همشهری آنلاین: بر اساس آیه «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» قرآن هادی به ولایتی است که جریان اقوم است، جریان اقوم که برترین جریان هادی عالم وجود است همان جریانی است که ما را در ذیل جریان ولایت فقیه، ولایت اولیاء الله و ولایت رسول الله به ولایت الله می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی رئیس مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی در هم‌اندیشی پژوهشگران برتر حوزه‌های علمیه خواهران که چهارشنبه، 30 فروردین ماه، در قم برگزار شد با اشاره به آیه «وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا» خطاب به طلاب خواهر بیان کرد: اگر کسی در مکتب قرآن باشد و به قرآن خدمت نکند دچار خسران می‌شود؛ این فرد عمرش تلف شده، منفور جامعه می‌شود و به جهنم می‌رود و از همه مهم‌تر اینکه ملعون قرآن می‌شود.

قائم‌ مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی شفای قرآن را از سه بعد عقلانی، روحانی و جسمانی قابل ارزیابی دانست و اظهار کرد: از حیث عقلانی، قرآن معدن عظیم علم است، شفای روحانی قرآن، از طریق عمل به دستورات اخلاقی قرآنی حاصل می‌شود و شفای جسمانی با اتکا به بسیاری از آیات الهی به دست می‌آید.

وی ادامه داد: ما باید تلکیف خود را نسبت قرآن با عمل به آیات آن انجام دهیم؛ امام خمینی (ره) در برنامه روزانه خود سه وعده و در برخی از موارد 5 وعده قرآن می‌خواندند و بزرگانی همچون آیت‌الله العظمی جوادی آملی در برنامه روزانه خود علاوه بر ختم قرآن ختم نهج‌البلاغه را قرار داده‌اند، این افراد با انس با قرآن به مرحله عمل به آیات آن رسیده‌اند و به همین خاطر برخی از این بزرگان تجسم قرآن هستند.

محمدی با اشاره به آیه «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا» تصریح کرد: قرآن کریم انسان‌ها را به چیزی هدایت می‌کند که پایدارتر و استوارتر است و تعبیر «أَقْوَمُ» در این آیه بر همین مسئله دلالت دارد؛ این «أَقْوَمُ» تصریح به جریان ولایت دارد که این جریان ولایت در قرآن چهار وجه دارد.

وی با اشاره به اینکه هر کس در ذیل این ولایت حرکت کند در مسیر قرآن است ادامه داد: ضلع ولایت الله که در آیه «اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ» تصریح شده، ضلع ولایت رسول خدا(ص) که در آیه «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ» تصریح شده، ولایت ائمه(ع) که در آیه «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ» تصریح شده و در عصر غیبت ولایت ولی فقیه جامعه‌االشرایط از مصادیق ولایت است.

محمدی با اشاره به اینکه یک لحظه هم نباید از جریان ولایت خدا خارج شویم بیان کرد: هر لحظه که انسان گناهی مرتکب می‌شود از جریان ولایت الهی خارج شده است؛ «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» قرآن هادی به ولایتی است که جریان اقوم است جریان اقوم که برترین جریان هادی عالم وجود است جریان هدفی قرآن است و این جریان همان جریانی است که ما را در ذیل جریان ولایت فقیه، ولایت اولیاء الله و ولایت رسول الله به ولایت الله می‌رساند و اسباب بهشتی شدن ما می‌شود؛ لذا کسی بهشتی می‌شود که مهدی قرآن باشد.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های قرآن هیمنه آن بر سایر کتب آسمانی است؛ علم قرآن و شئون قرآنی هم همین حکم را دارد و بر سایر علوم هیمنه دارد؛ علوم انسانی ما هم برای اینکه پیشرفت کند باید به آیات قرآنی گوش دهد «وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ».

محمدی بیان کرد: حوزه‌های علمیه ما باید قرآن بنیان باشند و تفسیر باید در حوزه‌های علمیه جایگاه واقعی خود را پیدا کند؛ آنچه که به عنوان تفسیر در حال حاضر در حوزه‌های علمیه ما تدریس می‌شود مقدمه تفسیر است و در حقیقت کشف مدارج قرآن است و تفسیر نیست، مقام قرآن «تِبْیَانًا لِّکُلِّ شَیْءٍ» است لذا ما باید تمام مسائل خود را به قرآن عرضه کنیم و از قرآن پاسخ بگیریم.

رئیس مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی با اشاره به اینکه قرآن در سه حوزه باید مورد استفاده قرار بگیرید تصریح کرد: اولین حوزه نظام‌های معرفتی، دوم نظام‌های زندگی و تعاملات انسانی و اجتماعی اعم از فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و سوم مسائل مستحدثه که باید از قرآن استنطاق شود به عبارتی باید به قرآن عرضه شود و پاسخ آنها از قرآن اخذ شود.

محمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت علوم قرآن در حوزه‌های علمیه ما مطلوب نیست عنوان کرد: ما به فهم ظاهری آیات قرآن اکتفا می‌کنیم و کمتر به تدبر در قرآن می‌پردازیم؛ در حالیکه باید با استفاده از روایات، قرآن را فهم کرد؛ حوزه‌های علمیه ما باید با راه‌اندازی کرسی‌های نظریه‌پردازی قرآنی، ایجاد دروس خارج تفسیر در ایجاد بسترهایی برای فهم قرآن پیشگام باشند.

وی با اشاره به اینکه نگاه حوزه‌های علمیه به قرآن باید جامع باشد بیان کرد: طلاب حوزه‌های علمیه ما باید در مرحله اول زندگی خود را قرآنی کنند و بعد هادی دیگران به سوی قرآن باشند که اگر در این مسیر به موفقیت دست یابند درجات عالی بهشت از آن آنها است و اگر در این مسیر موفق نشوند آسیب‌های بسیاری متوجه خود آنها و جامعه خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی با تاکید بر اینکه برای قرآنی شدن به چند ابزار نیاز داریم که شامل دانش قرآنی، بهره‌مندی از روش‌های قرآنی و استفاده از روحیه و روش تحقیق می‌شود اظهار کرد: یکی از ابزارهایی که طلاب حوزه‌های علمیه ما باید به آن مجهز باشند روحیه تحقیق است؛ کسانی در نشر معارف قرآنی موفق می‌شوند که روحیه تحقیق در آنها نهادینه شده باشد.

وی ادامه داد: در حوزه‌های علمیه ما نباید به آموزش سنتی بسنده شود؛ آموزش یعنی اینکه مقدمات یادگیری برای فرد فراهم شود تا او بیاموزد؛ لذا نگاه ما به طلبه نباید مانند حوض آبی باشد که محدود است و تنها باید درون آن آب ریخت! نگاه ما به طلبه باید مانند چشمه‌ای باشد که اگر مقدمات آموزش او فراهم شود دانش از دورن آن خواهد جوشید.

محمدی با تاکید براینکه طاهره صفازاده نمونه کامل پژوهش محوری است خطاب به طلاب خواهر بیان کرد: طلاب خواهر ما باید زندگی و منش و شخصیت این بانوی قرآنی را الگوی خود قرار دهند؛ این بانوی قرآنی پایه‌گذار آموزش ترجمه قرآن در کشور، اولین ایرانی مترجم قرآن به زبان انگلیسی و اولین زن مترجم قرآن بود. 

کد خبر 166950
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز