مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۴:۳۳
۰ نفر

کرمانشاه: امروزه بعضی از محله‌های چند صدساله کرمانشاه که معابر باریک آن عبور شانه به شانه رهگذران را موجب می‌شد و به محله‌های آشتی‌‌کنان شهرت یافته بودند، جزو بافت‌های فرسوده دردسرآفرین هستند که در انتظار مرمت و بازسازی به سر می‌برند.

کوچه - کرمانشاه

 به گزارش مهر، پس از گذشت سال‌ها و پیشرفت‌هایی که در شهر به‌وجود آمده است، این محلات و کوچه‌های آشتی‌کنان خیلی تغییری نکرده و به مرور زمان به بافت‌های فرسوده‌‌ای تبدیل شده‌اند. آنچه نگران‌کننده است وضعیت نامناسب این بافت‌های شهری است؛ بافت‌هایی که در خیلی از نقاط شهر از جمله محدوده جلیلی (آشیخ هادی)، خیابان شهید اشک تلخ (برزه دماغ)، محدوده‌ میدان غدیر تا خیابان سید جمال‌الدین اسدآبادی (کل هواس)، خیابان مهدیه و خیابان شهید مدنی (مصوری)، منزه، بلوار شهید رجایی (وکیل آقا) و...، تمام شاخصه‌های بافت‌های فرسوده قابل مشاهده است و متاسفانه با تمام وعده‌هایی که از سوی مسئولین در این خصوص داده می‌شود این بافت‌ها همچنان چهر‌ه‌ای ناخوشایند به شهر بخشیده و مسبب مشکلات فراوانی شده‌اند که این نشان از اعمال یک مهندسی شهری ضعیف دارد.

شاخصه‌های بافت فرسوده

طبق تعاریف، بافت فرسوده شاخصه‌های زیر را داراست:
1- ریزدانگی: بلوک‌هایی که بیش از 50درصد آنها مساحتی کمتر از 200مترمربع داشته باشند.
2- ناپایداری: بلوک‌هایی که بیش از 50درصد بناهای آن ناپایدار و فاقد سیستم سازه‌ای باشند.
3- نفوذناپذیری: بلوک‌هایی که بیش از 50درصد معابر آن عرض کمتر از 6 متر داشته باشند. درباره مشکلاتی که بافت‌های فرسوده شهر به‌وجود می‌آورند، می‌شود به وضعیت کوچه‌های محله‌هایی چون شریعتی در جنوب شهر کرمانشاه اشاره کرد؛ به‌نحوی که با توجه به تمام ساخت‌ و سازها و آپارتمان‌‌سازی‌‌هایی که در این محدوده صورت گرفته است اکثر این کوچه‌ها همان کوچه‌ آشتی‌‌کنان باقی مانده‌اند؛ آپارتمان‌هایی بلند در کوچه‌هایی باریک، همراه با تردد ماشین‌هایی که پارکینگ ندارند.

ساکنین این محلات علاوه بر مشکلات مذکور همگی از بالا آمدن سطح فاضلاب هنگام بارش باران گلایه و شکایت دارند. آنچه از همه نگران‌ کننده‌تر است نبود راه‌‌حل مناسب هنگام بروز چنین اتفاقاتی است چرا که نقشه‌ مناسبی از سیستم آب و فاضلاب این مناطق در دست نیست و بارها اتفاق افتاده که برای برطرف کردن یک مشکل مجبور به کندن چندین نقطه از این کوچه‌ها می‌شوند که این نیز به نوبه‌خود معضلات و مشکلات دیگری را به بار ‌می‌آورد.

نبود استحکام لازم در بافت‌‌های فرسوده و قدیمی بودن این بافت‌ها از نظر نقشه ساخت مشکل خطرآفرین و مهم دیگری است که سبب می‌شود اولاً ساکنین این محلات به راحتی نتوانند از امکانات روز از جمله گازکشی شهری و... استفاده کنند و ثانیاً مدام نگران این مسئله باشند که با رخ دادن زلزله‌ای هر چند خفیف آیا جان سالم به در می‌برند یا خیر؟!

بیش از 1228هکتار بافت فرسوده

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی کرمانشاه گفت: از کل مساحت شهر کرمانشاه بیش از یک‌هزار و 228هکتار به‌عنوان بافت فرسوده محسوب می‌شود. وی با اشاره به مساحت 10هزار هکتاری شهر کرمانشاه افزود: سازمان بهسازی و نوسازی همراه با شرکت عمران مسکن سازان منطقه غرب برای بازسازی بافت‌های فرسوده شهر اقداماتی انجام داده است. بهرام اسماعیلی از جمله این اقدامات را پیش‌بینی امتیازاتی مثل تخفیف‌های 100درصدی عوارض ساختمانی برای بازسازی بافت‌های فرسوده در کرمانشاه ذکر کرد و گفت: این میزان برای دیگر استان‌های کشور تنها شامل 50درصد است. اسماعیلی امتیازات دیگر را مربوط به خیابان مدرس دانست و گفت: خیابان مدرس هسته مرکزی شهر کرمانشاه است که باید احیا و نوسازی شود.

وی افزود: هر کس در این خیابان یک متر مربع فضا ایجاد کند 10مترمربع فضای تجاری در اختیار او قرار داده می‌شود. وی ادامه داد: درطول این خیابان، 56 پروژه کوچک و بزرگ با کاربرد‌های مختلف وجود دارد که برای احیای آن انرژی زیادی لازم است.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی کرمانشاه همچنین به بهره‌برداری 30 پروژه در خیابان مدرس اشاره کرد و گفت: هرکدام از این پروژه‌ها عمق نفوذ مختلفی در بافت فرسوده دارند. اسماعیلی گفت: اعطای تسهیلات بانکی تا سقف 80درصد کل هزینه‌های هر پروژه، معافیت‌های ویژه خیابان مدرس، تسهیل‌گری سازمان بهسازی و نوسازی شهر کرمانشاه در تمامی جوانب برای سرمایه‌گذاران و حمایت مسئولین ارشد استان، از جمله امتیازات دیگر برای کمک به احیای بافت‌های فرسوده در کرمانشاه است. وی در پایان به ماده 171 قانون برنامه پنجم توسعه، در رابطه با عودت بخشی از معافیت‌ها به شهرداری اشاره کرد و گفت: متاسفانه وزارت مسکن و شهرسازی تا‌کنون به قول‌هایی که داده، عمل نکرده است.

به هر حال رسیدگی هرچه ‌سریع‌تر مسئولین شهر برای رفع معضل بزرگ بافت‌های فرسوده در کرمانشاه که از کلانشهرهای کشور است و تخریب، تعمیر و بازسازی این بافت‌ها، برای داشتن شهری زیبا و امن، ضروری به‌نظر می‌رسد.

کد خبر 173124

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز