همشهری آنلاین: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با به‌کارگیری سانتریفیوژهای قدرت بالا در نطنز و راه‌اندازی زنجیره 164 تایی در این مرکز، قدرت جداسازی ماشین‌های ایرانی به میزان سه برابر افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، فریدون عباسی عصر امروز در همایش برزگداشت دانشجویی روز ملی فناوری هسته‌ای که در سالن مفید دانشگاه قم برگزار شد اظهار کرد: رشد هسته‌ای نیازمند پیشرفت کشور در رشته‌های مختلفی بوده و این فناوری‌ها از سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب در داخل کشور پی‌ریزی شدند.

وی افزود: امروز در وضعیتی هستیم که فناوری کامل چرخه سوخت هسته‌ای در کشور ما وجود دارد به طوری که از مراحل نخست استخراج تا تولید کیک زرد و میله سوختی در ایران انجام می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مراحل مختلف غنی‌سازی اورانیوم گفت: هم‌اکنون مجتمع‌های تولید سوخت در کشور فعال بوده و مراکز دیگری نیز در آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی خاطرنشان کرد: در مورد نیروگاه بوشهر نیز باید گفت زمانی می‌توان راه‌اندازی کامل آن را اعلام کرد که تمام مراحل به بهره‌برداران واگذار شود ضمن اینکه کارشناسان روسی هم‌اکنون مراحل مختلف تحویل را طی می‌کنند.

عباسی با بیان اینکه رآکتور نیروگاه بوشهر در 22 بهمن سال گذشته به 75 درصد قدرت خود رسید عنوان داشت: مقرر شده است که در پایان فروردین، آزمون‌های مربوط به قدرت 75 درصد خاتمه یابد اما باید آزمایشات مختلف تکمیل شوند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در سال نخست بهره‌برداری، تعدادی از کارشناسان روسی در نیروگاه بوشهر حضور خواهند داشت تا فرآیند آماده‌سازی و بهره‌برداری طبق روال عادی آن پیش برود ضمن اینکه نباید انتظار زیادی از این نیروگاه داشت زیرا این نخستین تجربه ما بوده و توان آن نیز در مقابل مصرف برق در کشور چندان زیاد نیست.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون میزان تولید برق بیش از مصرف در کشور است افزود: تعدادی از نیروگاه‌های برق کشور همواره در حال تعمیر یا تجهیز بوده و همه نیروگاه‌ها همیشه در مدار نیستند و نیروگاه بوشهر نیز همانند دیگر مراکز عمل می‌کند و تنها سوخت آن متفاوت خواهد بود.

عباسی با تاکید بر بومی‌سازی ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در کشور ابراز کرد: سال جدید توسط مقام معظم رهبری، سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده به همین دلیل باید با تلاش مضاعف نسبت به بومی‌سازی ساخت نیروگاه‌های اتمی در کشور اقدام کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه به پاسخگویی به سئوالات حاضران در همایش پرداخت و در جواب یکی از سئوالات در خصوص ضرورت دستیابی به انرژی هسته‌ای و نیز کاربرد پرتوها در زندگی گفت: پزشکی، صنعت و کشاورزی از حوزه‌هایی هستند که دانش هسته‌ای در آنها کاربرد دارد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر پزشکی هسته‌ای در ایران عنوان داشت: رادیوداروهای به دست آمده از دانش هسته‌ای در کشورمان بیشتر مربوط به حوزه تشخیص بیماری بوده و در زمینه درمان، فعالیت‌های چندانی صورت نگرفته است اما امیدواریم با تکمیل رآکتور دانشگاه تهران، شاهد تولید داروهای پرتویی برای درمان بیماری‌ها نیز باشیم.

عباسی پروژه‌های کشاورزی هسته‌ای را بیشتر در حد پایان نامه‌های دانشجویی دانست و افزود: در مزرعه‌های تحقیقاتی فعالیت‌های مختلفی صورت گرفته اما آثار آن در جامعه چندان مشهود نیست زیرا سیاست‌های ترویجی خوبی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: توسعه کاربردهای انرژی هسته‌ای در کشور ما چندان صورت نگرفته و دلیل این امر نیز کافی نبودن ظرفیت رآکتورها و نیز کارهای حجیم مربوط به تولید سوخت هسته‌ای بوده است.

وی با اشاره به نیاز کشور به استفاده از دانش هسته‌ای در کشاورزی و تولید غذا گفت: در همین زمینه تقاضای کمک از آژانس بین‌المللی هسته‌ای نیز صورت گرفته اما آنها با توجه به مسائل موجود هنوز تمایل چندانی به این موضوع ندارند.

عباسی با بیان اینکه انرژی خورشیدی توان تامین همه نیازهای انرژی را در حال حاضر ندارد افزود: بحث گداخت هسته‌ای مسئله مهم‌تری است که دانشمندان در حال کار بر روی آن هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص جایگاه ایران در میان دیگر کشورها در زمینه دانش هسته‌ای گفت: ایران جزو معدود کشورهایی است که به دانش کامل تولید سوخت هسته‌ای دست یافته است.

وی با اشاره به اعلام ایران مبنی بر ساخته شدن مجتمع‌های سوخت مجازی در اراک عنوان داشت: در این مراکز قرص‌های سربی به جای قرص‌های اورانیومی وجود داشته و نیاز به جایگزینی دارند.

عباسی با بیان اینکه هم‌اکنون اورانیوم 3.5 درصد در ایران تولید می‌شود افزود: در حال حاضر سوخت‌های میله‌ای و صفحه‌ای در کشور تولید می‌شوند ضمن اینکه سانتریفیوژهای قدرت بالا نیز در نطنز به کار گرفته شده و زنجیره 164 تایی در این مرکز راه‌اندازی شده است بنابراین قدرت جداسازی ماشین‌های ایرانی به میزان سه برابر افزایش یافته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: در زمینه ساخت رآکتور، هنوز راه زیادی مانده و با توجه به تحریم‌ها، برخی قطعات نیز وارد ایران نمی‌شوند اما باید توجه داشت که همین تحریم‌ها موجب خودکفایی کشور در زمینه ساخت بسیاری از قطعات مربوط به صنعت نفت شده است.

کد خبر 165779
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز