مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۷
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها: به‌نظر می‌رسد مسئله بافت‌های فرسوده شیراز به‌ یکی از اصلی‌ترین مشکلات این شهر تبدیل شده است تا جایی که استاندار فارس نیز از بافت‌های فرسوده شیراز به‌عنوان یکی از معضلات اصلی شهر یاد می‌کند و همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را برای رفع مشکل بافت‌های فرسوده ضروری می‌داند.

بافت فرسوده - شیراز

در سطح استان فارس سه‌هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که یک‌هزار و 700هکتار آن در شهر شیراز قرار گرفته است. بیش از 350هکتار از این بافت در محدوده تاریخی شهر شیراز قرار دارد که همین امر موانعی مقابل بازسازی و توسعه این بافت به‌وجود آورده است. این در حالی است که این روزها از بهسازی محوطه اطراف حرم مطهر شاهچراغ(ع) به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین گام‌ها در جهت کاهش بافت‌ فرسوده در شهر شیراز نام برده می‌شود و حسین صادق عابدین، استاندار فارس نیز در اواسط اردیبهشت ماه گذشته برای آنکه اهمیت این طرح را نشان دهد، فرصتی سه‌ماهه را برای آغاز عملیات اجرایی تا اتمام طرح کمربندی اطراف حرم‌مطهر شاهچراغ(ع) تعیین کرد.

وی آن زمان اعلام کرد: در دوماه آینده باید ساختمان‌هایی که در مسیر ساخت کمربندی حرم‌مطهر(ع) قرار دارند، خریداری و تخریب شوند و پس از آن در یک‌ماه، ساخت کمربندی به پایان ‌رسیده و مورد استفاده مردم قرار گیرد. وی با بیان اینکه بافت فرسوده اطراف حرم‌مطهر شاهچراغ(ع)، حدود 300هکتار است، گفت: مشکل عمده بافت قدیمی اطراف حرم‌مطهر احمد‌بن‌موسی(ع) به ضوابط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مربوط می‌شود که باید با مستندسازی شرایط و موقعیت این بافت، مدیران کشوری سازمان میراث فرهنگی را نسبت به آسیب‌های فراوان اجتماعی در این محوطه، آگاه کنیم. بنابراین به‌نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک باید این طرح به اتمام برسد و شیرازی‌ها را نسبت به کاهش بافت‌های فرسوده کلانشهر شیراز خوش‌بین کند.

با وجود این، امام جمعه شیراز مشکل اصلی در سامان نیافتن بافت فرسوده را قوانین می‌داند؛ قوانینی که حریم ایجاد کرده و به مالکان خانه‌های فرسوده مرکز شیراز هیچ انگیزه‌ای برای ساماندهی، بهسازی و نوسازی خانه‌هایشان نمی‌دهد. این در حالی است که به گزارش ایسنا، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی عقیده دارد مشکلی به نام قانون بر سر راه اصلاح و بهسازی بافت قدیمی شهرها نیست. جعفر قادری در این خصوص به ایسنا گفت: مشکل، وجود برخی افراد با تفکراتی خاص در سازمان میراث فرهنگی است.

وی که بر این اعتقاد راسخ ایستاده که اگر سازمان میراث نیز زیر نگین نظارتی مجلس قرار داشت(مانند وزارتخانه‌ها) آن وقت مشکلات کمتر رخ می‌نمود، گفت: متأسفانه تنگ‌نظری‌هایی در میراث داریم. آنها به مسائل اجتماعی‌ای که بافت‌های فرسوده ایجاد کرده‌اند توجهی نمی‌کنند و مرغشان یک‌پا دارد! وی با تأکید بر اینکه چنین مشکلی از گذشته وجود داشته و با تغییرات مدیریتی تغییری در روند آن ایجاد نشده است، تصریح کرد: گره مشکلات میراثی به دست نیروهای متخصص باز می‌شود و بس و قطعا اگر تبدیل به وزارتخانه شود، باید پاسخگوی مجلس باشد؛ آن‌ وقت بهتر می‌شود، کار کرد. وی در عین حال گفت: هیچ‌کس اعتقاد ندارد نقطه نظرات کارشناسی نادیده گرفته شده و نظرات علمی کنار گذاشته شود، موضوع این است که بسیاری از نظرات ارائه شده نه کارشناسی است و نه علمی، بیشتر سلیقه‌ای است و این سلایق باعث بروز مشکلاتی شده که به‌تدریج جامعه‌ای را دچار معضل کرده است.به‌هر ترتیب شاید آغاز طرح توسعه حرم مطهر گامی باشد که در مسیری منتهی به حل معضل بزرگ بافت فرسوده شیراز برداشته شده است.

کد خبر 174932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز