گروه شهری: مدیرعامل سازمان نوسازی با بیان اینکه حرکت جدی در نوسازی بافت‌های فرسوده مستلزم هم‌افزایی دولت و شهرداری است، گفت: با وجود وعده‌های داده شده دولت در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون هیچ‌یک از این وعده‌ها محقق نشده است.

علیرضا جعفری با تأکید بر اهمیت نوسازی بافت‌های فرسوده به‌عنوان اصل پیشگیری از حادثه گفت: ‌متأسفانه بعد از اینکه حادثه‌ای جدی در فضای کشور ایجاد می‌شود در روزهای اولیه حساسیت‌ها برای مدیریت بحران و پیشگیری از وقوع حوادث جبران ناپذیر زیاد است اما به مرور این حساسیت‌ها کمرنگ‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات مدیریت شهری طی سالیان اخیر در این زمینه افزود: در سطح شهر تهران، شهرداری سیاست‌های خوبی در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده داشته تا از این طریق بتواند براساس اصل پیشگیری قبل از حادثه، ظرفیت بافت‌های خطر پذیر را در تهران کم کند.

جعفری با تأکید برلزوم همکاری جدی‌تر دولت در این زمینه اظهار کرد: ‌امروزه نیازمند پیگیری‌های جدی در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده هستیم که مستلزم هم‌افزایی در مدیریت‌های دولتی و شهری است. وی با بیان اینکه امروزه شهرداری به‌تنهایی بار پیشگیری از وقوع حوادث را در تهران بر عهده دارد، ‌تصریح کرد: در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده،‌ امروزه با افزایش قابل توجه صدور پروانه مواجه هستیم که این به‌دلیل تسهیلاتی است که شهرداری در این زمینه درنظر گرفته اما متأسفانه شاهدیم که مدیریت شهری چه در بحث مقابله با بحران و چه در زمینه پیشگیری از حادثه این بار را به‌تنهایی بر دوش دارد.

مدیرعامل سازمان نوسازی افزود: رسیدگی به این موضوع با چنین اهمیتی نیازمند آن است که تسهیلات مالی به‌عنوان بازوی توانمند‌سازی‌ به افرادی که در سطح اقتصادی مناسبی نیستند ارائه شود تا در کنار تسهیلات تشویقی شهرداری شاهد آن باشیم تا نوسازی ومقاوم‌سازی‌ بافت‌های فرسوده رونق بیشتری بگیرد.وی تصریح کرد: با وجود وعده‌های داده شده دولت در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون هیچ‌یک از این وعده‌ها محقق نشده است که جای تأسف دارد.

جعفری گفت که باید سیاست‌ها و تسهیلات مالی و بانکی راجدی‌تر در میدان عمل ببینیم و در کنار بسته‌های تشویقی شهرداری قرار دهیم تا نتیجه مناسب حاصل شود و به این ترتیب براساس اصل پیشگیری قبل از وقوع حادثه حرکت کنیم.علیرضا جعفری پیش‌تر نیز به خبرگزاری‌ها گفته بود که شهرداری به‌تنهایی قادر به مبارزه با فرسودگی مسکن در تهران نیست و طبق قوانین مصوب ازجمله برنامه پنجم توسعه، قانون حمایت از احیا و نوسازی، قانون تولید و عرضه مسکن، دولت وظایفی بر عهده دارد که عدم‌اجرای بموقع این قوانین مانعی بزرگ در راه نوسازی است. دولت موظف است تخفیفات ارائه شده در بافت فرسوده از سوی شهرداری را در بودجه سالانه لحاظ کرده و برای تأمین زیرساخت‌ها به شهرداری بازگرداند.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های 88تا91 بالغ بر 160میلیارد تومان مطالبات شهرداری از دولت است که پرداخت نشده است، گفت: طبق قانون دولت موظف است 50درصد از تسهیلات مسکن مهر ارزان قیمت با نرخ سود 9درصد را در بافت فرسوده به مردم اعطا کند که تاکنون نه‌تنها این امر محقق نشده بلکه تسهیلات بانکی با نرخ 22درصد نیز در پرده‌ای از ابهام قرار دارد کما اینکه بسیاری از کسانی که اقدام به تخریب و نوسازی کرده‌اند طی سال گذشته موفق به اخذ وام بانکی نشده‌اند.

کد خبر 181642
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز