گروه شهری: مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه مطالبات شهرداری از دولت در بخش بافت فرسوده طی سال‌های ۸۸تاکنون بالغ بر ۱۶۰میلیارد تومان است، گفت:

طبق قانون دولت موظف است 50 درصد از تسهیلات مسکن مهر ارزان قیمت با نرخ سود 9درصد را در بافت فرسوده به مردم اعطا کند که تاکنون نه‌تنها این امر محقق نشده بلکه تسهیلات بانکی با نرخ 22درصد نیز در پرده‌ای از ابهام است. علیرضا جعفری با بیان اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهردار تهران طی سال‌های حضور در شهرداری تهران بوده است، یادآور شد:

با رایزنی‌هایی که با شورای اسلامی شهر تهران صورت پذیرفت از نیمه دوم سال 88صدور پروانه ساختمانی در محدوده‌های مصوب بافت فرسوده در شهر تهران به‌صورت رایگان و بدون هزینه انجام می‌شود. جعفری خاطرنشان کرد: همچنین شهرداری تهران برای نخستین بار در طول دوره خود، نسبت به اختصاص بودجه مصوب برای نوسازی شهر تهران برای تأمین زیرساخت‌ها و خدمات عمومی مورد نیاز و اولویت‌دار در عرصه‌های فرسوده اقدام کرده که از جمله آن می‌توان به ارائه بسته‌های تشویقی حمایتی و ضوابطی در این محدوده‌ها اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران سیاست‌های اجرایی شهرداری تهران درخصوص بافت‌های فرسوده را بسیار تأثیرگذار دانست و تصریح کرد: صدور پروانه‌های تخریب و نوسازی در بافت فرسوده در سال 91نسبت به سال 88 حدود 400درصد رشد داشته و همچنین پلاک‌های تجمیعی در سال 91 نسبت‌ به ‌سال‌88،15 برابر شده است. جعفری‌ افزود:

جریان نوسازی مردمی که با ایجاد 65دفتر خدمات نوسازی و تسهیل‌گری در محله‌های بافت فرسوده تهران شکل گرفته است نوید بخش اثر بخشی سیاست‌های اتخاذ شده است اما لازم به ذکر است که شهرداری به تنهایی قادر به مبارزه با فرسودگی مسکن در تهران نخواهد بود چرا که طبق قوانین مصوب ازجمله برنامه پنجم توسعه، قانون حمایت از احیا‌ و نوسازی، قانون تولید و عرضه مسکن، دولت وظایفی برعهده دارد که عدم‌اجرای بموقع این قوانین مانعی بزرگ در راه نوسازی است و دولت موظف است تخفیفات ارائه شده در بافت فرسوده از سوی شهرداری را در بودجه سالانه لحاظ کرده و برای تأمین زیرساخت‌ها به شهرداری بازگرداند.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران لزوم همکاری دولت با شهرداری و عمل به وظایف قانونی و همدلی و مشارکت مردمی در بستر تسهیلات و مشوق‌ها، تنها راه دستیابی به اهداف برنامه پنجم توسعه و نوسازی سالانه 10درصد از عرصه بافت‌های فرسوده است. وی همچنین خاطرنشان کرد: تهران به‌عنوان پیشرو در زمینه نوسازی تاکنون موفق به نوسازی هشت‌درصد از عرصه 3268هکتاری بافت فرسوده خود شده است که نسبت به میانگین سایر کلانشهرها موفق‌تر عمل کرده است. جعفری در ادامه این جلسه ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ای که از سوی سازمان نوسازی در سال 91 ارائه شده است و با مشارکت مردم و دولت در این طرح ملی طی دوره برنامه پنجم توسعه، شاهد نوسازی تهران باشیم.

کد خبر 181301
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز