همشهری آنلاین: وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در واکنش به بیانیه مداخله جویانه وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست غیررسمی در شهر برمن آلمان بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایرنا در این بیانیه آمده ‌است: "وزارت امور خارجه ضمن رد موضعگیری جانبدارانه و مداخله‌جویانه اتحادیه اروپا در خصوص دستگیری ‪ ۱۵‬نظامی انگلیسی بخاطر ورود غیرقانونی به آبهای سرزمینی ایران از کشورهای اروپایی می‌خواهد از هر گونه اظهارنظر نسنجیده و غیرمسوولانه در این خصوص جدا اجتناب نمایند."

وزارت امور خارجه ایران با یادآوری اسناد و مدارک متقن و قطعی از نقض حریم دریایی ایران توسط نیروهای نظامی‌انگلیس به مقامات اروپایی و اتحادیه اروپا توصیه کرد قبل از هرگونه حمایت غیرمنطقی از دولت انگلیس به مدارک و مستندات موجود توجه نمایند.

وزارت امور خارجه کشورمان به اتحادیه اروپا هشدار داد از صدور بیانیه‌های بی‌اساس و دخالت بی‌جا در موضوعی که کاملا جنبه دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و دولت انگلیس دارد، خودداری و دولت انگلیس را به اتخاذ راه‌حل‌های دوجانبه برای رفع مشکل بوجود آمده تشویق کنند و از هر گونه اقدامی که باعث پیچیده‌تر و طولانی تر شدن موضوع می‌شود، جدا اجتناب نمایند.

‪ ۱۵‬نظامی انگلیسی روز سوم فروردین ماه (‪ ۲۳‬مارس ‪ (۲۰۰۷‬پس از ورود غیرقانونی به آبهای ایران توسط مرزبانان دریایی ایران بازداشت شدند.

مقامات انگلیسی پس از این تعرض، بدون توجه به نظرات کارشناسی و اطلاعات فنی ثبت شده در سامانه "جی پی اس" نظامیان دستگیر شده، تلاش کردند با تبلیغات وسیع رسانه‌ای و سیاسی چنین وانمود کنند نیروهای نظامی آنها در آبهای عراق دستگیر شده اند.

بر اساس اطلاعات استخراج شده از سامانه "جی پی اس" نیروهای انگلیسی، این ‪ ۱۵‬نظامی انگلیسی روز ‪ ۲۳‬مارس (سوم فروردین) با دو شناور نظامی در شش نقطه وارد آب‌های سرزمینی ایران شده و در این آبها توقف داشته‌اند.

نظامیان دستگیر شده انگلیسی نیز ضمن اعتراف به ورود غیرقانونی به آب‌های ایران از این بابت از مردم ایران عذرخواهی کرده‌اند.

کد خبر 18535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز