییس حزب مردم اسپانیا نیز در جمع تظاهرکنندگان مخالف دولت قرار داشت. او وهم حزبی‌های محافظه کارش ادعا کرده‌اند:دولت سوسیالیست اسپانیا در قبال پایان گرفتن خشونت‌ها در مناطق باسک نشین، کنترل ایالت ناوار را به جدایی طلبان باسک پیشنهاد داده است.

ماریا ترسا دلا وگا معاون نخست وزیر اسپانیا در مقابل ضمن رد این ادعا، اعلام کرده است:ناوارا هیچ‌گاه بخشی از مذاکرات صلح نخواهد بود.  دلا وگا در ادامه این ادعا را ساخته و پرداخته ذهن اعضای حزب مخالف دولت(حزب مردم) دانست.او افزود:آن‌ها(اعضای حزب مخالف) با دروغ پردازی می‌خواهند شهروندان اسپانیایی را به  خیابان‌ها بکشانند.

AP Photo:Alvaro Barrientos

بشتر باتاسونا (شاخه سیاسی اتا) به دولت پیشنهاد داده بود تا با الحاق ایالت ناوارا به ایالت باسک، ایالتی خودمختار ایجاد کند.بر اساس نظر سنجی‌های انجام گرفته تنها 10 درصد از مردم ناوارا از پیشنهاد باتاسونا استقبال می‌کنند.

البته اتحادیه‌های تجاری ناوارا که از استقلال ایالت باسک پشتیبانی می‌کنند، نیز در حمایت از الحاق ناورا به ایالت باسک راه‌پیمایی کردند.راه پیمایی دوگروه از مخالفان آنهم در یک زمان و مکان نشان از اختلافات عمده‌ای دارد که میان دو جریان سیاسی در اسپانیا شکاف ایجاد کرده است.

ایالت‌های ناوارا و باسک در مجاورت یکدیگر در شمال شرقی اسپانیا و در مناطق هم مزر با فرانسه واقع شده‌اند.

کد خبر 18069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز