گروه سیاسی: نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌بینی کرد که مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه ندهد که اورانیوم ایرانی با غنای پایین را برای تبادل با اورانیوم 20درصد به ترکیه بفرستد.

سلطانیه

علی‌اصغر سلطانیه در کنفرانس خبری با روزنامه‌نگاران فرانسوی که العالم خبر آن را منتشر کرد، گفت: همراه با نصب نخستین میله‌های سوخت تولیدشده در ایران در راکتور تحقیقاتی تهران این احتمال وجود دارد که مجلس شورای اسلامی ایران یک بار دیگر به دولت اجازه ندهد که مذاکره داشته باشد یا اورانیوم را به ترکیه یا هر مکان دیگری ارسال کند که در این صورت ما [ اورانیوم غنی‌شده20 درصدی را ]تولید خواهیم کرد.

سلطانیه با بیان اینکه غنی‌سازی 20 درصدی در چارچوب پاسخ به درخواست‌های پزشکی و درمانی در ایران است، ادامه داد:‌ تهران به‌دلیل همکاری نکردن کشورهای غربی ناچار شد تا غنی‌سازی20 درصدی داشته باشد که این مسئله با موفقیت کامل و با غافلگیری غربی‌ها انجام شد.

او با اشاره به اینکه سلاح هسته‌ای در اعتقادات کشورش جایی ندارد و ایران شدیدا با دستیابی به هرگونه سلاح کشتار جمعی مخالف است، تاکید کرد: بیشترین مسئولیت برعهده رسانه‌هاست تا واقعیت را منعکس کنند. اطلاعاتی که در اختیار افکار عمومی جهان قرار داده می‌شود از طریق رسانه‌ها و منابع اروپایی و غربی است که متأسفانه اکثریت آنها در این زمینه به دروغ روی می‌آورند.

او ادامه داد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سخنانی در دیدار با محمد البرادعی، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وضوح تاکید کردند که از لحاظ شرعی و از نظر جمهوری اسلامی ایران دستیابی به سلاح هسته‌ای حرام است.نماینده ایران در آژانس تاکید کرد: هرگونه اقدام در جهت دستیابی به سلاح هسته‌ای یک خطای استراتژیک و مخالف با امنیت و منافع ملی ایران به شمار می‌رود.

او با اشاره به اینکه ایران جزء نخستین کشورهای جهان است که به معاهده منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای NPT پیوسته است، ادامه داد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا‌کنون بیش از 4هزار نفر روز از تاسیسات هسته‌ای ایران بازرسی کرده‌است.
سلطانیه همچنین مذاکرات آتی در استانبول را فرصتی تاریخی برای بازگشت غربی‌ها به پای میز مذاکره دانست و گفت: زمان به نفع طرف مقابل نیست و آنها باید از این فرصت به دست آمده به‌سرعت استفاده کنند.

او با اشاره به مذاکرات تکمیلی با طرف‌های غربی بیان کرد: پیش از این مذاکراتی را در ژنو با گروه 1+5 داشتیم و اعلام آمادگی کردیم که بدون هیچ پیش‌شرطی و در سایه احترام متقابل با این کشورها در استانبول همکاری کرده و درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکره کنیم.

نماینده ایران در آژانس همچنین درباره احتمال آلودگی تاسیسات هسته‌ای ایران به ویروس استاکس‌نت، تصریح کرد: مطمئن باشید که این ویروس نمی‌تواند بر تاسیسات هسته‌ای ایران تاثیر بگذارد و خبرنگاران می‌توانند برای تحقیق در این باره به سایت آژانس مراجعه کنند.

علاوه بر نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یوکیا آمانو مدیرکل این آژانس نیز گفت‌وگویی کرد. درحالی‌که ایران همواره با آژانس همکاری کرده و دوربین‌های آژانس 24ساعته فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را زیرنظر دارد، مدیرکل آژانس انرژی اتمی در گفت‌وگویش مدعی شد که به پیشرفت بیشتری در زمینه مسئله شفاف‌سازی هسته‌‌ای از جانب ایران نیاز است، زیرا جامعه بین‌المللی اطلاعات بسیار کمی درباره فعالیت‌های تهران دارد.

آمانو در گفت‌وگو با هفته‌نامه اشپیگل از آنچه فقدان شفاف‌سازی از جانب ایران خواند اظهار ناراحتی کرد. او مدعی شد: ما هنوز اطلاعات بسیار کمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران داریم و هنوز جواب همه سؤال‌های‌مان را نگرفته‌ایم. به همین دلیل با صراحت می‌گوییم که تهران باید همکاری فعالانه‌تری با آژانس داشته باشد.

آمانو در عین حال گفت که هنوز آماده نیست که بگوید ایران به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک شده است و مدعی شد که وقتی پای گزارش دادن فعالیت‌های هسته‌ای ایران به جامعه بین‌الملل به میان می‌آید یک شکاف اعتبار وجود دارد.

کد خبر 125693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز