گروه سیاسی- محمدعلی بدری: در آخرین روزهای فوریه 2011، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش فصلی یوکیا آمانو مدیرکل آژانس را که برای ارائه به شورای حکام آژانس و شورای امنیت سازمان ملل متحد تنظیم شده، منتشر کرد.

شورای امنیت

 گزارش زمستانی آمانو مانند 4 گزارش فصلی پیشین او از ابتدای تصدی مدیریت عالی در آژانس، مانند منشوری بود که با عبور از واقعیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحلیل‌ها و برداشت‌های گوناگونی را در فضای پس از انتشار، باعث شد. گزارش زمستانی آمانو از برنامه هسته‌ای ایران طوری نوشته شده است که پس از انتشار آن، علی‌اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: آژانس بار دیگر بر انحراف نداشتن فعالیت هسته‌ای ایران به اهداف نظامی تاکید کرد.

گزارش فوریه 2011 آژانس اما بندهایی هم دارد که برخی رسانه‌های بین‌المللی آن را نگرانی آژانس از فعالیت هسته‌ای ایران تعبیر کردند. در این گزارش که مخاطب آن در یک سو شورای امنیت سازمان ملل متحد با عضویت روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه و در سوی دیگر، اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند، بر این موضوع که ایران به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تمکین نکرده، صحه گذاشته شده است. همچنین در بندهایی از گزارش تازه آمانو نیز درباره همکاری ایران با بازرسی‌های آژانس، از فعل منفی استفاده شده است.

تأکید آژانس بر عدم انحراف ایران

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: 80 درصد گزارش آمانو حاکی از همکاری‌های ایران است و مدیرکل آژانس برای بار بیست و ششم برعدم‌انحراف برنامه ایران تاکید کرده‌است. علی‌اصغر سلطانیه تحلیل کرد: مهم‌ترین نکته در رابطه با گزارش اخیر این است که آژانس برای بار بیست و ششم تاکید کرده‌است که هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران به سمت اقدامات نظامی دیده نشده است و کلیه فعالیت‌های ایران زیرنظر آژانس ادامه دارد. سلطانیه به مهر گفت: نخستین بار است که در 8سال گذشته مطابق اصرار ما وتاکید بیش از 120 کشور جنبش عدم‌تعهد ساختار گزارش مدیرکل آژانس تغییر کرده و به 2بخش تقسیم شده است؛ یک بخش مربوط به تعهدات در قبال معاهده NPT است که نشان می‌دهد کلیه تاسیسات و فعالیت‌های ایران که شامل 16 مؤسسه و مرکز تحقیقات هسته‌ای است زیرنظر پادمان دنبال می‌شود. بخش دوم گزارش آمانو خواسته‌هایی است که براساس قطعنامه شورای امنیت مطرح شده درحالی‌که ما بارها به‌صورت مستند و با استنادات حقوقی و بین‌المللی ثابت کرده‌ایم که قطعنامه وجاهت حقوقی ندارد و قابل اجرا نیست. او پیش‌بینی کرد: گزارش مدیرکل آژانس هرگونه بهانه‌جویی را از کسانی که برخورد خصمانه دارند سلب می‌کند.

مدیرکل از ایران می‌خواهد...

در گزارش آمانو، جز بندهایی که با عبارت «بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس» آغاز شده، در بند 22 این گزارش آمده است: آژانس هنوز منتظر یک پاسخ اساسی از سوی ایران به درخواست‌های آن برای ارائه اطلاعات بیشتر در ارتباط با اظهارات ایران درباره ساخت 10تاسیسات جدید غنی‌سازی اورانیوم است. بنا به اعلام ایران تصمیم ساخت 5سایت‌ گرفته شده است و ساخت یکی از آنها تا پایان سال‌جاری ایرانی (20 مارس 2011) یا آغاز سال آینده شروع خواهد شد. همچنین آمانو گزارش خود را چنین پایان داده است: درحالی‌که آژانس همچنان به راستی‌آزمایی نبود انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در تاسیسات هسته‌ای و LOF اعلام شده به وسیله ایران تحت توافق پادمان ادامه می‌دهد، ایران همکاری لازم را ندارد که آژانس را قادر کند تضمین معتبری درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران ارائه دهد و بنابراین نتیجه بگیرد که همه مواد هسته‌ای در ایران در جهت فعالیت‌های صلح‌آمیز به کار می‌روند.

کد خبر 129254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز