همشهری آنلاین: دبیرشورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، بر آمادگی تهران برای همکاری‌های علمی و فنی با مصر در زمینه فعالیت‌های مسالمت آمیز هسته‌ای در چارچوب آژانس تاکید کرد.

جلیلی

پخش اخبار چند رسانه‌ای واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، دکتر سعید جلیلی در مصاحبه با روزنامه الاهرام مصر، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بارها بر آمادگی خود برای از سرگیری روابط طبیعی با مصر تاکید کرده است؛ و اظهارات نبیل العربی دراین باره مثبت و امیدوار کننده بود.

وی افزود: دو کشور توانایی‌ها و اشتراکات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، و تاریخی بسیاری دارند که می‌توانند بر اساس آن ائتلاف منطقه‌ای قدرتمندی را به نفع ملتهای منطقه و ضد سلطه طلبی‌های آمریکا و صهیونیسم ایجاد کنند، و توازن قدرت را به نفع ملت‌ها تغییر دهند.

جلیلی درپاسخ به سئوالی درباره امکان همکاری‌های هسته ای بین مصر و ایران گفت: ایران و مصر دو عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند؛ و یکی از نقاط اشتراک این دو کشور در ارتباط با دستیابی به انرژی هسته‌ای با هدف صلح آمیز تولید انرژی و مخالفت با تفکر سلاح کشتار جمعی است.

جلیلی تاکید کرد: ما برای همکاری مسالمت آمیز و تبادل دانش و تجارب با طرف مصری در چارچوب آژانس بین المللی انرژی‌اتمی، آمادگی کامل داریم.

دبیرشورای عالی امنیت ملی درباره روابط ایران و مصر گفت: هیچ مانعی در برابر عادی سازی روابط دوجانبه بین مصر و ایران بویژه در برهه کنونی وجود ندارد؛ ما اکنون شاهد پیروزی انقلاب عظیم ملت مصر هستیم که اهداف آن با اهداف انقلاب اسلامی ایران شباهت دارد.

جلیلی خاطرنشان کرد: روابط دو ملت ایران و مصر تاریخی و قدیمی و سرشار از دوستی و برادری است.

جلیلی درباره انقلاب‌های عربی گفت: انقلاب‌های عربی، نتیجه طبیعی بیداری اسلامی در منطقه و تمایل به استقلال است.

وی افزود: ما معتقدیم که اسلام با تمایل انسان برای آزادی، عدل، برابری، پیشرفت، و توسعه مطابقت دارد.

جلیلی هشدار داد: تلاش‌هایی برای از بین بردن این انقلاب‌ها وجود دارد، ولی معتقدم که کسی نمی تواند در برابر این انقلاب‌ها بایستد، و اوضاع با وجود همه تلاش‌ها برای مقابله با انقلاب‌ها تغییر کرده است؛ در همین راستا نمونه ایران اسلامی بهترین دلیل است، زیرا در ابتدا با بسیاری از مشکلات، چالشها، توطئه‌ها، و محاصره روبرو شد ولی تا کنون ایستاده است و به خواست خدا همچنان پایدار خواهد ماند.

موضع ایران درباره بحرین و سوریه

جلیلی درپاسخ به اتهام‌های مطرح شده علیه ایران درباره اتخاذ موضع متناقض بویژه در ارتباط با مساله بحرین و یا سوریه گفت: مواضع ما در قبال بحرین مانند مواضع ما درباره تونس، لیبی و مصر است؛ این تناقض در مواضع کسانی است که ایران را متهم می کنند.

وی افزود: آمریکا در زمانی که علیه قذافی قطعنامه صادر می‌کند، می‌بینیم که حوادث بحرین را کاملا نادیده می‌گیرد؛ حال این سئوال مطرح می‌شود، آمریکا که مدعی حمایت از جنبش‌های مردمی است، پس چه کسی از بن علی و مبارک حمایت می‌کرد؟

جلیلی خاطرنشان کرد: سیاست‌های آمریکا بر سه محور متمرکز است؛ فریب، تضعیف و ادعای دموکراسی.

جلیلی گفت: حمایت ما از ملت بحرین، برخاسته از حمایت‌های ما از آزادی‌ها است؛ ما نمی‌توانیم در برابر ورود هزاران نظامی کشورهای همسایه به بحرین برای سرکوب ملتی مظلوم سکوت کنیم.

جلیلی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه گفت: ما با صدور بیانیه‌های رسمی، اشاره کردیم که مطالبات مشروعی در سوریه وجود دارد و باید درباره آن مشورت و مذاکره صورت گیرد.

جلیلی خاطرنشان کرد: ما به دوستان سوری خود گفتیم که در چارچوب فرایندی مسالمت آمیز با ملت گفت و گو کنند، تا از طریق آن به راه حلی که به نفع کل این کشور است دست یابند.

دبیرشورای عالی امنیت ملی گفت: سوریه همواره در کنار جبهه مقاومت و پایداری ایستاده و همواره از مساله فلسطین دفاع کرده است؛ سوریه طی جنگ، و قبل و بعد از آن، از جنبش مقاومت اسلامی (حماس) حمایت کرده است.

 

کد خبر 139430
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز