گروه شهری: مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: تمامی پروانه‌های صادر شده در بافت فرسوده از نیمه دوم سال ۸۸تاکنون به‌صورت رایگان صادر شده که مجموع این تخفیفات عددی بالغ بر ۱۹۰میلیارد تومان شده است.

علیرضا جعفری با اشاره به بند دو سیاست‌های کلی نظام در امور مسکن که به احیای بافت‌های فرسوده شهری و روستایی از طریق روش‌های کارآمد پرداخته و از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، گفت: ماده 171قانون برنامه پنجم توسعه به‌صراحت وزارت راه و شهرسازی را ملزم به احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده طبق برنامه 10ساله از زمان ابلاغ کرده است، (یعنی سالانه 10درصد) و همچنین دولت را موظف کرده که حداقل 50درصد از منابع و تسهیلات اعطایی برای بخش مسکن اعم از مسکن مهر را در بافت‌های فرسوده شهری هزینه کند.

جعفری افزود: در آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن (فصل هشتم ماده 42)به تشکیل دفاتر خدمات نوسازی محلی توسط بخش غیردولتی تحت نظارت شهرداری‌ها اشاره شده است.مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: براساس ماده16 قانون فوق‌الذکر دولت موظف شده است که 100درصد تخفیف اعمال شده از سوی شهرداری‌ها در بافت فرسوده را در لوایح بودجه سنواتی منظور و برای تأمین زیرساخت‌ها و سرانه‌های مورد نیاز پرداخت کند.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، شهرداری‌ها به موجب ماده 10قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری موظف به صدور پروانه پروژه‌های تجمیعی صرفا با صورتجلسه توافق مالکین شده‌اند. جعفری افزود: در ماده 14قانون ذکر شده، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها نیز موظف شده اعتبارات مورد نیاز برای ساخت فضاها و ساختمان‌های عمومی و خدماتی در محدوده مصوب بافت فرسوده را تأمین کند.

وی با استناد به ماده 15قانون حمایت از احیای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی موظف شده است حداقل 25درصد از تسهیلات بانکی ارزان قیمت تخصیصی به بخش مسکن را به امر احداث و نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده اختصاص دهد. همچنین دولت موظف است درخصوص معماری اسلامی ایرانی و صنعتی‌سازی‌ نیز اقدامات لازم را صورت دهد. وی در ادامه تصریح کرد: شهرداری تهران نیز طبق مصوبه شورای اسلامی شهر موظف به صدور پروانه رایگان در مناطق دارای بافت فرسوده شده است.

جعفری گفت: حل مسئله فرسودگی یک مسئله ملی و نیازمند همکاری و هم‌افزایی توان دولت، بانک مرکزی و دستگاه‌های خدمات رسان اعم از شهرداری‌ها و سایر نهاد‌های دولتی است. او با بیان اینکه ارزیابی عملکرد دولت و شهرداری‌ها در این حوزه نکات قابل توجهی را نمایان می‌کند، افزود: طی سال‌های ابلاغ قوانین و مقررات در کلانشهر تهران حدود 14درصد از عرصه سه هزار هکتاری بافت‌های فرسوده نوسازی شده که این بیش از دو برابر سایر کلانشهر‌هاست. به گفته جعفری تسهیلات تشویقی بسیار مناسبی که در طرح تفصیلی جدید شهر تهران درخصوص نوسازی بافت‌های فرسوده لحاظ شده، باعث افزایش و رشد صدور پروانه‌های تجمیعی شده است.

کد خبر 186863
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز