همشهری آنلاین: کره شمالی برای گفت و گو جهت آغاز روند خلع سلاح هسته‌ای اعلام آمادگی کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس ، کیم کیه گوان فرستاده کره شمالی پس از ورود به پکن برای شرکت در دور جدیدی از مذاکرات شش جانبه گفت:"ما برای گفت و گو جهت اولین مرحله از اقدامات(در زمینه خلع سلاح هسته‌ای) آماده‌ایم.

گزارش‌های رسانه‌ها حکایت از آن دارد که کره شمالی  امکان دارد در قبال دریافت انرژی مورد نیاز خود ،  فعالیت‌هسته‌ای در رآکتور اصلی‌اش را متوقف کند و به بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دهد از سایت‌های هسته‌ایش بازدید کنند.

با این حال فرستاده کره شمالی گفت: هر نوع اقدام در این زمینه بستگی به رفتار آمریکا دارد.او افزود:ما این تصمیم را زمانی اتخاذ خواهیم کرد که به آن درک برسیم که ایلات متحده آمریکا سیاست خصمانه خود را کنار گذاشته و به همزیستی مسالمت آمیز روی آورده است.

کیم گفت:من نه خوشبینم و نه بدبین به دلیل آنکه همچنان موارد زیادی از اختلافات باقی است که باید از راه گفت و گو حل شوند.

فرستاده کره جنوبی نیز  گفت:مذاکرات به نقطه حساسی رسیده  و از هم اکنون باید از مرحله کلمات به مرحله عمل گذر کرد.کریستوفر هیل فرستاده آمریکا نیز گفت:به نظر می‌رسد تمایلات طرفین برای پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای کره شمالی بیشتر شده باشد.

مذاکرات شش جانبه پکن با هدف متقاعد کردن پیونگ یانگ برای صرف نظر کردن از برنامه هسته‌ای خود در سال ‪ 2003‬با شرکت دو کره ، آمریکا، ژاپن و روسیه و چین و به میزبانی چین آغاز شد. با این حال کره شمالی نخستین آزمایش هسته‌ای خود را در اکتبر سال گذشته انجام داد.

کد خبر 15270

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز