همشهری آنلاین: بیست و دومین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه روز گذشته با سخنرانی پایانی روسای کمیسیون مشترک دو کشور و امضای یک سند همکاری پایان یافت.

به گزارش ایلنا، در این اجلاس که طی روزهای شنبه و یکشنبه برگزار شد، مسئولین وکارشناسان دو کشور همکاریهای فیمابین در حوزه های اقتصادی ، تجاری ، حمل و نقل ، انرژی ، صنایع ، کشاورزی ، امور مرزی و استانی ، محیط زیست، گردشگری ، میراث فرهنگی و پزشکی را مورد بررسی قرار دادند.

سپس علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در سخنان اختتامیه با اشاره به ظرفیت‌های موجود دو کشور ، حصول به هدف افزایش حجم مبادلات فیمابین به 30 میلیارد دلار تا 5 سال آینده را دور از دسترس ندانست.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک، دو کشور ایران و ترکیه را مکمل یکدیگر خواند که به عنوان نمونه تولید پنجاه درصد مقالات علمی و فناوری کشورهای اسلامی توسط این دو کشور نشان از ظرفیت‌های بالقوه طرفین در زمینه‌های مختلف علمی، فناوری ، تجاری،صنعتی ، فرهنگی و گردشگری دارد.

وی تلاش برای هموار کردن و تسریع همکاری‌ها و روابط فی مابین را دارای آثار خیری دانست که نه تنها ایران و ترکیه بلکه سایر کشورهای منطقه را بهره‌مند می‌سازد.

صالحی با اشاره به وجود مرزهای دوستی و امن ایران و ترکیه، تصریح کرد: باید به‌دنبال اتحادیه‌ای بود که در برگیرنده منافع دو ملت بزرگ ایران و ترکیه باشد.

وی برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی را بهترین راه آشنایی دو کشور با ظرفیت‌های یکدیگر و موثرترین شیوه برای آسیب شناسی موانع توسعه اقتصادی توصیف کرد.

 

کد خبر 127596
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز