مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۶
۰ نفر

قم: در کل کشور 72هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که این میزان بافت فرسوده در 471شهر کشور واقع شده است.

بافت فرسوده - تهران

به گزارش مهر، قم نیز ازجمله مناطقی است که 2000هکتار بافت فرسوده دارد و براساس اعلام کارشناسان 32درصد از واحدهای مسکونی قم بالغ بر 50هزار و 530واحد مسکونی و 50درصد واحدهای اقامتی و اداری بالغ بر 200واحد دولتی و اداری در این محدوده واقع شده و جمعیتی بالغ بر 400هزار نفر را در خود جای داده است. به گفته مدیرعامل شرکت عمران معصومیه، تلاش در جهت احیا و نوسازی محدوده بافت فرسوده شهر قم از سال 85به‌صورت جدی‌تر دنبال و در این راه گام‌های مؤثری هم برداشته شده است.

اما به‌رغم کارهایی که تاکنون صورت گرفته است آنچه ظاهر امر نشان می‌دهد، روند کند این بازسازی‌هاست. مدیرعامل شرکت عمران معصومیه در این خصوص تصریح کرد: همانطور که می‌دانید صحبت از دو هزار هکتار بافت فرسوده است که وسعت زیادی داشته و در برنامه‌های کوتاه‌مدت نمی‌توان به بهسازی آن امیدوار بود.

محسن منتظران معتقد است بازسازی بافت فرسوده قم مستلزم برنامه‌ریزی جامع، دقیق و بلندمدت است که با اراده قوی و فعالیت شبانه روزی مسئولان امر می‌توان به اجرای آن امید بست.اما سال‌هاست می‌گوییم و می‌شنویم که احیای این بافت قدیمی عزم همگانی مردم و مسئولان را طلب می‌کند، باید دید در عمل تا چه اندازه این گفته به واقعیت نزدیک شده است و عدم‌استقبال سرمایه‌گذاران در بازسازی بافت فرسوده چیست. منتظران در این خصوص می‌گوید: در بافت‌های فرسوده معضلات و مشکلات فراوانی وجود دارد که به سختی کار بازسازی در این منطقه می‌افزاید.

مدیرعامل شرکت عمران معصومیه به عدم‌وجود معابر مناسب، نبود بضاعت مالی در ساکنین بافت فرسوده جهت همکاری در نوسازی منطقه، وجود افراد سالخورده که وابستگی زیادی به محل و منزل خود دارند، عدم‌روحیه مشارکت در سرمایه‌گذاری و... به‌عنوان عوامل دخیل در روند کند احیای این بافت اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: این عوامل موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران کمتر بتوانند در این بافت‌ها به راحتی سرمایه‌گذاری کنند.

البته تاکنون برای جلب نظر سرمایه‌گذاران و ساکنان بافت فرسوده مشوق‌هایی در جهت مشارکت در بازسازی این مناطق، از سوی سازمان‌ها و نهادهای شهر قم درنظر گرفته شده است که منتظران در این‌باره می‌گوید: تخفیف 100 در صدی عوارض پروانه ساختمانی در حد تراکم در بافت‌های فرسوده توسط شهرداری، تخفیف 20درصدی هزینه‌های نظام مهندسی در تهیه نقشه و نظارت و نیز اعطای تسهیلات وام 300میلیون ریالی به ازای هر واحد مسکونی که در این مناطق احداث می‌شود، ازجمله این مشوق‌هاست.

منتظران اضافه می‌کند: در همین راستا شرکت عمران معصومیه نیز به‌عنوان متولی بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده استان قم در چند سال اخیر، تاکنون به تعداد 7738واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده، وام واگذار کرده است که البته این تعداد نسبت به کل واحدهای موجود در این محدوده که بالغ بر 50 هزار خانوار است، قابل‌توجه نیست.وی همچنین تأکید می‌کند: عدم‌توان مالی در پرداخت اقساط و عدم‌تأمین تتمه منابع مالی جهت ساخت، ازجمله مهم‌ترین دلایلی است که این کار را با روندی کند رو به جلو می‌برد.

توسعه شهرک‌های جدید یا بازسازی بافت‌های فرسوده

در این میان که برخی از هزینه‌های احیای بافت فرسوده می‌گویند، عده‌ای دیگر معتقدند بازسازی این بافت بسیار کم هزینه‌تر از ساخت شهرک‌های جدید است و به‌دلیل ارزش معنوی و فرهنگی که بافت قدیمی شهر قم برای ساکنان آن دارد، بهتر است دولت بودجه‌ خود را برای احیای این مناطق هزینه کند چرا که این کار بسیار به‌صرفه‌تر از توسعه شهرک‌های جدیدالاحداث خواهد بود. در این خصوص رئیس شورای اسلامی شهر قم بر ارزش بافت قدیمی قم صحه می‌گذارد و می‌گوید: وجود بافت‌های فرسوده شهری از معضلات مهم شهرهاست، اما در گذشته بافت‌های فرسوده باارزش‌ترین مکان‌های شهر محسوب می‌شدند که امروز به‌دلیل فرسودگی به مکان‌هایی بدون ارزش اقتصادی بالا و خالی از سکنه تبدیل شده‌اند. حجت‌الاسلام سیدمحمد آتش زر همچنین معتقد است که در مقابل ایجاد شهرک پردیسان، اگر برای نوسازی بافت فرسوده هزینه می‌شد،علاوه بر کاهش هزینه و زمان، دیگر نیازی به تهیه و توسعه حمل‌ونقل عمومی برای انتقال افراد به خارج شهر نبود. وی با بیان اینکه شهر باید عمودی توسعه یابد نه افقی، تصریح می‌کند: به جای توسعه شهرک‌ها و افزایش خدمات در خارج شهر، باید بافت‌های فرسوده شهر احیا و نوسازی می‌شد و این مهم امکان‌پذیر خواهد بود.

اما محسن منتظران مدیرعامل شرکت عمران معصومیه معتقد است که هسته مرکزی شهر به‌عنوان قلب تپنده شهر عمل می‌کند و در قم با توجه به‌وجود بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) ضرورت توجه به این محدوده، بیش از پیش احساس می‌شود.

کد خبر 210189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز