کرمان: یکی از معضلاتی که کرمان با آن دست به گریبان است وجود هکتارها بافت فرسوده و ویرانه‌هایی است که در قلب شهر به حال خود رها شده‌ و ساماندهی نشده‌اند.

بافت فرسوده - کرمان

 این درحالی است که می‌توان با سوق‌دادن پروژه‌های مسکن مهر به این منطقه موجب احیای دوباره قلب کرمان شد. البته هم‌اکنون خانه‌های مسکن مهر در کرمان با مشکلات اساسی مواجه هستند و اصلی‌ترین آن نیز دوری از شهر کرمان است.

به گزارش مهر، در قلب شهر کرمان شاهد بقایای شهر قدیم شهر کریمان هستیم. درست در مرکز شهر هزاران خانه تاریخی و بافت فرسوده وجود دارد که چهره اسفناکی به این بخش از شهر داده است. ساماندهی‌نشدن این قسمت از شهر موجب شده است مردم رفته‌رفته از این مناطق به سمت محله‌های نوساز شهر مهاجرت کنند و در نتیجه ساکنان اصلی بافت تاریخی و فرسوده کرمان افاغنه و معتادانی شده‌اند که جایی بهتر برای زندگی‌ پیدا نکرده‌اند.

هر چند طی سال‌های اخیر شاهد افزایش ساخت‌وسازها در بافت فرسوده شهر کرمان هستیم اما این حرکت نیز به کندی پیش می‌رود و خانه‌های نیمه ویرانه‌ای که به افاغنه کرایه داده شده‌اند و تجمع معتادان و ولگردان در بافت قدیم شهر کرمان موجب نگرانی ساکنان محله‌های قدیمی شهر کرمان شده است. از سوی دیگر اگرچه در حال حاضر تعدادی از این خانه‌ها ثبت میراث فرهنگی هستند اما باید پرسید ثبت این خانه‌ها چه کمکی به جذب گردشگر یا میراث تاریخی شهر کرمان کرده است؟

پیشنهاد بسیاری از مسئولان شهری کرمان انتخاب خانه‌های مرغوب و قدیمی شهر کرمان به‌عنوان بافت تاریخی و حمایت همه‌جانبه تمامی دستگاه‌ها در راستای احیا و مرمت این خانه‌ها و خارج‌کردن نام برخی از خانه‌های مخروبه از فهرست آثار تاریخی است. ‌همچنین مهاجرت گسترده مردم کرمان از مرکز و شرق شهر به سمت غرب و شمال شهر هر روز پررنگ‌تر می‌شود و تراکم جمعیتی بسیار بالا را در غرب شهر کرمان شاهد هستیم که تعادل جمعیتی را به هم زده است. از این نکته نیز نباید غافل ماند که کارشناسان شهری کرمان عقیده دارند مقاوم‌نبودن خانه‌ها در بافت قدیم و بالاآمدن سطح آب‌های زیرزمینی در این بخش از شهر، خود تهدید بالقوه‌ای به‌حساب می‌آید.

فرصتی که از دست رفت

هم‌اکنون خانه‌های مسکن مهر در کرمان با مشکل اساسی مواجه هستند و آن دوری از شهر کرمان و همچنین خدمات زیربنایی ازجمله آب، برق ، گاز و. . . به این واحدهای مسکونی است. پراکندگی مسکن مهر در کرمان به حدی بالاست که از شهرک مطهری کرمان تا محدوده ایستگاه راه‌آهن کشیده شده است.

این امر خود به ایجاد حاشیه‌نشینی رسمی در اطراف شهر کرمان دامن‌زده که در نهایت مشکلات متعددی به همراه خواهد داشت و زمینه را برای گسترش حاشیه شهر کرمان مهیا کرده است. این مسئله در حالی رخ داده‌که شهر کرمان، شهری مملو از زمین‌های خالی به‌خصوص در بافت فرسوده شهر است و می‌شد با کمی هزینه و تصاحب زمین‌های بلاصاحب یا رها شده در مرکز شهر زمینه را برای ایجاد یک حرکت انقلابی برای تغییر چهره شهر فراهم کرد.

آمادگی شهرداری

شهردار کرمان هم یکی از دغدغه‌های اصلی خود را بافت فرسوده شهر کرمان عنوان کرد و گفت: با سیاست‌های شهرداری کرمان طی سال‌های اخیر شاهد افزایش روند ساخت‌وسازها در مناطق مختلف شهر هستیم اما در بافت فرسوده با مشکلاتی مواجهیم که روند ساخت‌وسازها را کند می‌کند. ابوالقاسم سیف‌اللهی افزود: شهرداری کرمان نیز آمادگی کامل در راستای همکاری با میراث فرهنگی برای مرمت و احیای این بخش از شهر را دارد چون ماهیت شهر کرمان تاریخی است و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که صنعت گردشگری رونق گیرد.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری کرمان نیز درخصوص بافت تاریخی شهر گفت: این سازمان درصورت تأمین اعتبار قادر است بافت تاریخی و قدیم شهر کرمان را حیات دوباره بخشد. محمدرضا عسکری‌احیای بافت تاریخی شهر کرمان را تنها با مشارکت مردم، بخش خصوصی و استفاده از تسهیلات دولتی امکان‌پذیر دانست و یادآور شد: شهروندان ساکن در بافت قدیم باید قدر این نعمت را دانسته و برای آبادانی و حیات همیشگی آن تلاش کنند.

وی شناسایی محله‌های قدیمی و بافت با ارزش تاریخی، احداث ساختمان و تاسیسات مورد نیاز عمومی شهر در اجرای طرح‌های شهرداری، استفاده بهینه از اراضی مرغوب شهر که به‌صورت متروکه باقی مانده و تبدیل آنها به پارکینگ و قطعات حصارکشی شده را ازجمله اهداف و وظایف سازمان بهسازی و نوسازی دانست و تصریح کرد: این سازمان به‌منظور احیای بافت قدیم شهر کرمان و برای جلوگیری از خالی از سکنه‌شدن این بافت تمام تلاش خود را به‌کار خواهد برد. ‌‌مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری کرمان با تأکید بر کمک شهرداری در بازسازی بافت‌های فرسوده، خاطرنشان ساخت: ساکنان بافت‌های فرسوده جهت بازسازی و بهسازی منازل خود، با مراجعه به شهرداری علاوه بر دریافت 50درصد تخفیف جهت اخذ پروانه ساختمانی، از تسهیلات میلیونی نیز بهره‌مند خواهند شد.

کد خبر 194755

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز