دیروز در جلسه علنی شورای شهر گزارش نهایی تحقیق و تفحص از عملکرد مالی و اجرایی سازمان نوسازی شهر تهران توسط رسول خادم رئیس کمیته تحقیق و تفحص قرائت شد.

شورا

 به گزارش همشهری، نتیجه گزارش تحقیق و تفحص به همراه تکالیف تعیین شده برای شهرداری تهران به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تهران رسید.مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران طی سخنانی گفت: مژده می‌دهم که با همکاری شهرداری و شورای شهر بخش زیادی از این گزارش به نتایج مثبت رسیده‌است به این معنی که این فقط یک گزارش نیست بلکه شهرداری به پیشنهادهای شورای شهر در مورد حقوق، شرکت‌های زیر مجموعه و بازپس‌گیری اموال و شرکت‌ها و مسائل دیگر عمل کرده است.

رسول خادم نیز در گزارش خود اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای شهر در تاریخ 18 اردیبهشت ماه سال گذشته در مورد واگذاری سهام شهرداری در 18 شرکت نوسازی به بخش خصوصی، این اتفاق افتاد اما رابطه شهرداری مناطق با این شرکت‌ها ادامه پیدا می‌کند.به گفته خادم مطابق آیین‌نامه مصوب هیات دولت دفاتر تسهیل‌گری که وابسته به بخش خصوصی هستند باید در مناطق، درجذب مشارکت برای احیا و نوسازی فعالیت داشته باشند اما برخی شرکت‌های نوسازی کار موازی داشتند و برخی دیگر غیراز کارموازی کار دفاتر خدمات الکترونیک را نیز انجام می‌دادند.

وی گفت: شهرداری به‌دلیل شیوه‌های اجرایی مناسب برای بافت فرسوده نظام نامه اجرایی تهیه کرده اما به‌دلیل بحث تحقیق و تفحص در سازمان نوسازی، فرصت ارائه آن را پیدا نکرد که قرارشده است ظرف 15 روز آینده پس از بررسی و بازنگری، این نظام اجرایی به شورای شهر ارائه شود.به گفته رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای شهر در سازمان نوسازی 18 شرکت نوسازی مناطق، یک شرکت نوسازی مادر و 6 شرکت موضوعی داریم که در تاریخ دوم مهرماه گذشته شهردار تهران به کلیه مناطق 22 گانه ابلاغ کرد که هرگونه اموال این شرکت‌ها که متعلق به شهرداری است باید برگردانده شود و کارکنان رسمی و قرار دادی در اداره این شرکت‌ها نباید دخالتی داشته باشند.

در این باره اما پروین احمدی‌نژاد دیگر عضو شورای شهر تهران خواستار آن شد که با درنظر گرفتن اینکه در طول یک سال ونیم گذشته اموال شهرداری در اختیار این شرکت‌ها بوده، خسارت لازم پرداخت شود ضمن اینکه سازمان بازرسی شهرداری پیگیری لازم را انجام دهدتا اگر این شرکت‌ها در مناقصه و مزایده ترک تشریفات کرده‌اند مورد رسیدگی قرار گیرد.در پاسخ اما رسول خادم اظهار داشت: سهامداران این شرکت‌ها از بخش خصوصی هستند ضمن اینکه بعضی از این شرکت‌ها در جایگاه تسهیل‌گری نقش خوبی بازی کرده‌اند و برخی دیگر عملکرد خوبی نداشته‌اند که همه اینها باید در چارچوب قرارداد ارزیابی شود زیرا نمی‌توانیم بگوییم بخش خصوصی ارتباطی با آیین‌نامه مالی شهرداری نداشته باشد.

در این باره مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد کرد با توجه به اینکه این شرکت‌ها را قانونا نمی‌توانیم از ورود به مناقصات یا مزایده‌ها منع کنیم باید ترتیبی اتخاذ شود که اگر شرکتی عملکرد خوبی در جایگاه تسهیل‌گری نداشت در لیست سیاه قرارگیرد تا در مزایده و مناقصه‌ها و خارج از تشریفات، کاری به آن شرکت داده نشود. وی عملکرد مدیریت شهری در مقایسه با سایر ارگان‌های حوزه نوسازی بافت فرسوده را خوب ارزیابی کرد و گفت: درنظر داریم سازمان نوسازی شهر تهران را به سازمانی کوچک، سیاستگذار، ستادی و برنامه‌ریز تبدیل کنیم که کار اجرایی انجام ندهد اما دفاتر تسهیل‌گری را تقویت خواهیم کرد.

وی یکی ازمهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهر را از ابتدای تشکیل شورا‌ها بافت فرسوده دانست و افزود: به همین دلیل نیز یک بسته حمایتی به تصویب رساندیم که به تسریع ساخت و سازهای بافت فرسوده منجر شد.یکی دیگر از محورهای گزارش دیروز تحقیق و تفحص مربوط به فروش 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت بافت‌های فرسوده بود که چمران در این باره گفت: ما فروش اوراق مشارکت بافت فرسوده را لغو نکردیم اما این کار تنها زمانی به جریان می‌افتد که به یقین برسیم فروش این اوراق ازنظر اقتصادی به صرفه است.

در این باره اما حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن تایید عملکرد مدیریت شهری و معاونین شهرساز مناطق 22 گانه در نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: مدیریت شهری در نوسازی بافت‌های فرسوده به اندازه سهم خودش موفق بوده؛ به‌عنوان نمونه مصوبات شورای شهر در بخشش عوارض نوسازی موجب افزایش چشمگیر صدور پروانه و ساخت وساز در حوزه بافت‌های فرسوده شده است اما به عملکرد سازمان نوسازی انتقاد وارد است.

گزارش عملکرد شرکت فاضلاب شهر تهران

دیروز مدیرعامل شرکت فاضلاب شهر تهران در جلسه علنی شورای شهر حاضر شد تا گزارشی از عملکرد این شرکت ارائه کند. اصغرریاضتی در گزارش خود اظهار داشت:از ابتدای شروع به کارسیستم فاضلاب شهرتهران تا‌کنون 1200 میلیارد تومان هزینه شده است که 15 درصد از محل وام بانک جهانی، 10 درصد اعتبارات دولتی و 75 درصد از اجرای تبصره 3 مصوبه شورای اسلامی شهر تهران و خرید انشعاب توسط مردم بوده است.

به گفته ریاضتی 3 میلیون و 300 هزارنفر از جمعیت 8 میلیونی شهر تهران به شبکه تصفیه فاضلاب براساس شاخص‌های محیط‌زیست دسترسی دارند که شامل 39 درصد جمعیت شهرتهران است.
مدیرعامل شرکت فاضلاب شهر تهران همچنین اظهار داشت: طی یک برنامه 5 ساله 75 درصد جمعیت شهر تهران به شبکه تصفیه فاضلاب متصل خواهند شد که لازمه آن تامین 2 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار است که منبع تامین آن هنوز معلوم نیست.

معصومه ابتکار عضو کمیسیون فنی شورای شهر نیز ضمن تقدیر از پیشرفت کار فاضلاب تهران گفت: برای 5 سال آینده پیش‌بینی پیشرفت 75 درصدی شده که با توجه به روند تخصیص اعتبارات این امر خیلی غیرواقعی به‌نظر می‌رسد. وی گفت: در حالت خوش بینانه ظرف 15 سال آینده باید به رقم پیشرفت 75 درصدی برسیم. احمد مسجد جامعی نیز گفت: از آنجایی که آمار ارائه شده از سوی شرکت فاضلاب با آمار نمایندگان محلات (شورایاران) هماهنگ نیست بهتر است یک نماینده از سوی شورایاران برای نظارت بر دستگاه‌های اجرایی پیشنهاد شود.بنا براین گزارش پیش‌بینی رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای شهر درمورد زمان خاتمه طرح شبکه فاضلاب شهر تهران سال 1404 بود. وی در این‌باره گفت: برنامه 5 ساله پنجم توسعه ابلاغ شده است.

انتقاد از فرمانداری تهران

دیروز معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران معطل ماندن مصوبات شورای شهر در فرمانداری تهران را سنگ‌اندازی تلقی و از آن انتقاد کرد. وی گفت: شورای شهر این همه وقت و انرژی برای تصویب مصوبات خود صرف می‌کند اما هنگامی که برای تصویب نهایی به فرمانداری ارسال می‌شود درگیر سیستم بوروکراسی شده بعضا تا 6 ماه معطل می‌ماند به همین دلیل وی پیشنهاد کرد در این باره چاره اندیشی شود.در ادامه این جلسه علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای شهر نیزعنوان کرد: من فکر می‌کنم حل مشکل فاضلاب شهری به بیش از 30 سال زمان احتیاج دارد.

ساماندهی میدان بهارستان

دیروز احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر با اشاره به طرح مهم و ارزشمند ساماندهی میدان بهارستان خواستار آن شد تا در این مهم نقش شورای شهر تهران نیز درنظر گرفته شود.
به گفته مسجد جامعی ابعاد این طرح 180 هزار متر با400 هزار متر زیربناست و قرار است با بودجه‌ای معادل 400 میلیارد تومان ظرف 2 سال در یکی از محلات مرکزی شهر تهران تغییر بنیادی صورت گیرد. وی در ادامه از لزوم اعمال سیاستگذاری و هدفگذاری واعمال نظرات لازم از شورای شهر در‌این‌باره سخن گفت و با توجه به ضرورت حفظ فضای سبز در بافت حساس میدان بهارستان از تخریب درختان باغ فخر الدوله در طرح توسعه بهارستان انتقاد کرد. وی همچنین گفت: اگر قراربه ساخت موزه در طرح توسعه میدان بهارستان است چرا به جای اینکه از بافت‌های تاریخی موجود در منطقه مثل منزل شهید دیالمه برای این مهم استفاده شود اقدام به تخریب آن شده است؟

عضوشورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: بافت تاریخی الزاما فرسوده نیست و قابل سکونت است و بسیاری از خانواده‌های اصیل تهرانی در این منطقه زندگی می‌کنند و باید بناهای تاریخی آن حفظ شود.
در ادامه رئیس شورای شهر نیز خواستار آن شد تا این پیشنهاد به‌صورت مکتوب به شورای شهر جهت رسیدگی ارائه شود.

تبریک به مناسبت روز تربیت بدنی و ورزش

چمران در این جلسه به مناسبت روز تربیت بدنی و ورزش، به ورزشکاران کشور تبریک گفت و خاطرنشان کرد: ما از نظر مسائل ورزشی در جایگاه مناسبی قرار نداریم و در این خصوص 3 سال پیش از سازمان ورزش خواستیم برنامه ورزشی 5 ساله خود را به شورا ارائه دهد که متأسفانه تا‌کنون این اقدام انجام نشده، اما طی صحبت‌های اخیر با رئیس سازمان ورزش، قرار شده برنامه 5 ساله ورزشی این سازمان به شورای شهر ارائه شود. در این باره علیرضا دبیر عضو هیات رئیسه شورای شهر نیز گفت: به‌نظر در تربیت بدنی اتفاقاتی درحال رخ دادن است که جالب نیست.وی پیشنهاد کرد با توجه به اینکه شهرداری تهران در ورزش همگانی به اندازه بودجه ورزش در کل کشور هزینه می‌کند بهتر است که مسئولیت ورزش همگانی بر عهده مدیریت شهری گذاشته شود.

کد خبر 148852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز