یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: علی اکبر صالحی در واکنش به گزارش اخیر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در شان آژانس نیست که مطالعات ادعایی را واقعی جلوه دهد.

 به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان، که در حاشیه مراسم تشییع پیکر مرحوم بروجردی در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت در پاسخ به سوالی درباره گزارش اخیر آمانو، مدیرکل آژانس، به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل درباره برنامه هسته‌ای کشورمان خاطرنشان کرد: گزارش آمانو نسبت به گذشته بهتر شده است؛ در این گزارش تفکیک‌هایی صورت گرفته و تعهداتی که جمهوری اسلامی در چارچوب موافقت‌نامه پادمان دارد از مطالعات ادعایی آمریکایی‌ها تفکیک شده است. پیش از این، این دو موضوع با هم مطرح شد. متن کامل گزارش آمانو درباره برنامه هسته‌ای ایران

 رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: در قسمتی که تعهدات خودمان را در چارچوب موافقتنامه پادمان داریم آن‌جا به وضوح آمده که ایران نسبت به تعهداتش عمل کرده و این بسیار مهم است. اما در مطالعات ادعایی هر کس می‌تواند علیه دیگری ادعا کند؛ در آن جا عنوان شده که ما در مطالعات ادعایی به جایی نرسیده‌ایم و این طبیعی است چرا که مطالعات، ادعایی است.

 صالحی افزود: در زمان محمد البرادعی در گزارش می‌آوردند که اسنادی که آمریکایی‌ها به آژانس داده‌اند اصالت ندارد و چطور می‌توانیم براساس اسنادی که به گفته خود آژانس اصالت ندارد پاسخگو باشیم؛ ابتدا باید اصالت اسناد مشخص شود. تنها چیزی که در حال حاضر در مورد آژانس به عنوان نکته سلبی به حساب می‌آید این است که مطالعات ادعایی را به عنوان امری واقعی جلوه می‌دهد که به نظر من در شان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان آژانسی که نباید سمت‌گیری داشته باشد و باید مستقلانه عمل کند، نیست.

 وی اظهار کرد: ما متوجه شدیم گزارش اخیر آژانس نسبت به گزارش‌های قبلی به خاطر اعتراضاتی که جنبش غیرمتعهدها داشته بهتر شده است، بنابراین امیدواریم گزارشات آتی هم بهتر از این باشد و بحث مطالعات ادعایی کنار زده شود.

 رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از سخنانش  با بیان این که قطع رابطه سنگال با ایران خیلی جدی‌ نیست اظهار کرد: با توجه به رابطه خیلی خوب و نزدیکی ما با سنگال، کشورهای ثالثی فشار وارد می‌کنند که رابطه ایران با کشورهای خوب آفریقایی را مخدوش کنند.

  وی اظهار داشت: البته این فشارها راه به جایی نمی‌برد؛ این اقدامات به دلیل فشارهای کشورهای دیگر بر کشورهایی مثل سنگال است.

 وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه  با اشاره به همکاری خود با مرحوم بروجردی در وزارت خارجه گفت: مرحوم بروجردی از دوستان قدیمی من بود و بیش از 32 سال افتخار دوستی با ایشان را داشتم و در وزارت علوم با ایشان همکار بودم.

 صالحی هم‌چنین درباره مرحوم بروجردی گفت: مرحوم بروجردی یار وفاداری برای امام (ره)، دانشمندی فرهیخته و انسانی مخلص بودند و در خدمت به خلق و عبادت خالق زبان‌زد بودند. ایشان انسانی خوش‌مشرب بود که وقتی انسان با ایشان نشستی داشت جز مفرح ذات نبود.

 وی با اشاره به مسئولیت‌های مرحوم بروجردی یادآور شد: دکتر بروجردی رییس پژوهشگاه علوم انسانی، بنیانگذار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، معاون وزارت علوم، سفیر جمهوری اسلامی در فنلاند و در عرصه‌های مختلف منشاء خدمت بودند.

کد خبر 129330
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز