گروه شهری: شهرداری تهران در نظر دارد تمام بافت فرسوده شهر را به بزرگ‌ترین کارگاه ساختمانی کشور تبدیل کرده و تمام ۳هزار و ۲۶۸هکتار بافت فرسوده شهر تهران را به طرح‌های نوسازی اختصاص دهد.

بافت فرسوده

به گزارش همشهری، فریدون درویش‌زاده مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران دیروز در گزارش خود به خبرنگاران درباره عملکرد 6ماه نخست سال‌جاری اظهار داشت: ظرف حدود 4‌سال گذشته با 1000میلیارد تومان در سازمان نوسازی شهر تهران کار تصدیگری در قالب طرح خانه‌به‌خانه، فروش متری مسکن، فروش اوراق مشارکت و نوسازی بافت‌های فرسوده محور امام‌علی(ع) انجام شد. درویش‌زاده درعین حال سیاست جدید سازمان نوسازی شهر تهران را کوچک‌سازی‌، سیاستگذاری و تولی‌گری بدون دخالت در ساخت‌وساز در امر نوسازی بافت‌های فرسوده اعلام کرد و گفت: راهکار و راهبرد ما این است که از مشارکت اجتماعی در این باره حداکثر استفاده را کنیم. وی در بخش دیگری از گزارش خود اظهار داشت: در 6‌ماه نخست امسال 20‌هزار واحد پروانه در بافت فرسوده صادر و کار نوسازی شروع شده است که نسبت به سال گذشته دو برابر رشد نشان می‌دهد.

وی با اعلام اینکه هر روز در تهران 110‌خانه فرسوده اقدام به نوسازی کرده و در 6ماه اخیر پروانه گرفته‌اند، گفت: سال گذشته 17 و امسال 19‌درصد ساخت‌وسازها در بافت فرسوده صورت گرفته؛ ضمن اینکه در 10‌سال گذشته این میزان ساخت‌وساز در بافت فرسوده شهر تهران بی‌نظیر بوده است. درویش‌زاده همچنین از افزایش 3هزارمتر مربعی معابر بافت فرسوده در نتیجه نوسازی مردمی سخن گفت که براساس آن تا‌کنون 6‌هکتار به معابر بافت فرسوده اضافه شده و کوچه‌های باریک غیرقابل دسترس گذشته به کوچه‌های 8‌متری استاندارد تبدیل شده‌اند.

یکی دیگر از موضوعات مورد اشاره مدیرعامل سازمان نوسازی، مسئله رشد 280‌درصدی تجمیع در بافت‌های فرسوده بود؛ وی در این باره گفت: از 20‌هزار واحد پروانه صادر شده در 6‌ماه نخست امسال 6‌هزار و 590‌مورد تجمیع از 2تا 16‌پلاک بوده که سال گذشته در این خصوص تنها 2‌هزار و 371‌مورد تجمیع اتفاق افتاد.بنا براین گزارش، تا پایان امسال 30‌هزار نوسازی در شهر تهران باید صورت گیرد که سهم 6ماه نخست امسال به گفته درویش‌زاده باید 16‌هزار مورد باشد اما خوشبختانه 19‌هزار مورد نوسازی صورت گرفته و این نشان‌دهنده آن است که 25‌درصد از برنامه زمان‌بندی جلو هستیم.از سوی دیگر در برنامه تجمیع امسال قرار بود از 30‌هزار مورد نوسازی 12‌هزار تجمیع صورت گیرد که در 6ماه نخست سال با بیش از 6‌هزار مورد تجمیع باز هم از برنامه جلو هستیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از رشد دوبرابری انبوه‌سازی‌ در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده خبر داد و در توضیح آن گفت: سال گذشته 1525 انبوه‌سازی‌ صورت گرفت که در این 6 ماه با 3هزار و 341 مورد انبوه‌سازی‌ به رشد بیش از دو برابر در این بخش دست یافتیم. به گفته درویش‌زاده کل تخفیفات شهرداری تهران برای نوسازی در بافت فرسوده در 6ماه نخست سال گذشته 14‌میلیارد تومان بود که این رقم امسال تا‌کنون به 32‌میلیارد تومان و تا پایان سال به 65‌میلیارد تومان خواهد رسید.

بر این اساس شهرداری تهران از مردم نه‌تنها بابت پروانه ساخت وجهی دریافت نکرده بلکه جرایم ساخت‌وسازهای قدیمی مردم را نیز به‌طور کامل بخشیده و به نوعی این یارانه شهرداری تهران برای نوسازی بافت فرسوده است. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از موفقیت کامل طرح فروش متری مسکن سخن گفت و افزود: این طرح تا‌کنون 73‌درصد پیشرفت داشته است و پیش‌بینی می‌شود که مرحله سوم آن بهمن ماه به اتمام برسد. وی گفت: در قالب این طرح از مردم 210‌میلیارد تومان جمع کردیم و در بافت‌های فرسوده و زمین‌های ذخیره کار نوسازی صورت گرفت که سود یا واحد‌های مورد نظر مرحله اول در خرداد ماه پرداخت شد و هم‌اکنون نیز تمام کسانی که دفترچه‌های مرحله دوم را دارند می‌توانند سود پول خود را از بانک‌هایی که دفترچه خود را از آنها خریداری کرده‌اند دریافت یا درصورت تمایل واحد مورد نظر خود را خریداری کنند.

ابهام‌های مالی و ساختاری سازمان نوسازی رفع شد

گزارش مالی سازمان نوسازی ابهامات مالی و ساختاری را به‌طور کامل مرتفع کرد. معصومه آباد عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ارائه گزارش مالی سازمان نوسازی در جلسه یکشنبه گذشته شورا ابهامات مالی و ساختاری را به‌طور کامل و همه‌جانبه مرتفع ساخت گفت: همزمان با رفع ابهامات، اصلاحات مورد نیاز قانونی برای اینکه سازمان نوسازی بتواند با سرعت بیشتر و صرف هزینه‌های کمتر مسیر نوسازی بافت‌های فرسوده را طی کند نیز به انجام می‌رسد. آباد تاکید کرد: با ارائه کامل و همه‌جانبه گزارش مالی سازمان نوسازی، جلسه روز گذشته تقریبا با رضایت همه اعضای شورای اسلامی شهر به اتمام رسید و قرار شد گزارشی که کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کرده بود به‌صورت مصوبه مورد تصویب اعضای شورا قرار گیرد و برای اجرا به شهرداری ابلاغ شود.

کد خبر 148099
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز