مدیریت شهری با هدف افزایش نوسازی بافت فرسوده اقدام به تدوین بسته‌های تشویقی کرده است.

علیرضا جعفری، رئیس سازمان نوسازی شهر تهران درباره تسهیلاتی که شهرداری در قالب معافیت عوارض و تراکم در بافت‌فرسوده ارائه می‌کند به شهر نوشت گفت: در سال گذشته بیش از 100میلیارد تومان تخفیف بابت صدور پروانه ساخت و تراکم در بافت‌فرسوده، به سازنده‌ها و انبوه‌سازان ارائه شده است. وی افزود: سازمان نوسازی در حال حاضر تدوین بسته‌های محرک برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در دستور کار دارد.

جعفری تصریح کرد: براساس قانون احیا و نوسازی بافت‌فرسوده، سه شیوه برای نوسازی وجود دارد؛ ابتدا طرح «خانه‌ به‌جای خانه» مطرح شد که در قالب آن املاک فرسوده تملک و در ازای آن، واحد نوساز تحویلشان می‌شد، اما به‌دلیل وضعیت ضعیف اقتصادی ساکنان این املاک و وضعیت موجود ملک‌شان، در ازای ملکی که تحویل می‌دادند نمی‌توانستند صاحب یک واحد نوساز شوند لذا این طرح بعد از مدتی متوقف شد و به جای آن طرح فروش متری مسکن آمد که این طرح نیز بعد از مدتی به‌علت اقتصادی نبودن طرح و هزینه‌های بالای آن، متوقف شد.

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران افزود: بعد از اینکه طرح خانه‌به‌جای خانه و فروش متری مسکن متوقف شد، طرح فروش اوراق مشارکت به اجرا درآمد و هم‌اکنون نیز بسته‌های جدیدتری برای این حوزه در دست تدوین قرار دارد. جعفری با اشاره به اینکه در حال حاضر هزینه ساخت‌وساز هرمترمربع واحدمسکونی بین 380هزار تا حداکثر 1.5میلیون تومان است، گفت:

در جنوب تهران این رقم حداکثر 400هزار تومان است. این مقام شهرداری‌تهران تأکید کرد: در حال حاضر ارزش‌افزوده حاکم بر سرمایه‌گذاری در بافت‌فرسوده به نسبت سایر سرمایه‌گذاری‌ها، بازده بالایی دارد و خواسته سرمایه‌گذار را تأمین می‌کند. با تصمیم جدید کمیسیون ماده‌پنج، همزمان با اجرای طرح تفصیلی جدید تهران از سال‌جاری، املاک واقع در بافت فرسوده و ناپایدار شهری (محدوده 14هزار هکتاری بافت فرسوده مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران) چنانچه دارای دسترسی به گذری با حداقل عرض هشت متر بوده و دارای مساحت حداقل 150مترمربع باشند (به‌صورت تک‌پلاک یا بعد از تجمیع با پلاک‌های همجوار) از حداکثر دو طبقه تشویقی نسبت به زیرپهنه‌های مربوطه برخوردار خواهند شد.

ارائه بسته‌های تسهیلات تشویقی برای ساخت‌وساز در بافت فرسوده و تمایل مردم به استفاده از تخفیفات عوارض، مدیریت شهری را به ارائه گام دیگری از تسهیلات تشویقی در بافت فرسوده در سال 91سوق داده است تا همزمان با اعمال طرح تفصیلی، امتیازات جایگزینی برای سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان درنظر گرفته باشد.

براین اساس در سطح 14هزار هکتار بافت فرسوده شهر تهران (پلاک‌هایی که دارای حداقل یکی از شرایط بافت فرسوده یعنی ناپایداری، ریزدانگی یا نفوذناپذیری باشند) پلاک‌هایی که واجد شرایط باشند (که به‌نظر می‌رسد درصد قابل توجهی از کل پلاک‌ها را تشکیل می‌دهند) در سال آینده مجوز دو طبقه تشویقی برای ساخت‌وساز دریافت خواهند کرد.

کد خبر 180193
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز