همشهری آنلاین: در بین دو میلیون و 400 هزار واحد مسکونی در کلانشهر تهران، هم‌اکنون بین 400 تا 600 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده قرار دارد که شهرداری تهران به تنهایی نمی‌تواند این مسئله را حل سازد و قوای سه گانه باید در این زمینه به آن کمک کنند.

"حمزه شکیب" رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در گفتگو با ایلنا با اعلام این مطلب افزود: قرار بود اقدماتی برای ساماندهی اوضاع واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده انجام شود که برخی از این اقدامات مانند ایجاد اتاق‌های امن نه جنبه عملیاتی داشت و نه عملیاتی شد.

شکیب افزود: هم‌اکنون می‌توان گفت اگر بافت‌های فرسوده مشکل نخست تهران نباشد، بدون شک مشکل دوم است و به عبارتی بافت‌های فرسوده بعد از حمل و نقل، ترافیک و آلودگی هوا، جزء یکی از مشکلات اساسی شهر تهران است که باید با یک نگاه جامع و مدیریت قوی، دنبال شود.

او اظهار کرد: سامان بخشی بافت‌های فرسوده صرفا در توان شهرداری نیست و نیازمند یک عزم جدی است چون مشکل بافت‌های فرسوده تهران،ملی ا‌ست.

به گفته شکیب غلبه بر مشکل بافت‌های فرسوده به یک مدیریت قوی در قالب مدیریت شهری نیاز دارد که حمایت سایر قوا را نیز در کنار خود ببیند و با یک برنامه‌ریزی شفاف و سالم، ساماندهی و توسط تیم‌های نظارت و کنترل نیز ممیزی شود.

او ادامه داد: اگر به این شیوه عمل می‌کردیم قطعا می‌توانستیم کاری از پیش ببریم.

سکونت بیش از یک میلیون نفر در بافت‌های فرسوده

"علیرضا جعفری"، مدیر عامل جدید سازمان نوسازی شهرداری تهران نیز در مورد وضعیت بافت‌های فرسوده شهر تهران اظهار داشت: یکی از اولویت‌های مدیریت شهری بالا بردن سطح کیفیت زندگی در فضای شهر است و این افزایش کیفیت زندگی در حوزه مسکن و ارائه خدمات مورد نیاز به شهروندان بسیار مورد توجه است.

او ادامه داد: طبیعی است که برای رشد و ارتقا توسعه یافتگی کلان شهرها نیازمند یک کالبد پایداریم، این پایداری کالبد شهر، امروز در فضای شهر تهران با مفهوم فرسودگی مواجه شده و ما شاهد فضاهای بسیار فرسوده در سطح شهر تهران هستیم.

جعفری افزود: بافت‌های فرسوده باعث پیامدهای ناهنجار کالبدی و اجتماعی در این سطح شده است بنابراین ما به منظور ارتقا سطح کیفیت زندگی در شهرمان نیازمند برنامه‌های مدون و کارشناسانه‌ برای نوسازی کالبدی شهر هستیم که برگرفته از کیفیت مطلوب زندگی در فضای شهری و همچنین معماری منظر باشد که به هویت بخشی فضای شهری بینجامد.

به گفته وی نگاه سازمان نوسازی به عنوان متولی این امر در سطح شهر تهران به این سمت است که بتوان هویت کالبدی و هویت شهری را توسعه و کیفیت زندگی را افزایش داد و پایداری شهر را برای کاهش سطح آسیب‌پذیری در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه بالا ببریم.

مدیر عامل جدید سازمان نوسازی بافت‌های فرسوده شهرداری تهران اضافه کرد: این کارکرد ما در نگاه نوسازی و بهسازی دنبال خواهد شد تا بتوانیم وضعیت امروزی را که شاهد آن هستیم به سمت مطلوب و ایده آل ببریم.

او تصریح کرد: وضعیت فعلی، قابل قبول نیست چون هم در حوزه پایداری دچار فرسودگی زیاد هستیم و هم در حوزه عملکرد اجتماعی بافت‌ها شاهد ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی زیادی هستیم.

جعفری گفت:به منظور رفع این مشکلات نیازمند این هستیم که با هم افزایی توان مدیریت در حوزه مسایل شهری و سیاست گذاری کلان در حوزه پشتیبانی و حمایت تسهیلاتی برای شهروندان با استفاده از ظرفیت مشارکت خود شهروندان وضعیت شهر را به یک نقطه قابل قبول برسانیم.

کد خبر 155011
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز