پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین‌: خوسه ماریا اسنار نخست وزیر سابق اسپانیا از سیاست‌ دولت این کشور مبنی بر پذیرش اتا (گروه جدایی طلب باسک ) به عنوان یکی از طرفین مذاکره به شدت انتقاد کرد.

به نوشته ال موندو، خوسه ماریا اسنار گفت: سوسیالیست‌ها می‌خواهند اسپانیا را به زمانی ببرند که تصمیات شخصی در اداره مملکت موثر بود.

او سپس با لحنی کنایه آمیز گفت‌: آیا سوسیالیست‌ها می‌خواهند هر روز به منظور پیشبرد سیاست‌های خود دروغ بگویند؟

اسنار تصریح کرد که با هیچ نوار کوتاه و یا بلند ویدئویی نمی‌توان اسپانیا را از تروریسم نجات داد.او همچنین از سوسیالیست‌ها خواست تا مسائل شخصی خود را کنار بگذارند و او را به حال خود واگذارند.

آسنار که سمت ریاست بنیاد تحلیل و تحقیقات اجتماعی(FAES) را عهده دار است، دولت کنونی اسپانیا و حزب حاکم را به عدم وفاداری به حقوق سیاسی و انتشار نوار گفتگو‌های انجام گرفته با اتا در سال 1998 متهم کرده است.

در آن زمان حزب مردم (PP)ریاست قوه مجریه اسپانیا را در دست داشت، همان حزبی که اکنون معتقد است دولت نباید با اتا مذاکره کند و در صورت انجام مذاکرات نباید در مقابل طرف گفت وگو نرمشی از خود نشان دهد.

اسنار در واقع پس از اقدام شبکه تلویزیونی حزب سوسیالیست اسپانیا(PSOE) در پخش  نوار ویدئویی مذاکرات دولت وقت اسپانیا به رهبری حزب مردم با گروه جدایی طلب باسک، این اظهارات را مطرح می‌کرد.

در نوار ویدئویی پخش شده توسط حزب سوسیالیست اسپانیا ادعا شده است که دولت اسنار به گروه اتا در ازای توقف خشونت‌ها امتیازاتی داده است.

اسنار در دفاع از خود در برابر این ادعای حزب حاکم مبنی بر مذاکره حزب مردم با اتا گفته است که ریاست دولت‌هایی را که با اتا و باتاسونا(شاخه سیاسی جدایی طلبان باسک) مذاکره کرده باشند را به عهده نداشته است.

اسنار گفت: مدیران اجرایی حزب مردم برای به گوشه راندن تروریست‌های اتا مبارزات قانونمندی را انجام دادند.

اسنار افزوده است: حزب مردم هیچگاه با باتاسونا به طور یکجانبه مذاکره نکرده است و مطرح کردن چنین ادعایی چیزی جز دامی سیاسی نیست.

کد خبر 9595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز