سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۸۵ - ۱۰:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: با اتا مذاکره و معامله نکردم و هر نوع طرح سازشی را با این گروه رد کردم.

به نوشته روزنامه ال موندو،خوسه ماریا ازنار نخست وزیر سابق اسپانیا که در میزگردی در تلویزیون پرتغال حضور یافته بود ضمن بیان مطلب فوق افزود: امروز تروریست‌ها (گروه جدایی طلب باسک) قوی تر از گذشته شده‌اند و مجددا اداره خیابان را در دست گرفته‌اند.

پیش آغاز برنامه "حامیان و مخالفان" که در آن به گفت وگو درباره مسائل سیاسی پرداخته می‌شود،ا ز آسنار درباره مطالب مطروحه در این برنامه سوال شد و او توضیحاتی را به طور خلاصه بیان کرد.

نخست وزیر سابق اسپانیا سپس به انتقاد از سیاست‌های خوسه لوییس ساپاترو نخست وزیر کنونی این کشور در قبال گروه اتا پرداخت و گفت: هرگونه مذاکره با گرو‌ه‌های تروریستی اشتباهی فاحش است. او افزود:شرایط به دلیل آن تغییر کرده که دیگر سیاست ضد تروریستی دولت سابق که در سال‌های 1996 تا 2004 اجرا می‌شد از سوی دولت جدید پی‌گیری نمی‌شود. اشاره آزنار به سیاستی است که از سوی دولت کنونی اسپانیا مبنی بر باز گذاشتن در‌های مذاکره با اتا پی گیری می‌شود.

آزنار در پاسخ به منقدانش که معتقد بودند در زمان تصدی سمت نخست وزیری به نوعی توافق با اتا رسیده بود، گفت: در آن زمان اتا به طور یک جانبه اعلام آتش بس کرد و من نمایندگانی را  جهت صحت و سقم ادعا‌های این گروه درباره خلع سلاح، نزد آنان فرستادم، نمی‌توان این اقدام را به تمایل به مذاکره تعبیر کرد.

او در ادامه اعتقاد شخصی خود را درباره اتا اینچنین بیان کرد: اتا  خواستار مذاکره و تنها خواهان قدرت و استقلال است.
او افزود: اگر دولتی آمادگی خود را جهت مذاکره با این گرو اعلام کند این مساله بیانگر آن است که این دولت می‌خواهد بخشی از خواسته‌های اتا را برآورده کند.

این سخنان آزنار همزمان با خواندن پیام اتا از سوی سه مرد نقابدار  ایراد شد. اتا در پیام خود اعلام کرده بود تا استقلال به مبارزه ادامه می‌دهیم

کد خبر 4820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز